خانهاخبار
اپل جایگاه ارزشمندترین برند دنیا را به آمازون واگذار کرد

اپل جایگاه ارزشمندترین برند دنیا را به آمازون واگذار کرد

طبق جدیدترین گزارش مربوط به 100 برند ارزشمند دنیا، کمپانی آمازون با رشدی 52 درصدی بالاخره توانست ارزشمندترین برند جهان شود و بر سلطه 12 ساله اپل بر این منصب خاتمه دهد.
۱۳۹۸/۳/۲۲

پس از ۱۲ سال تکیه زدن بر جایگاه ارزشمندترین برند دنیا، حالا با انتشار فهرست جدید ۱۰۰ برند ارزشمند جهان در بازار بورس توسط ™BrandZ به نظر می‌رسد که اپل دیگر باارزش‌ترین برند دنیا نیست و این جایگاه را به آمازون داده است.

ارزش آمازون در حال حاضر با افزایش چشمگیر ۵۲ درصدی نسبت به سال گذشته به ۳۱۵.۵ میلیارد دلار رسیده است. به این ترتیب، این شرکت حالا بالاتر از اپل (با ۳۰۹.۵ میلیارد دلار) و گوگل (با ۳۰۹.۰ میلیارد دلار) در جایگاه نخست قرار گرفته تا به سلطه ۱۲ ساله اپل بر این رقابت پایان دهد.

تصمیمات استراتژیک و هوشمندانه آمازون مبنی بر خرید شرکت‌های کوچک‌تر منجر به افزایش درآمد این کمپانی شده است. علاوه بر این، خدمت‌رسانی دقیق و باکیفیت به مشتریان و عرضه اکوسیستم متنوعی از محصولات و خدمات گوناگون به این شرکت اجازه داد تا ارزش برند خود را با سرعت زیادی بالا ببرد.

مایکروسافت کمپانی دیگری است که با سرعت بالایی در حال ارزشمندتر شدن است و ارزش برند خود را با افزایش ۲۵ درصدی به ۲۵۱٫۲۴۴ میلیارد دلار رسانده. اگر این شرکت نرخ رشد خود را حفظ کند، احتمالا سال آینده می‌تواند جای اپل و گوگل را بگیرد.

در فهرست ۱۰ شرکت برتر دنیا، فیسبوک در همان رتبه ۶ باقی مانده، در حالی که علی‌بابا برای اولین بار با رشدی ۱۶ درصدی از تنسنت پیشی گرفته و به ارزشمندترین برند چینی تبدیل شده است. BrandZ می‌گوید شرایط موجود شرایط پرتلاطم و پرنوسانی است، به همین خاطر شرکت‌ها دائما باید وضعیت بازار را پیش‌بینی کرده و مطابق با نیاز و انتظارات مشتری محصولات و خدمات خود را تغییر دهند.

image

دیوید رات، عضو هیئیت مدیره BrandZ، می‌گوید:

رشد چشمگیر ارزش ۱۰۰ برند برتر سال و رسیدن به رکوردهای تاریخی نشانگر قدرت سرمایه‌گذاری در برندهایی است که عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. رشد قابل توجه برخی از برندها ناشی از پدیده جدیدی موسوم به برندسازیِ اکوسیستمی است. در حال حاضر شاهد حرکت از سوی تک‌محصول‌ها و برندهای خدماتی به سمت عصر جدیدی از اکوسیستم‌های متحول‌کننده هستیم. برندها باید ارزش حاصل از این مدل تجاری جدید را درک کرده و برای موفقیت در آینده آن را بپذیرند.

دورین وانگ، مدیر کل BrandZ، می‌گوید:

افزایش خیرکننده ارزش برند آمازون در سال گذشته به مقدار ۱۰۸ میلیارد دلار نشان می‌دهد که چطور برندها در حال حاضر وابستگی کمتری به دسته‌بندی‌های سنتی و منطقه‌های جغرافیایی دارد. حد و مرزها در حال کمرنگ شدن هستند، همچنان که جریان فناوری به برندهایی مثل آمازون، گوگل و علی‌بابا اجازه می‌دهد گستره‌ای از خدمات خود را در زمینه‌های مختلف در اختیار مشتریان قرار دهند. این برندها با کمک تجربه و تخصصی که در اختیار دارند، در حال وارد شدن به حوزه خدمات تجاری هستند و فرصت‌های جدیدی برای رشد برند خود می‌سازند. مدل‌های اکوسیستمیِ متحول‌کننده در مناطقی مثل آسیا به راحتی شکوفا می‌شوند، چون کاربران این مناطق نیازمند فناوری هستند و برندها هم از این فرصت برای ورود به جنبه‌های مختلف زندگی مردم استفاده می‌کنند.

جنگ تجاری آمریکا و چین و بر میزان رشد ۱۰۰ برند برتر دنیا اثرگذار بوده است. تعرفه‌های اعمالی توسط این دو کشور باعث شده صنایعی مختلفی مثل خودرو، لجستیک و بانک‌داری از این موانع متضرر شوند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۸/۳/۲۳
جف بزوز??⚘

HakhamaneshS

۱۳۹۸/۳/۲۳
اینجاست ک می گن شیطان بزرگ آمریکاست! همشون آمریکایی هستن. دمشون گرم