خانهاخبار
گلکسی نوت 10 به پردازنده 7 نانومتری و لیتوگرافی EUV مجهز می‌شود

گلکسی نوت 10 به پردازنده 7 نانومتری و لیتوگرافی EUV مجهز می‌شود

سامسونگ پس از توسعه تکنولوژی لیتوگرافی 7 نانومتری EUV تصمیم گرفته است با سازندگان پردازنده موبایلی مانند کوالکام در توسعه اسنپدراگون‌های آینده همکاری کند. این کمپانی همچنین قصد دارد گلکسی نوت 10 خود را هم به پردازنده اگزینوس 9825 مجهز کند که با تکنولوژی مذکور توسعه یافته است.
۱۳۹۸/۳/۲۴

بخش پردازنده‌های سامسونگ، یک دوره در همکاری با کوالکام در زمینه تجهیز پردازنده اسنپدراگون عقب افتاد، اما حالا لیتوگرافی سطح بالای اولتراوایولت (EUV) آن توانسته است به اسنپدراگون 865 راه پیدا کند.

رسانه‌های کره‌ای گزارش کرده‌اند سامسونگ در حال مذاکره نهایی با کوالکام درباره تولید اسنپدراگون 865 با روش 7 نانومتری EUV است و روند تولید هم احتمالا اواخر امسال آغاز می‌شود. سامسونگ روند تولید اسنپدراگون 855 و A12 TSMC را برای همکاری از دست داد، اما حالا توانسته است رضایت Nvidia و کوالکام را به عنوان اولین مشتریان خود کسب کند.

پردازنده‌های 7 نانومتری نسل اول سامسونگ برنده میدان هستند

مدیر بخش نیمه رساناهای LSI سامسونگ در خلال کنفرانس فصلی این کمپانی، تکنولوژی EUV را چالشی خواند و همچنین اشاره کرد که این کمپانی انتظار دارد در این زمینه به برندی پیشرو تبدیل شود. این تکنولوژی لیتوگرافی کمک می‌کند کوچک‌ترین ترانزیستورها آسان‌تر از گذشته و همچنین با هزینه کمتر در کنار هم قرار گیرند.

image

 

چیپست‌هایی که با نسل دوم لیتوگرافی EUV تولید می‌شوند، می‌توانند به طور میانگین ارزان‌تر هم باشند. در مقایسه باید بگوییم LPP EUV 7 نانومتری در مقابل چیپست 10 نانومتری درون گلکسی نوت 9 همچنین 40 درصد کوچکتر، 20 درصد پرسرعت‌تر است و مصرف انرژی آن 50 درصد کمتر است.

از آنجا که پردازنده‌های موبایلی امروزی به قدر کافی توانمند هستند، پیش بینی می‌شود که طراحان اسنپدراگون، اگزینوس یا AX Bionic آینده هم در توسعه محصول خود به دنبال کاهش مصرف انرژی باتری باشند. فضایی که به کمک تکنولوژی EUV ذخیره شده، احتمالا برای تکنولوژی نوین دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسنپدراگون 865

منبع آگاه این خبر گفته است که اسنپدراگون 865 7 نانومتری EUV همچنان در دو نسخه با مودم 5G و بدون آن عرضه می‌شود. این خبر بدین معنی است که مودم 5G آینده کوالکام همچنان درون اسنپدراگون 865 به طور یکپارچه قرار نمی‌گیرد و قطعه‌ای جداگانه خواهد بود. همین موضوع باعث می‌شود بگوییم که اسنپدراگون 865 همچنان یک پردازنده موبایلی بدون پشتیبانی پیش فرض از شبکه 5G خواهد بود.

انتظار می‌رود در سال آینده ترند معرفی نسخه 5G از برخی گوشی‌های محبوب همچنان ادامه پیدا کند. همان‌طور که می‌دانید S10 5G، OnePlus 7 Pro 5G نمونه‌هایی از گوشی‌هایی هستند که نسخه استانداردشان از 4G LTE پشتیبانی می‌کند و بدین ترتیب در سال 2020 هم شاهد عرضه چنین نسخه‌هایی خواهیم بود. پس از آن انتظار می‌رود سامسونگ یا اپل اولین گوشی را با پشتیبانی واقعی از 5G آن هم به طور داخلی و پیش فرض معرفی کند.

در ادامه این بحث باید به گلکسی نوت 10 تازه سامسونگ اشاره کنیم که قرار است کمپانی سازنده آن را در دو مدل نوت 10 و نوت 10 پرو معرفی کند. همچنین گفته می‌شود که هرکدام از این مدل‌ها در دو نسخه 5G و 4G روانه بازار می‌شوند.

گلکسی نوت 10 با یک پردازنده تازه می‌آید!

در گزارش دیگری آمده است که سامسونگ روند تولید یک پردازنده تازه را در پیش گرفته که قرار است در پرچمداران نوت 10 خود از آن‌ها استفاده کند. حدس می‌زنیم که سامسونگ در این پردازنده اگزینوس تازه خود از تکنولوژی لیتوگرافی EUV 7 نانومتری خود بهره گرفته باشد. گفته می‌شود این پردازنده اگزینوس 9825 نام دارد و نسخه سطح بالاتری از اگزینوس 9820 با معماری 8 نانومتری است.

 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)