خانهاخبار
چگونه بهره‌وری خود را افزایش دهیم؟

چگونه بهره‌وری خود را افزایش دهیم؟

ذهن انسان با قابلیت تغییر خودآگاه می‌تواند آماده بهره وری و اثربخشی بیشتر شود. شما می‌توانید با تمرین‌های بسیار ساده به ذهن خود بیاموزید که از ظرفیت خود استفاده کند و بهره‌وری شما را به بیشینه خود برساند.
۱۳۹۸/۳/۱۴

هرچه پولتان بیشتر باشد، با مشکلات بیشتری هم مواجه می‌شوید و کارآفرین‌ها به خوبی متوجه این موضوع هستند. کارآفرین‌ها، فریلنسرها و همه افراد خلاق برخلاف وجود این مشکل همچنان به دنبال افزایش درآمد خود هستند. اصلا به همین خاطر مطالب و مقاله‌های با مضامین چگونه بهره‌وری را افزایش دهیم، همواره مخاطبان بسیاری دارند. مردم تمایل دارند بدانند چگونه می‌توانند بدون آنکه استرس بیشتری به خودشان وارد کنند، بهره‌وری و اثربخش‌شان را افزایش دهند.

image

 

استرس و اضطراب می‌تواند بهره‌وری شما را از بین ببرد. به همین خاطر اگر می‌خواهید موفق شوید، اول باید نگرانی‌ها را در هنگام بروز تشخیص دهید و برای از بین بردنشان تمهیداتی بیندیشید.

هیچ‌کس وقت اضافه برای استرس و نگرانی ندارد

نگرانی ابتدا یک اندیشه در مغز و سپس احساسی در بدن انسان است. بدین معنی که نگرانی یک انتخاب است . متاسفانه در اغلب مواقع اصلا متوجه این موضوع مهم نیستیم. برخلاف آنچه اغلب مردم تصور می‌کنند، زمان کافی وجود دارد که به طور روزانه از پس همه وظایف و کارهای خود برآییم. مشکل واقعی درواقع از ساعت 12 تا 16 است که همه در حال ایمیل فرستادن، برقراری تماس تلفنی یا ضربه زدن بر در شما هستند. دقیقا در همین بازه زمانی است که احساس می‌کنید وقت سر خاراندن هم ندارید.

صبح همان روز کسی مزاحم کارتان نبوده است؟ آیا در همان ساعت‌های ابتدایی روز نمی‌توانستید بیشتر کار کنید؟ در ابتدای روز حتی فکرتان هم آرام‌تر است و خودتان بهره‌وری و اثربخشی بیشتری دارید. مدیریت تفکر خود را بیاموزید و بدین ترتیب مانند دریاچه‌ای آرام و بدون نگرانی سر کنید.

آنچه لازم دارید درواقع آگاهی در عین آرامش است. منظور ما دقیقا آرامش همراه با تمرکز است که در آن احساس می‌کنید هر لحظه در جریان امور هستید اما هرگز تحت فشار نخواهید بود.

«نه» گفتن را بیاموزید

شاید به نظر ساده برسد اما در واقعیت بسیاری افراد هنوز نمی‌توانند پاسخ رد بدهند. وقتی مشغول انجام کاری هستید، 100 درصد روی همان موضوع متمرکز شوید. مالتی تسکینگ نکنید و افکار غیرمرتبط درباره سایر موضوع‌ها را به ذهنتان راه ندهید. همچنین اجازه ندهید دیگر افراد حواس شما را پرت کنند.

image

 

پرت شدن حواس به این معنی است که مدتی طول می‌کشد تا ذهن ما به موضوعی تازه عادت کند و خودش را با آن وفق دهد. حالا دوباره باید به موضوع قبلی باز گردد و باز هم طول می‌کشد تا دوباره متمرکز شود. ممکن است تصور کنید که در حال رفع مشکلات متعدد در لحظه هستید، اما در آخر متوجه می‌شوید که هیچ نتیجه مثبتی در پی نداشته است.

به مالتی تسکینگ چندان اعتماد نکنید. بسیاری از یافته‌های پژوهشی هم ادعای ما را پشتیبانی می‌کنند.

مالتی تسکینگ گزینشی

واقعیت ماجرا این است که به عنوان یک کارآفرین فریلنسر نمی‌توانید قوانین فیزیک را تغییر دهید!

مالتی تسکینگ مهارتی است که فواید خودش را دارد، اما بدیهی است که نمی‌توانید از آن در کارهای خلاقانه استفاده کنید؛ یا مثلا در حالی که با شخصی صحبت می‌کنید، نمی‌توانید برای فردی دیگر ایمیل بنویسید و ارسال کنید. هر وظیفه به نوعی به توجه مخصوص شما و قابلیت تصمیم‌‍‌گیریتان نیاز دارد. پس وقت خود را هدر ندهید.

مالتی تسکینگ در کارهای آسان و تکرارشونده کاربرد دارد!

کارها و وظایفی که ساده، مکانیکی و تکرار شونده هستند و به تفکر خلاقانه نیازی ندارند را می‌توان با مالتی تسکینگ پیش برد. وارد کردن داده‌ها، کپی کردن داده، خلوت کردن و پاک کردن نوتیفیکیشن‌ها و خبرنامه‌ها و موارد مشابه از این قبیل کارها به شمار می‌روند. وقتی وظیفه‌ای به شما محول می‌شود که می‌توانید آن را با مالتی تسکینگ انجام دهید، ابتدا کاری را انجام دهید که به توجه بیشتری از سوی شما نیاز دارد. سپس سایر وظایف را به شیوه مالتی تسکینگ به پیش ببرید.

