خانهاخبار
سری گلکسی سامسونگ 10 ساله شد

سری گلکسی سامسونگ 10 ساله شد

سری گلکسی سامسونگ که اولین بار در سال 2009 معرفی شده بود امروز 10 ساله شد. در این مطلب می‌خواهیم نگاه مختصری به مسیر یک دهه گذشته این شرکت بیندازیم.
۱۳۹۸/۴/۱۰

۱۰ سال پیش در روز ۲۹ ژوئن سال ۲۰۰۹ شرکت کوچک و کمتر شناخته شده‌ای به نام سامسونگ تلفن هوشمندی به نام گلکسی (بدون حرف S) معرفی کرد که به سیستم عامل نوپای اندروید مجهز شده بود. این خط تولید رفته‌رفته توانست توجه مصرف‌کنندگان را به خود جلب کرده و در کنار آیفون به انتخاب اصلی خریداران تبدیل شود. حالا به دهمین سالگرد شروع این نسل از تلفن‌های هوشمند رسیده‌ایم.

نسخه اول گلکسی با شماره مدل GT-I7500 نمایشگری ۳.۲ اینچی از نوع AMOLED با رزولوشن ۳۲۰ در ۴۸۰ پیکسل داشت، از یک پردازنده تک هسته‌ای با سرعت ۵۲۸ مگاهرتز به همراه ۸ گیگ رم، دوربین ۵ مگاپیکسلی، پشتیبانی از GSM/HSDPA و جک ۳.۵ میلی متری هدفون استفاده می‌کرد. ویژگی آخر امروز هم ویژگی مهمی به حساب می‌آمد.

image

گلکسی سامسونگ آغازگر سنتی بود که منجر به پایه‌گذاری سازوکار عرضه کُند یا عدم عرضه آپدیت‌های نرم‌افزاری شد. این دستگاه با اندروید ۱.۵ کاپ‌کیک عرضه شد، اما فقط برخی مناطق آپدیت نسخه ۱.۶ دونات را دریافت کردند، و پس از آن هم هیچ آپدیت دیگری برای این دستگاه منتشر نشد.

اولین گلکسی اس در سال ۲۰۱۰ با نمایشگر بزرگ‌تر و توان بیشتر به بازار آمد و زبان طراحی این دستگاه را به ثبات بیشتری رساند. این گوشی وارد کشورهای بیشتری شد اما سنگ بنای سری گلکسی توسط همان موبایلی گذاشته شد که فاقد حرف S بود.

اثر خط تولید گلکسی در طراحی تلفن‌های امروزی بازار قابل اغراق نیست. گلکسی اس از طریق اپراتورهای گوناگون با طراحی‌های مختلفی به بازار آمد، و در ادامه گلکسی اس ۲ آن قدر فروش خوبی داشت که به یک تلفن برجسته در سطح بین‌المللی تبدیل شد.

 سامسونگ با گلکسی اس ۳ به طراحی متحدالشکلی در اپراتورهای مختلف رسید و شروع به ترسیم تصویری از سری گلکسی در ذهن مصرف‌کنندگان کرد که پیش از آن وجود نداشت. برخی از ویژگی‌هایی که در سال‌های بعد به تلفن‌های این شرکت اضافه شد، مثل استاندارد مقاومت در برابر آب، به پیش‌نیازی اساسی برای همه پرچمداران بازار بدل گشت. البته بخشی از این ویژگی‌ها هرگز از گوشی‌های سری گلکسی فراتر نرفت. برای مثال قلم سری گلکسی نوت امروزه در کمتر دستگاهی مشاهده می‌شود، اما اندازه بزرگ این موبایل صحنه طراحی نمایشگر تلفن‌های هوشمند را به کلی متحول کرد.

سری گلکسی اس سال‌هاست که بر سر بهترین بودن با اپل رقابت می‌کند، اما نام گلکسی حالا چیزی فراتر از تلفن‌های هوشمند است، این برند تبلت‌ها، دستگاه‌های پوشیدنی و حتی برخی هدفون‌ها را در بر می‌گیرد. در حال حاضر اگرچه همه ما منتظر نسخه جدید گلکسی نوت هستیم، اما خوب است که گاهی به گذشته نگاه کنیم و ببینیم که هر برند چه مسیری را تا رسیدن به جایگاه فعلی خود طی کرده است.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

فلاحی

۱۳۹۸/۴/۱۲
دمشون گرم از صفر شروع کردند و به غول صنعت موبایل و غیره تبدیل شدند که غیرممکن هست که خانه ای بدون لوازم سامسونگ. نباشه واقعا دستمریزاد

Soroosh

۱۳۹۸/۴/۱۰
جمله آخری خیییلی شبیه به کامنتی که توی قسمت مقایسه هواوی با سامسونگه بود :)

وحید

۱۳۹۸/۴/۱۰
"روز ۲۹ ژوئن سال ۲۰۰۹ شرکت کوچک و کمتر شناخته شده‌ای به نام سامسونگ" ???
سال ۲۰۰۹ سامسونگ شرکت کوچکی بود؟ یا شاید منظورتون بخش موبایل سامسونگ بوده؟!

Mohsen

۱۳۹۸/۴/۱۰
در سال ۲۰۰۹ شرکت کوچک و کمتر شناخته شده ای؟؟؟؟؟!!!!!
در سال ۲۰۰۴ که سامسونگ گوشی لنسی با سیستم عامل ویندوز موبایل و قلم لمسی و دوربین سلفی(البته اون موقع به عنوان وب کم)داشت کجا بودی؟؟