خانهاخبار
7 نکته مهم برای تنظیم رزومه حرفه‌ای

7 نکته مهم برای تنظیم رزومه حرفه‌ای

متقاضیان مشاغل در اغلب مواقع با مفهوم تدوین رزومه مناسب آشنایی ندارند. در این مطلب با ذکر 7 نکته کاربردی شما را در تنظیم رزومه مناسب راهنمایی می‌کنیم تا درخواست‌تان از سایر رقیبان متمایز دیده شود و نظر استخدام کننده را به خود جلب کند.
۱۳۹۸/۴/۷

اولین قدم برای استخدام موفقیت آمیز این است که رزومه شما دیده شود. دیده شدن رزومه شما توسط استخدام کنندگان می‌تواند شما را در مسیر پیشرفت شغلی‌تان به پیش راهنمایی کند. تجربه کاری، مهارت‌ها و شخصیت شما قطعا اهمیت دارد و از عوامل تأثیرگذار در تصمیم‌گیری برای استخدامتان به شمار می‌رود اما اگر این موارد را نتوانید در روندی مرتبط ارائه دهید، استخدام کننده قادر نخواهد بود به عنوان کاندیدای مناسبی شما را در نظر بگیرد.

image

 

شما باید رزومه‌ای تنظیم کنید که بتوانید بهترین موارد را درباره‌تان بیان کند و همچنین این کار را به شکل جذابی ارائه دهد تا توجه استخدام کنندگان را به خود جلب کند. در این مطلب قصد داریم برخی نکته‌های کاربردی را در تهیه و تنظیم رزومه‌های بعضا سنتی به شما یادآور شویم. بدین ترتیب می‌توانید رزومه سنتی خود را همچنان منحصر به فرد تهیه کنید و موفق به دریافت فرصت مصاحبه حضوری شوید.

1 – استفاده از کلمه‌های کلیشه‌ای را متوقف کنید

کارمندان بخش منابع انسانی برای هر موقعیت شغلی چندین رزومه دریافت می‌کنند و پس از مطالعه چند رزومه دریافتی دیگر حس خوبی نسبت به دیدن کلمه‌ها و عبارت‌های تکراری درخواست کنندگان ندارند. منظور از این کلمه‌ها و عبارت‌ها همان «موفق شدم»، «مسئول»، «توسعه بخشی» و موارد تکراری دیگری است که عموما در بخش تجربه‌های کاری درج می‌شود.

اگر می‌خواهید از میان سایر درخواست کنندگان متمایز به نظر برسید و بتوانید به مصاحبه دعوت شوید، باید از عبارت‌هایی در نوشتن رزومه خود استفاده کنید که سایر درخواست کنندگان کمتر از آن‌ها بهره می‌گیرند. برای این کار کافی است در دنیای اینترنت کمی جستجو کنید تا به فهرست بهترین و مناسب‌ترین افعال دست یابید.

همچنین مهم است بتوانید اسناد و مدارک فعلی و مهمی را درباره صفت‌ها و برچسب‌های فعلی خود ارائه دهید. برای مثال، هم افراد تجربه‌های کاری متفاوتی کسب کرده‌اند و با توجه به این تجربه‌ها در رزومه به عنوان «توانمند در همکاری تیمی» و «خلاق و نوآور» یاد می‌کنند. این درواقع تجربه هرکدام از افراد است که می‌تواند آن‌ها را از یکدیگر متمایز سازد. در رزومه خود توضیح دهید که چرا معتقد هستید در کار تیمی خوب عمل می‌کنید و انتخاب مناسبی برای آن خواهید بود.

مثال این توضیح می‌‌تواند اینگونه بیان شود که در یک پروژه به خصوص ترجیحات شخصی خودتان را به نفع خواسته جمعی تیم همکاران کنار گذاشته‌اید. هر چه مشخص‌تر و جزئی‌تر اشاره کنید، از سایر رقیبان خود متمایزتر دیده می‌شود.

2 – رزومه انطباق‌پذیر تدوین کنید

تلاش کنید یک رزومه واحد را برای سازمان‌های متعدد و مختلف ارسال نکنید. بهتر است رزومه خود را با توجه به نیازمندی‌ها و الزامات هر موقعیت شغلی دستخوش تغییر و متعادل‌سازی کنید. به عبارت دیگر باید رزومه‌ای انعطاف پذیر داشته باشید که با توجه به هر موقعیت شغلی سازگار می‌شود. اما چگونه؟

ابتدا باید قالب رزومه را در نظر بگیرید. وقتی تجربه‌های کاری و مهارت‌هایتان را درج می‌کنید، بهتر است از سبک کاربردی استفاده کنید یا ترتیبی معکوس؟

رزومه عمکلردی تجربه کاری و مهارت‌های شما را با حوزه مهارتی عملکرد شغلتان دسته بندی می‌کند. برای مثال، اگر در گذشته در موقعیت‌های متعدد اجرایی فعالیت کرده‌اید، احتمالا تجربه زیادی هم در زمینه مدیریت پروژه، برنامه‌ریزی و سایر وظایف مرتبط آن به دست آورده‌اید.

در تدوین رزومه عملکرد خود عنوان‌هایی نظیر مدیریت پروژه و برنامه‌ریزی ایجاد می‌کنید و زیر هرکدام از آن‌ها همه دستاوردهای مرتبط خود را می‌نویسید.

image

 

اغلب ما به تهیه رزومه ترتیبی معکوس عادت کرده‌ایم که در آن تجربه کاری خود را با توجه به موقعیت‌ها شغلی پشت سر گذاشته‌مان به ترتیب معکوس و ابتدا با آخرین و تازه‌ترین آن‌ها فهرست می‌کنیم. استخدام کننده به آسانی می‌تواند تجربه کاری و حرکت فرد را در مسیر شغلی‌اش در سال‌های اخیر در چنین رزومه‌ای مطالعه کند.

