خانهاخبار
گوگل می‌گوید تحریم هوآوی به ضرر امنیت ملی آمریکاست

گوگل می‌گوید تحریم هوآوی به ضرر امنیت ملی آمریکاست

طبق گزارشات جدید گوگل در تلاش است تا دولت آمریکا را متقاعد کند که تحریم هوآوی و منع این شرکت از دریافت فناوری‌های آمریکایی به ضرر امنیت ملی این کشور است.
۱۳۹۸/۳/۱۸

بر اساس گزارش جدید خبرگزاری فایننشال تایمز، گوگل می‌خواهد از طریق بحث امنیت ملی به دولت ترامپ بقبولاند که چرا لازم است فناوری‌های خود را در اختیار هوآوی قرار دهد. طبق اعلام یکی از منابع این خبرگزاری، بحث اصلی گوگل این است که با تحریم‌های اخیر ایالات متحده هوآوی مجبور به تولید نسخه‌های هایبرید جدیدی از اندروید می‌شود که در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرد. در آن صورت این نسخه‌ها نه فقط توسط چین بلکه توسط سایرین هم امکان هک شدن خواهند داشت.

گوگل هم مثل همه شرکت‌های آمریکایی از همکاری با هوآوی منع شده است. این یعنی اهالی ماونتین ویو در آینده نمی‌توانند هیچ کدام از سرویس‌های خود را در اختیار تلفن‌های هوآوی قرار دهند. البته در حال حاضر امکان سرویس‌دهی به دستگاه‌های فعلی این شرکت از طریق یک مجوز موقتی فراهم شده است.

با وجود این که جزئیات بحث مورد نظر گوگل به صورت دقیق مشخص نیست، اما می‌توان حدس زد که نگرانی آن‌ها چیست. احتمالا از نظر مسئولان گوگل، در گام اول هوآوی اندروید را منشعب می‌کند و نسخه‌ای از آن می‌سازد که دیگر حاوی سرویس‌های گوگل نیست. یکی از مهم‌ترین سرویس‌های گوگل سرویس Google Play Protect است که به صورت خودکار به دنبال بدافزارها، ویروس‌ها و سایر تهدیدات امنیتی می‌گردد. مسئله بعدی این است که خریداران تلفن‌های اندرویدی معمولا نرم‌افزارهای موردنیاز خود را از گوگل پلی تهیه می‌کنند، اما اگر امکان دسترسی به این فروشگاه وجود نداشته باشد، آن‌ها مجبور می‌شوند اپلیکیشن‌های خود را از منابع نامعتبر و خطرناک به دست آورند.

در گام بعدی تلفن‌های هوآوی که با نسخه انشعابی اندروید ساخته شده‌اند در سراسر جهان به فروش می‌رسند. ولی امنیت این دستگاه‌ها پایین خواهد بود و امکان هک شدن آن‌ها بالا می‌رود.

در گام سوم یکی از شهروندان آمریکایی ندانسته اطلاعات حساس خود را برای تلفن هوشمندی می‌فرستد که از این سیستم عامل غیرایمن استفاده می‌کند. در این حالت فرقی نمی‌کند که رمزنگاری دوطرفه‌ای که در آن دستگاه وجود دارد چقدر قوی باشد، چون اگر بدافزاری مستقیما در موبایل گیرنده نصب شده باشد، امکان مشاهده اطلاعات را خواهد داشت.

در گام آخر امنیت ملی آمریکا به خطر می‌افتد.

image

هوآوی در حال حاضر دومین فروشنده بزرگ تلفن‌های هوشمند در سراسر جهان است. اگر این شرکت مجبور به تولید سریع سیستم عامل خودش شود، این پلتفرم قطعا مشکلاتی بسیار زیادی خواهد داشت.

البته هنوز مشخص نیست که سیستم عامل اختصاصی هوآوی بر اساس اندروید ساخته خواهد شد یا نه. اطلاعات زیادی درباره برنامه فعلی هوآوی در دسترس نیست و این پروژه نیز مثل اکثر اتفاقات این ماجرا پر از پیچیدگی‌های مبهم و نامشخص است.

سوای از این بحث، هیچ شکی وجود ندارد که با ادامه ممانعت‌های قانونی برای برقراری روابط تجاری با هوآوی، بسیاری از شرکت‌های آمریکایی بخش بزرگی از کاربران خود را از دست خواهند داد. طبق اعلام خبرگزاری بلومبرگ، هوآوی گفته که مستقیما صحبتی با دولت ایالات متحده نداشته و منتظر است تا ببیند که مذاکرات گوگل به کجا می‌انجامد.

اگر مذاکرات فعلی نتیجه‌ای نداشته باشد، تابستان سختی پیش روی هوآوی خواهد بود، چون مجوز موقت گوگل به منظور انتشار آپدیت‌های جدید برای تلفن‌های هوآوی در تاریخ ۱۹ اوت (۲۸ مرداد) به پایان می‌رسد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)