خانهاخبار
اشتباه 400 میلیارد دلاری بیل گیتس درباره ویندوز موبایل هنوز او را آزار می‌دهد

اشتباه 400 میلیارد دلاری بیل گیتس درباره ویندوز موبایل هنوز او را آزار می‌دهد

بیل گیتس اخیرا در یک سخنرانی اعلام کرده که اشتباه 400 میلیارد دلاری او برای تبدیل نکردن ویندوز موبایل به چیزی که امروز اندروید به آن تبدیل شده، هنوز او را آزار می‌دهد.
۱۳۹۸/۴/۴

بیل گیتس به همراه پل الن شرکت مایکروسافت را در سال ۱۹۷۵ تاسیس کرد و همه ما کمابیش از تاریخچه این شرکت مطلع هستیم. طبیعی است که بدون اتخاذ تصمیمات سخت و مهم نمی‌توانید به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل شوید و شرکتی چند تریلیون دلاری بسازید.

حالا به تازگی بیل گیتس در رویداد متعلق به شرکت Villiage Global اعلام کرده که هنوز یک اتفاق وجود دارد که او را تا امروز آزار داده و آن هم این است که به گوگل اجازه داد تا «پلتفرم غیراپلیِ استاندارد موبایل» یا همان اندروید را بسازد.

گیتس ارزش اندروید را ۴۰۰ میلیارد دلار ارزیابی کرده و می‌گوید که آن‌ها در قبال این سیستم عامل اشتباه بزرگی مرتکب شدند. ویندوز موبایل سال‌ها پیش از اندروید بر روی تلفن‌های هوشمند ارائه شده بود. اما واکنش مدیرعامل وقت مایکروسافت، استیو بالمر، به معرفی آیفون نشان داد که این شرکت چه فرصتی درخشانی را از دست داده است. بالمر در آن زمان گفته بود که آیفون نمی‌تواند نظر مصرف‌کنندگان را جلب کند چون کیبورد فیزیکی ندارد. او در سال ۲۰۰۷ پس از آن که استیو جابز از نمایشگر لمسی آیفون رونمایی کرد گفت: «ما استراتژی خودمان را داریم. دستگاه‌های ویندوز موبایل ما بسیار جذاب‌اند.» ولی از آن سو، گروه اندی رابین در گوگل رویکرد خود را ۱۸۰ درجه تغییر داد و اندروید را به سیستم عاملی برای تلفن‌های لمسی تبدیل کرد. بالمر بعدها در سال ۲۰۱۶ به این اشتباه خود اعتراف کرد.

شکاف اپلیکیشن ویندوز فون را از بین برد

image

بیل گیتس، هم‌بنیان‌گذار و از سهام‌داران بزرگ مایکروسافت، در این باره می‌گوید:

در دنیای نرم‌افزار، و خصوصا در بازار پلتفرم‌ها، برنده کل بازار را در اختیار می‌گیرد. بنابراین بزرگ‌ترین اشتباه من نوعی اشتباه مدیریتی بود که باعث شد مایکروسافت نتواند به آن چیزی تبدیل شود که امروز اندروید به آن تبدیل شده. اندروید استانداردی غیراپلی برای پلتفرم موبایل است. این مسیر راهی بود که می‌توانست به پیروزی مایکروسافت منجر شود.

در این بازار برنده صاحب همه چیز می‌شود. در این‌جا اگر نصف یا به اندازه ۹۰ درصد سایر رقبا اپلیکیشن داشته باشید، باز هم به سمت نابودی پیش خواهید رفت. فرصتی برای معرفی یک سیستم عامل غیراپلی وجود داشت که فکر می‌کنید ارزشش چقدر بود؟ ۴۰۰ میلیارد دلار که می‌توانست از شرکت G [گوگل] به شرکت M [مایکروسافت] منتقل شود.

و برای من شگفت‌آور است که یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات تاریخ را مرتکب شده‌ام. اکنون ویندوز و آفیس هنوز عملکرد بسیار قدرتمندی دارند و ما هم شرکت پیشگامی هستیم، اما اگر آن تصمیم را درست گرفته بودیم، می‌توانستیم بزرگ‌ترین شرکت دنیا باشیم.

این فرصت که تفاوت‌های کوچک می‌تواند به تغییرات بزرگ منجر شود برای بسیاری از کسب و کارها در دسترس نیست. اگر شرکت خدماتی هستید، این فرصت برای شما وجود ندارد. اما برای پلتفرم‌های نرم‌افزاری، این فرصت فوق العاده بزرگ است. آن‌جاست که هر شب این سوال در ذهنتان به وجود می‌آید که «نکند در حال خرابکاری باشم؟» ما در نهایت یک فرصت بسیار مهم را از دست دادیم.

ویندوز فون در ژانویه ۲۰۱۰ به وجود آمد تا جایگزین ویندوز موبایل شود و بر روی سری نوکیا لومیا قرار بگیرد. ولی توسعه‌دهندگان نتوانستند از این پلتفرم پشتیبانی کنند و همان «شکاف اپلیکیشن» باعث شد که کاربران ترجیح بدهند که از اندروید و iOS استفاده کنند. مایکروسافت در سال ۲۰۱۳ برای حضور در بازار سخت‌افزار بخش دستگاه‌ها و خدمات نوکیا را به مبلغ ۷ میلیارد دلار خریداری کرد. آن‌ها تا چند سال محصولات لومیا را روانه بازار کردند، اما این کسب و کار هم با استقبال چندانی مواجه نشد. این شرکت نهایتا ابتدای امسال اعلام کرد که پشتیبانی از ویندوز ۱۰ موبایل در تاریخ ۱۰ دسامبر سال به پایان می‌رسد.

در حال حاضر گفته می‌شود که سهم اندروید از بازار جهانی تلفن‌های هوشمند ۸۵ درصد است و اپل با iOS در رتبه دوم قرار دارد.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

رضا

۱۳۹۸/۴/۵
من بیشتر دلم برای نوکیا میسوزه که همین سیستم عامل مایکروسافت زد نابودش کرد حیف شرکت نوکیا چی بود و چی شد

محمد

۱۳۹۸/۴/۴
ما ایرانیها مثلی داریم که که میگه ماهی روهر وقت از اب بگیر تازه است،و واسه اصلاح اشتباهات دیر نیست،مایکروسافت الان هم اگه خواسته باشه میتونه بازار موبایل رو دستش بگیره

عادل

۱۳۹۸/۴/۴
من خودم دارم از لومیا 640xl LTE duelsim استفاده میکنم . ویندوزفون محشره . ای کاش احیاء بشه دوباره ?

فرهاد

۱۳۹۸/۴/۴
واقعا حیف. من سالها از سری گوشی های لومیا استفاده میکردم، به نظر من ویندوز فون سیستم عامل خیلی خوبی بود، روان، ساده ولی کامل، بدون هنگ، من بازی آسفالت 8 رو روی گوشی ویندوز فون با 1 گیگ رم اجرا میکردم بدون هیچ اشکالی. ولی حیف که محکوم به شکست شد. شاید بازاریابی غلط، و شاید هم دست های پشت پرده .