خانهاخبار
ترامپ و کوک در دیداری دوباره درباره جنگ تجاری با چین گفتگو کردند

ترامپ و کوک در دیداری دوباره درباره جنگ تجاری با چین گفتگو کردند

دونالد ترامپ و تیم کوک در دیداری دوباره درباره مسائل مختلفی مثل جنگ تجاری میان آمریکا و چین، حریم خصوصی و قدرت شرکت‌های بزرگ با یکدیگر گفتگو کردند.
۱۳۹۸/۳/۲۶

رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، و مدیرعامل اپل، تیم کوک، علی‌رغم تمام اختلاف‌نظرهایی که با یکدیگر دارند، در چند وقت گذشته به کرّات با یکدیگر دیدار کرده‌اند. ترامپ سعی دارد کوک را متقاعد کند تا دستگاه‌های اپل را در خاک ایالات متحده تولید کند، و از آن سو کوک هم می‌خواهد مطمئن شود که آیفون از جنگ میان آمریکا و چین آسیب دوجانبه نمی‌بیند.

به گزارش رویترز این دو نفر روز گذشته با یکدیگر دیدار و درباره تعرفه‌های ۲۵ درصدی دولت ترامپ بر روی برخی از محصولات چینی صحبت کردند. این گروه از محصولات وارداتی ظاهرا شامل آیفون اپل هم می‌شود. در این میان، اگرچه ترامپ در توئیتی گفته بود که چین هزینه این تعرفه‌ها را می‌پردازد، اما چنین ادعایی صحت ندارد. تعرفه‌ها مالیاتی هستند که شرکت‌های آمریکایی آن را می‌پردازند و این هزینه گاها به طور مستقیم بر خرج و مخارج مصرف‌کنندگان اثر می‌گذارد. برای مثال، اپل برای آیفون و آیپد ۲۵ درصد تعرفه می‌پردازد، اما با حذف هزینه‌های اضافه سعی می‌کند قیمت تمام شده برای مصرف‌کنندگان را ثابت نگه دارد. با این حال، تحلیل‌گر شرکت مورگان استنلی می‌گوید که اگر آیفون XR مورد تعرفه قرار بگیرد، قیمت این محصول احتمالا ۱۶۰ دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

در جلسه دیروز علاوه بر تعرفه‌ها درباره مسائلی مختلفی صحبت شد. به گفته سخنگوی کاخ سفید، جود دیری، ترامپ و کوک درباره تجارت، سرمایه‌گذاری‌های آمریکایی، مهاجرت و حریم خصوصی گفتگو کردند. با توجه به حمله قانون‌گذاران به اپل، گوگل، فیسبوک و آمازون، حریم خصوصی این روزها در واشنگتن به بحث بسیار مهمی تبدیل شده است. اعضای هر دو حذب حاضر در مجلس نمایندگان و سنا معتقدند که مثل اتفاقی که در سال ۱۹۸۲ برای AT&T افتاد، کمپانی‌های بزرگ امروزی هم باید به شرکت‌های کوچک‌تر و مستقل تجزیه شوند. آن‌ها از قدرتی که در اختیار این کمپانی‌های بزرگ وجود دارد هراس دارند. با این حال تیم کوکل می‌گوید نام اپل نباید در میان این شرکت‌ها باشد چون سهم آن‌ها در بازار تلفن‌های هوشمند آن‌قدرها زیاد نیست.

image

کوک در کنار افزایش قیمت آیفون یک دلیل دیگر هم برای اجتناب از ادامه‌دار شدن جنگ تجاری میان آمریکا و چین دارد. به گزارش بلومبرگ، تحلیل‌گران معتقدند که پایان جنگ تجاری موجود می‌تواند به افزایش چشمگیر قیمت سهام اپل کمک کند.

دنیل ایوْز، تحلیل‌گر شرکت Wedbush Securities، می‌گوید پایان جنگ تجاری آمریکا و چین می‌تواند باعث افزایش ۲۵ دلاری قیمت سهام اپل شود. در حال حاضر قیمت سهام این شرکت ۱۹۲ دلار است که با افزایش ۲۵ دلاری می‌تواند به ۲۱۷ دلار برسد و باعث شود تا ارزش کلی سهام این شرکت مجددا از مرز ۱ تریلیون دلار عبور کند. این شرکت که در حال حاضر ارزشی معادل ۸۸۷ میلیارد دلار دارد، اولین بار در ماه اوت سال گذشته توانسته بود به این دستاورد بزرگ برسد. در آن تاریخ قیمت سهام اپل ۲۰۷ دلار بود.

تولید آیفون در جایی خارج از چین امری زمان‌بر است

ایوز در یادداشتی اعلام کرده که پایان نبرد تجاری موجود ریسک چین را از بین می‌برد و سایه تاریک شرایط حاضر را از روی سهام اپل پاک می‌کند. ولی اگر شدت این جنگ تجاری افزایش پیدا کند، باید منتظر آینده دشواری برای اپل باشیم، چرا که این شرکت در طول یک سال آینده صرفا قادر است بخش کوچکی از خط تولید خود را از چین خارج کند.

حتما می‌دانید که آیفون و آیپد توسط اپل در آمریکا طراحی می‌شوند اما تولید و مونتاژ آن‌ها به واسطه شرکت‌هایی مثل فاکس‌کان، پگاترون و ریستون در کشور چین صورت می‌گیرد. البته فاکس‌کان بخشی از آیفون‌ها را در هند و برای توزیع داخلی در همان کشور می‌سازد، بنابراین هند می‌تواند یکی از گزینه‌های احتمالی برای انتقال خط تولید آیفون باشد، اما این کار مطمئنا نیازمند زمان زیادی خواهد بود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

HakhamaneshS

۱۳۹۸/۳/۲۷
هر چر گوشی چینی هست باید ارزون بشه پس!