خانهاخبار
محققان فیس بوک برای بهبود هوش مصنوعی و واقعیت مجازی، فضای مجازی ایجاد می‌کنند

محققان فیس بوک برای بهبود هوش مصنوعی و واقعیت مجازی، فضای مجازی ایجاد می‌کنند

رپلیکا و هبیتات جدیدترین ایده‌های آزمایشگاه هوش مصنوعی و واقعیت مجازی فیس بوک هستند
۱۳۹۸/۳/۲۷

آیا دستیار مجازی شما می‌تواند تفاوت بین اتاق نشیمن و آشپزخانه را مشخص کند؟ و یا حتی به شما در پیدا کردن یک کتاب یا مجموعه‌ای از وسایل گم شده شما کمک کند؟ به نظر می‌رسد این مسئله با استفاده از هوش مصنوعی تجسم یافته که بر اطلاعات داده شده از محیط فیزیکی متکی است، به زودی ممکن شود. فیس بوک یک شبیه سازی شده با کد باز به همراه مجموعه داده‌ای ارائه داده که امیدوار است به پژوهشگران کمک کند تا با کمک هوش مصنوعی و واقعیت مجازی واقع گرایانه‌تر دستیارهای مجازی بهتری طراحی نمود که بتوانند درباره محیط اطراف خود اطلاعات کسب نموده و خاصیت یادگیری داشته باشند.

فیس بوک یک پلتفرم جدید با کد منبع باز برای تحقیق هوش مصنوعی مجهزی به نام هبیتات ایجاد کرد و موازی با آن آزمایشگاه‌های واقعیت مجازی فیس بوک مجموعه‌ای از فضاهای نمونه‌ای ایجاد نمود که بر مبنای عکس‌های واقعی ایجاد شده بودند و آن را رپلیکا نامید. هر دو پروژه هبتیات و رپلیکا در حال حاضر بر روی Github در دسترس هستند و محققان می‌توانند آن را دانلود نمایند. با استفاده از این ابزار جدید، محققان می‌توانند ربات‌های هوش مصنوعی را آموزش دهند تا به طور هم زمان عمل مشاهده، بحث، دلیل آوری و برنامه ریزی را انجام دهند. مجموعه داده‌های تکمیلی نیز از 18 فضای نمونه‌ای شامل اتاق نشیمن، اتاق کنفرانس و خانه دو طبقه ساخته شده است. پژوهشگران امیدوارند روزی بتوانند یک ربات هوش مصنوعی را برای پاسخ دادن به فرمانی همچون  «آوردن کلیدهای من» طراحی کنند که بتواند در شبیه سازی فرایند مدلسازی رپلیکای سه بعدی از یک اتاق نشیمن کلیدها را با موفقیت به مقصد برساند. در مرحله بعدی امیدوارند که بتوان از این تحقیقات برای ربات‌های فیزیکی در یک اتاق نشیمن واقعی استفاده کرد.

image

شبیه سازی یک نسخه از اتاق نشیمن به منظور جمع آوری تمام جزئیات کوچک و ظریف موجود در یک اتاق نشیمن واقعی صورت پذیرفته است که پرتاب ملحفه روی مبل تا آینه تزئینی بازتابنده روی دیوار را شامل می‌شود. این شبیه سازی سه بعدی بسیار واقع گرایانه انجام شده است؛ حتی سطوح و بافت‌ها در جزئیات دقیق تصاویر با جزئیات کامل آورده شده‌اند. فیس بوک توضیح می‌دهد که این جزئیات برای آموزش یک ربات در فضای مجازی ضروری است. به همان اندازه که تحقیق مرکز پژوهش‌های فیس بوک در زمینه‌های مجازی انسان را جذب می‌کند و امکان انتقال تجربیات انسانی را فراهم می‌کند، کار بازسازی فضایی که از این قابلیت در آن استفاده می‌شود همچون محل کار، خانه‌ها یا مغازه‌ها، موزه‌ها یا کافی شاپ‌ها نیز بسیار حیاتی است. ریچارد نیوکامب، مدیر تحقیقی آزمایشگاه واقعیت مجازی فیس بوک، در یک پست وبلاگی بر اهمیت این بازسازی تاکید کرد.

image

پیش از این برخی از محققان رپلیکا و هبیتات را برای یک مجموعه آزمایشات از فیس بوک دریافت کرده‌اند. تیم تحقیقاتی هوش مصنوعی شرکت فیس بوک به تازگی یک رویداد ناوبری مستقل از پلتفرم را میزبانی کرده است. پژوهشگران برنده این رویداد، در کنفرانس دیدگاه کامپیوتری (ویژن) و تشخیص الگوی پیش رو (CVPR) معرفی خواهند شد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)