رزومه عملکردی می‌تواند با معرفی قابلیت‌های مهم اشخاص به استخدام کنندگان نشان دهد آیا شرایط کار را احراز می‌کنند یا خیر. مخصوصا افرادی می‌توانند از رزومه عملکردی بهره بگیرند که قصد دارند شغلشان را تغییر دهند و تجربه کاری در موقعیت یکسان ندارند. آن‌ها قادر خواهند بود هر کدام از مسئولیت‌های گذشته را در که در مشاغل و موقعیت‌های قبلی بر عهده داشته‌اند، بیان کنند و به شغل موردنظرشان مربوط سازند.

از طرف دیگر رزومه ترتیبی معکوس برای افرادی مناسب است که همچنان به موقعیت شغلی قبلی خود ادامه می‌دهند. بدین ترتیب موقعیت‌های شغلی قبلی‌شان در رزومه با موقعیت شغلی موردنظرشان مشابه به نظر می‌رسد.

رزومه باید نشان دهد که شما به عنوان کارمند احتمالی این سازمان تازه چگونه می‌توانید با تجربه‌ها و مهارت‌هایتان مفید باشید. برای این کار باید تحقیق کنید و ببینید موقعیت شما چگونه می‌تواند برای این سازمان مفید باشد.

3 – دقیق و مرتب باشید

در تنظیم رزومه به یاد داشته باشید فردی که آن را بررسی می‌کند زمان کوتاهی برای این کار می‌گذارد. اگر این فرد 20 ثانیه صرف مرور رزومه شما کرد و نکته چشمگیری در آن ندید، درخواست شما را مردود می‌کند. شما باید رزومه را واضح و مستقیم تنظیم کنید و توجه استخدام کننده را به شکلی به خود جلب کنید تا همه رزومه را به خوبی بررسی کند.

نوشته‌ها را به هم ریخته و پشت سر هم ننویسید و به جای آن از درج موردی استفاده کنید. قابلیت خوانده شدن رزومه را با این کار افزایش دهید و تجربه‌های کاری و مهارت‌هایتان را در مقابل دیدشان قرار دهید.

رزومه را کوتاه نگه دارید. گفته می‌شود رزومه باید حداقل یک و حداکثر دو صفحه باشد.

4 – مختصری از چشم انداز شغلی‌تان بنویسید

خواندن کامل رزومه برای استخدام کنندگان وقت‌گیر و دشوار است. به همین خاطر می‌توانید مختصری از تجربه کاری و چشم‌اندازتان را در ابتدای رزومه درج کنید. برخی معتقدند این رویکرد قدیمی شده است و استخدام کنندگان علاقه‌ای ندارند ببینند شما می‌خواهید در آینده با مسیر شغلیتان چه کنید اما در هر صورت همه روندهای استخدامی دو سویه هستند و شامل استخدام کننده و متقاضی شغل می‌شوند. یک استخدام کننده با بینش عمیق می‌تواند با خواندن مختصر چشم انداز کاری شما تشخیص دهد که انتخاب مناسبی برای آینده سازمان هستید یا خیر.

5 – به کمیت دستاوردهای مثبت خود اشاره کنید

اگر می‌خواهید خودتان را در نظر استخدام کنندگان از سایر رقیبانتان متمایز سازید، باید با جزئیات به بیان دستاوردها بپردازید. شاید در گذشته مسئول فعالیت یک تیم در سازمان قبلی بوده‌اید، باید به طور کمی به دستاوردهای آن پروژه اشاره کنید.

باید دقیقا به افراد درون تیم تحت سرپرستی اشاره کنید و بگویید دستاوردهای اثربخش شما چگونه و چقدر بوده است. بسیاری از متقاضیان شغل ممکن است تا به حال رهبری تیم‌های کوچک کاری را بر عهده گرفته باشند، اما شما می‌توانید با کمی‌سازی این پروژخ‌ها خودتان را متمایز سازید.

6 – فاصله‌های زمانی درون رزومه را توضیح دهید

پیش از آنکه به مصاحبه دعوت شوید، در رزومه‌تان به توضیح موقعیت‌های خالی بپردازید و برای مثال بگویید در یک سالی که میان دو موقعیت شغلی بیکار بوده‌اید، چه‌کار کردید.

اگر این فاصله‌ها را توضیح ندهید، ممکن است استخدام کننده تصور کند که شما چیزی برای پنهان کردن دارید. به همین خاطر هم برای تنظیم قرار مصاحبه با شما تماس نگیرد.

7 – کلیدواژه‌های مرتبط با موقعیت شغلی را در رزومه درج کنید

برخی از سازمان‌ها رزومه‌های دریافتی را به کمک سامانه هوشمند و براساس کلیدواژه‌های مرتبط درون آن بررسی می‌کنند. این کلیدواژه‌ها درواقع همان قابلیت‌هایی هستند که استخدام کننده در متقاضیان به دنبالشان است و در اگهی استخدامی هم به چشم می‌خورند.

شما به عنوان متقاضی شغل باید به تحقیق بپردازید و نیازمندی‌های تصدی شغل موردنظرتان را پیدا کنید. خوشبختانه سامانه بررسی خودکار رزومه تنها در اولین مرحله از روند کارمندیابی استفاده می‌شود.

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مهمان

۱۳۹۸/۴/۷
توی این اوضاع خراب مگه استخدامی برای افراد عادی وجود داره ؟ همه شده پارتی و شرکت های خصوصی هم بیکارای فامیل و دوست آشنای خودشونو میگیرن