آماده باشید!

بسیاری از ما به جلسه‌های مختلف می‌رویم و بدون آن‌که از پیش آماده شده باشیم، وارد جریان طوفان مغزی می‌شویم و در واقع وقت خودمان را هم هدر می‌دهیم. فرقی نمی‌کند که قرار است همکار یا مشتری را ملاقات کنید، پیش از برگزاری جلسه حتما موضوع را مرور و بررسی کنید و ببینید قرار است درباره چه چیزی به بحث بنشینید تا در تصمیم‌گیری هم بهتر عمل کنید. باید بتوانید پیش از برگزاری جلسه‌ها راهکارهای احتمالی را خودتان تجسم کنید. بدین ترتیب شگفت زده می‌شوید که چقدر توانمند هستید و به افراد دیگر کمتر نیاز دارید.

image

 

تصور کنید که در پاسخ به شما و پیشنهادتان چه واکنشی نشان می‌دهند. پیش از جلسه گفتگوی احتمالی را با خودتان مجسم کنید و به اجرا درآورید. بدین ترتیب طرف مقابل تصور می‌کند که شما همواره پاسخی درخور برای موضوعات مورد بحث دارید و جلسه‌هایتان هم کوتاه‌تر خواهد شد.

نکته مهم دیگر این است که جلسه‌ها را هوشمندانه انتخاب کنید. از تماس تلفنی، شبکه‌های اجتماعی اسکایپ و واتسپ یا هر روش دیگری که باعث می‌شود کمتر سفر کنید، بهره بگیرید. بدین ترتیب زمان فعالیت شما هم بدون هدر رفتن در مسیر مسافرت افزایش می‌یابد.

یک همراه هوشمند داشته باشید

توصیه می‌کنیم یک دستگاه هوشمند و دستیار مجازی مانند لپتاپ یا تبلت را همواره به همراه داشته باشید. مهم نیست دستگاه انتخابی شما چیست، آنچه اهمیت دارد توانایی شما در بهره گرفتن از آن است.

از همه‌چیز یادداشت بنویسید

هر ایده هوشمندانه‌ای به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید. جلسه‌ها را روی محصول هوشمند همراتان خلاصه کنید. نتیجه‌ها، ادامه جلسه‌ها، اطلاعات تماس و همه این موارد که ممکن است فراموش شوند را بنویسید و در آینده از هدر رفتن وقت خود پیشگیری کنید. فردای خود را در یادداشت‌ها برنامه‌ریزی کنید. دقیقا بنویسید که می‌خواهید فردا چکار کنید و فردای آن روز خودتان را با یادداشت هدفمندتان مطابقت دهید.

محیط کار را تغییر دهید

اگر احساس می‌کنید از محیط کار خود خسته شده‌اید، فیزیک آن را تغییر دهید و برای مثال در کافی شاپ یا کتابخانه کار کنید. تغییر محیط کار به قدری مؤثر است که می‌تواند اثر شگفت انگیزی بر بهره‌وری شما بگذارد.

خودتان را تحت نظر بگیرید و بررسی کنید

خودتان را مطالعه و بررسی کنید. ساعت کاری را کمی تغییر دهید و بررسی کنید که در بهره‌وری شما تغییری دیده می‌شود یا خیر. ریتم کار و زندگی خودتان را به همین روش پیدا کنید.

منظم و مرتب باشید

از کارهای خود مراقبت کنید. آن‌ها را ذخیره کنید تا در آینده دوباره بتوانید رجوع کنید و از آن‌ها بهره بگیرید. این روش مخصوصا برای کارآفرین‌ها و فریلنسرها مفید است. شما باید همان‌طور که والدین و آموزگارهایتان تأکید می‌کردند همه چیز را منظم و مرتب بچینید.

احساس گناه کنید!

اگر در مقابل هدر دادن وقت خود احساس گناه کنید، می‌توانید بر شرایط موجود فائق آیید و پیش به سوی موفقیت حرکت کنید. البته این احساس باید واقعی و قلبی باشد تا بتواند شما را تحریک کند کمتر زمان خود را هدر بدهید و بیشتر بر کارتان متمرکز شوید.

نعمت‌هایتان را بشمارید

به جسم و روان خود فکر کنید که خداوند آن‌ها را رایگان به شما عطا کرده است. حالا متوجه می‌شوید که اگر از زمان خود به طور بهینه استفاده نکنید و بهره‌وری‌تان را به بیشینه خود نرسانید، درواقع این نعمت‌ها را کفران کرده‌اید.

وقتی شما خوابید، دیگران مشغول کار هستند

به رقیبان خود در سرتاسر دنیا فکر کنید. وقتی شما در خواب ناز هستید، رقیبانتان کار می‌کنند. تنها موضوعی که اهمیت دارد این است که مادامی که جوان هستید و می‌توانید کار کنید، به فعالیت و تلاش ادامه دهید و بگذارید زندگی شما معنای به خصوصی داشته باشد.

 

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

محمد

۱۳۹۸/۳/۱۴
به راستی که مقاله خوبی بود
سپاس از شما و اینکه مقالات بیشتری در این زمینه بزارید