اپل در گذشته همواره در بازار تلفنهای پریمیوم چین یکی از برندهای پیشتاز بوده، اما حالا مدتی است که این کمپانی مشتریان خود را در این کشور از دست داده است. در حال حاضر، طبق گزارشات، به نظر میرسد که کوپرتینوییها به دنبال تولید نسخه ویژهای از تلفن پرچمدار خود برای این بازار هستند.
این اقدام ظاهرا به موجب جلوگیری از مهاجرت کاربران به سمت سایر دستگاهها و جذب مجدد مشتریانی است که در حال حرکت به سوی برندهای داخلی چین از جمله هوآوی، اوپو و ویوو هستند.
آیفون XS در هنگام عرضه گزینه جذابی برای این بازار به حساب میآمد چون از دو سیم کارت پیشتیبانی میکرد، نمایشگری بزرگی داشت و دوربین آن ارتقا یافته بود، ولی قیمت بالای این دستگاه کاربران را از خرید پرچمدار اپل منصرف میکرد.
اکنون به نظر میرسد که اپل میخواهد برای کاهش قیمت آیفون در بازار چین بخشی از ویژگیهای اضافه این دستگاه را حذف کند. برای مثال، اکثر کاربران چینی آیفون از فیس آیدی استفاده نمیکنند، بنابراین اپل میتواند آن را حذف کرده و به جایش حسگر سنتی اثر انگشت خود یعنی تاچ آیدی را برگرداند.
در حال حاضر تاریخ دقیق عرضه آیفون بعدی هنوز مشخص نیست اما اگر این شرکت واقعا به دنبال تولید تلفن هوشمند ویژهای برای چین باشد اتفاق جالب و منحصر به فردی خواهد بود. طبق گزارش موسسه China Xintong، قیمت تلفنهای هوشمند در سال ۲۰۱۸ در بازار چین به طور متوسط ۱۶.۸ درصد افزایش پیدا کرده و به ۲۵۲۳ یوآن رسیده است. از سوی دیگر، قیمت تلفنهای گرانتر از ۴۰۰۰ یوآن فقط ۱۳ درصد افزایش داشته و حدود ۳۰ درصد این بازار در تسخیر برندهای چینی بوده است.
با این حساب اگر اپل نسخه ویژهای از آیفون برای چین عرضه کند، فرصت مناسبی خواهد داشت تا بتواند سهم قابل توجهای از این بازار را به دست آورد. با این حال باید دید که در صورت حذف برخی از ویژگیهای این دستگاه آیا کاربران چینی همچنان مایل به خرید آن خواهند بود یا نه.