خانهاخبار
هواپیماها برای اولین بار به صورت مستقل فرود می‌آیند

هواپیماها برای اولین بار به صورت مستقل فرود می‌آیند

دیگر برای فرود هواپیماها نیاز به کمک برج مراقبت فرودگاه نیست
۱۳۹۸/۴/۱۷

بسیاری از هواپیماهای مسافربری می‌توانند به طور خودکار بر روی زمین بنشینند. اما واقعیت این است که آنها مستقل و خودران بر روی زمین فرود نمی‌آیند. برج مراقبت فرودگاه آنها را با یک سیگنال رادیویی (سیستم هدایت فرود) هدایت می‌کند. هنگامی که بسیاری از فرودگاه‌های کوچک‌تر این قابلیت را ندارند، گزینه خوبی به نظر نمی‌رسد. محققان دانشگاه فنی مونیخ تصمیم دارند این واقعیت علمی را به طور مستقل پیاده سازی کنند. این دانشمندان یک سیستم جدید را با موفقیت آزمایش کردند که با استفاده از ترکیب بینایی کامپیوتر و GPS توانست یک هواپیما را به سلامت بر روی زمین بنشاند.

image

این تکنولوژی برای جابجایی هواپیما از GPS استفاده می‌کند، اما در مجموع هواپیما با دو دوربین با نور مرئی و مادون قرمز به سمت باند فرودگاه حرکت می‌کنند و موقعیت مکانی دقیق خود را حتی در مواقعی وضعیت جوی بارانی و مه برقرار است، به دست می آورند. با جمع آوری این اطلاعات دقیق، هواپیما می‌تواند یک مسیر شیب‌دار دقیق را محاسبه کرده و بر اساس آن به سمت باند فرود حرکت کرده و فرود بیاید.

image

این پروژه هنوز کار بیشتری می‌طلبد اما داده‌ها امیدوار کننده است. اواخر ماه می این پروژه به طور عملی مورد آزمایش قرار گرفت. هواپیمای مورد آزمایش قرار گرفته، باند فرودگاه را از فاصله طولانی شناسایی کرد و بدون اینکه خلبان خط میان باند را برایش تنظیم کرده و یا از داده‌های برج مراقبت استفاده کند، در محل تعیین شده فرود آمد. اگر داده‌های سیستمی به اندازه کافی تعریف شده و مورد پردازش قرار بگیرند، این سیستم می‌تواند فرود در هر فرودگاهی را امکان پذیر نماید. این سیستم همچنین این باور را که تمامی سفرهای هوایی میبایست مورد کنترل شدید و دقیق قرار بگیرند به روزهای پایانی خود نزدیک خواهد کرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مجتبی

۱۳۹۸/۴/۱۷
نقل قولی از یک نشریه خارجی :
این سیستم ها هیچگاه نمیتواند جایگزین خلبان در هواپیماهای مسافربری شوند.
مهمترین عامل هک شدن این سیستم هست
برای همین همیشه باید یک خلبان در هواپیما باشد تا در صورت این مشکل یا هر مشکل دیگری این سیستم رو از مدار خارج کنه و خلبان کنترل رو به دست بگیره.
در حقیقت تمام این فن آوری ها در جهت کمک به خلبان و تسهیل در هدایت هواپیماست.
تنها هواپیماهای بدون سرنشین از این تجهیزات استفاده میکند چون هم ارزانتر هست و هم نیازی برای طراحی کابین خلبان ندارند و در صورت مشکل و حادثه مسئله مالی و اطلاعاتی مطرح میشه نه مسائل جانی.