خانهاخبار
macOS Catalina معرفی شد؛ پورت کردن اپلیکیشن‌ها از آیپد به مک آسان می‌شود

macOS Catalina معرفی شد؛ پورت کردن اپلیکیشن‌ها از آیپد به مک آسان می‌شود

اپل امشب رسما از نسخه 10.15 سیستم عامل مک با نام کاتالینا رونمایی کرد. این سیستم عامل با کمک پروژه Catalyst امکان پورت کردن برنامه‌ها از آیپد به مک را آسان می‌کند.
۱۳۹۸/۳/۱۳

اپل دقایقی پیش رسما از نسخه جدید سیستم عامل مک موسوم به macOS Catalina رونمایی کرد. macOS 10.15 تحت عنوان کاتالینا رسما با آیتونز خداحافظی کرده و به جای آن اپ‌های Music و Podcasts و TV را معرفی می‌کند. از این به بعد فرآیند سینک شدن با iOS از طریق Finder انجام خواهد شد.

اپلیکیشن Podcasts از قابلیت یادگیری ماشینی بهره می‌برد تا بتواند حرف‌هایی که داخل پادکست زده می‌شود را پیدا کند. اپ جدید TV شبیه اپلیکیشنی است که بر روی iOS وجود دارد. این برنامه با امکان پخش محتواهای 4K HDR و محتواهای اتموس سازگار است.

image

اپل در کاتالینا به کاربران اجازه می‌دهد تا از آیپدشان به عنوان نمایشگر ثانویه مک استفاده کنند. مسئولان این کمپانی به قابلیت مذکور Sidecar می‌گویند.

علاوه بر این، کوپرتینویی‌ها ویژگی جدیدی به نام Voice Control را به macOS و iOS اضافه کرده‌اند که امکان کنترل کامل سیستم عامل را از طریق فرمان‌های صوتی فراهم می‌کند. با این قابلیت می‌توانید از طریق فرمان‌های صوتی در سیستم عامل بچرخید، آیتم‌ها را انتخاب کنید، تصاویر را به اشتراک بگذارید و کارهای متنوعی انجام دهید.

اپلیکیشنی جدیدی که در خلال کنفرانس امشب معرفی شد Find My بود که ترکیبی از دو اپلیکیشن Find My iPhone و Find My Friends است. این برنامه همه دستگاه‌های اپلی را به نشانگرهای بلوتوث تبدیل می‌کند. به این ترتیب، حتی اگر اینترنت دستگاه‌ها قطع باشد، با قرار گرفتن در نزدیکی آن‌ها، به راحتی می‌توانید این دستگاه‌ها را پیدا کنید.

image

در نسخه جدید سیستم عامل مک، دو اپلیکیشن Photos و Reminders بازطراحی شده و ابزار Screen Time نیز از iOS به macOS آمده است.

اپل همچنین UIKit را به فریم‌ورک مک آورده تا توسعه‌دهندگان بتوانند اپلیکیشن‌های آیپد خود را به سرعت برای مک پورت کنند. این فرآیند از طریق پروژه‌ای به نام Marizpan اتفاق می‌افتد که از حالا ظاهرا نام رسمی آن Catalyst است. اکنون توئیتر می‌خواهد با کمک همین پروژه اپلیکیشن اختصاصی خود را از آیپد به مک بیاورد.

macOS Catalina از پاییز سال جاری میلادی به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت و با دستگاه‌های زیر سازگار خواهد بود.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)