خانهاخبار
iOS 13 رسما با قابلیت تم تیره از راه رسید

iOS 13 رسما با قابلیت تم تیره از راه رسید

اپل امشب در کنفرانس WWDC 2019 از iOS 13 با Dark Mode رونمایی کرد. این سیستم عامل تغییرات کوچک و بزرگی داشته که در این مطلب نگاه مختصری به آن‌ها خواهیم داشت.
۱۳۹۸/۳/۱۳

بالاخره امشب از جدیدترین نسخه سیستم عامل iOS یعنی iOS 13 رونمایی شد. به گفته کریگ فدریگی، معاون ارشد بخش مهندسی نرم‌افزار اپل، iOS 13 تغییرات و بهینه‌سازی‌های زیادی را برای این سیستم عامل به ارمغان می‌آورد.

احتمالا مهم‌ترین تغییر در این نسخه معرفی حالت تاریک یا Dark Mode باشد که از مدت‌ها پیش شایعات آن به گوش می‌رسید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با هم مهم‌ترین قابلیت‌های iOS 13 را بررسی کنیم.

عملکرد بهتر

اپل امسال هم مثل پارسال تاکید زیادی بر بهینه‌سازی عملکرد سیستم عامل خود، به‌خصوص برای دستگاه‌های قدیمی، دارد. این کمپانی ظاهرا از اشتباهات قبلی خود درس گرفته و می‌داند که آپدیت سیستم عامل نباید موجب کند شدن دستگاه‌ها شود. البته هنوز برای قضاوت کردن زود است و فعلا باید منتظر بمانیم تا نسخه نهایی iOS 13 منتشر شود و خودمان بتوانیم آن را امتحان کنیم.

image

کوپرتینویی‌ها می‌گویند در نسخه جدید iOS سرعت قفل‌گشایی دستگاه با کمک سیستم فیس آیدی ۳۰ درصد بالاتر رفته و اپ‌ها می‌توانند دو برابر سریع‌تر اجرا شوند.

حالت تاریک یا Dark Mode

همان طور که بالاتر گفتیم، مهم‌ترین قابلیتی که اکثر کاربران انتظار آن را می‌کشیدند Dark Mode یا حالت تاریک است که بعد از عوض شدن زبان طراحی اپل در iOS 7 حالا به صورت رسمی و سراسری به عنوان بزرگ‌ترین تغییر iOS برای این سیستم عامل عرضه می‌شود.

image

همه اپلیکیشن‌های پیش‌فرض و اختصاصی اپل از این حالت پشتیبانی می‌کنند و حتی نوتیفیکیشن‌ها و داک سیستم هم با رفتن به حالت تاریک تیره می‌شوند.

کیبورد جدید با قابلیت سوایپ

اگرچه چند سالی است که iOS از کیبوردهای شخص ثالث پشتیبانی می‌کند، اما این شرکت هنوز از به‌روزرسانی کیبورد پیش‌فرض خود دست نکشیده است. قابلیت سوایپ که کاربران کیبورد SwiftKey یا جی‌بورد کاملا با آن آشنا هستند، قرار شده به کیبورد اپل بیاید و حالا نام آن به زعم اپلی‌ها Quick Path یا «مسیر سریع» است.

Reminders

image

از مدت‌ها قبل اعلام شده بود که اپل می‌خواهد در iOS 13 دستی به سر و روی اپلیکیشن Reminders بکشد. حالا امشب رسما گفته شد که دسته‌بندی‌های مختلفی از جمله Today, Scheduled, Flagged و All به این برنامه اضافه شده تا راحت‌تر بتوانید یادآورهای خود را مدیریت و مشاهده کنید. علاوه بر این، با اضافه شدن سیستم هوش مصنوعی، این برنامه قادر است در هنگام تایپ کردن به شما پیشنهاد کند که چه زمانی دوست دارید یادآور خود را دریافت کنید. Reminders در iOS 13 تغییرات بزرگی داشته که مطمئنا طرفداران این برنامه را خوشحال خواهد کرد.

آپدیت Mail و Notes و Safari

این کمپانی در چند برنامه دیگر خود از جمله Mail و Notes و Safari هم تغییرات قابل توجهی ایجاد کرده است. Mail در نسخه جدیدش شکلی شبیه حالت دسکتاپِ این برنامه پیدا می‌کند. Safari با ویژگی شخصی‌سازی برای هر سایت آپدیت شده و Notes هم حالا نمایی دارد که در آن می‌توانید همه یادداشت‌های خود را به صورت یکجا ببینید.

Maps

image

اپل می‌گوید در iOS 13 به صورت کامل اپلیکیشن نقشه خود را بازطراحی کرده است. در این نسخه اطلاعات جامع‌تری بر روی نقشه ارائه می‌شود و حالت جدیدی به آن اضافه شده که شباهت زیادی به قابلیت Google Street View دارد.

حریم خصوصی

همان طور که انتظار می‌رفت، حریم خصوصی یکی از نکات کلیدی نطق اصلی امشب اپل بود. در iOS 13 قابلیتی به سیستم افزوده شده که به شما اجازه می‌دهد در صورت تمایل به اشتراک‌گذاری موقعیت‌تان بتوانید فقط یک بار این اجازه را به برنامه‌ها بدهید و لازم نباشد که مجوز دائمی این کار را صادر کنید.

علاوه بر این، قابلیت دیگری به نام Sign in with Apple نیز به این نسخه اضافه شده که در واقع شبیه جایگزینی برای ورود با اکانت گوگل یا فیسبوک است. این سیستم به شما اجازه می‌دهد تا از طریق اپل آیدی خود به شکلی ایمن وارد سرویس‌های گوناگون شوید. این قابلیت یک API در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد تا آن‌ها بتوانند از طریق فیس آیدی ورود کاربر را تایید کنند و دیگر نیازی به ارائه اطلاعات خصوصی افراد نباشد.

این ویژگی به کاربر اجازه می‌دهد تا هنگام ثبت نام یا ورود به اپلیکیشن‌ها بتواند انتخاب کند که می‌خواهد آدرس ایمیلش را با آن برنامه به اشتراک بگذارد یا نه. اگر پاسخ او منفی باشد، ایمیلی ناشناس و غیرحقیقی از طریق اپل در اختیار برنامه قرار داده می‌شود تا حریم خصوصی او در امان بماند.

تصاویر پروفایل iMessage

image

در iOS 13 قابلیتی شبیه واتس و فیسبوک مسنجر به iMessages اضافه می‌شود تا کاربر بتواند برای خود نام و تصویر پروفایل انتخاب کند و این اطلاعات را با سایر کاربران به اشتراک بگذارد. این قابلیت از تصاویر مِموجی پشتیبانی می‌کند و البته اپل امکانات بیشتری در اختیار شما قرار داده تا بتوانید مموجی‌ها را بیشتر شخصی‌سازی کنید.

اپ جدید Photos و ابزارهای ویرایش ویدیو

اپل رابط کاربری جدیدی برای ویرایش تصاویر به iOS 13 اضافه کرده که می‌تواند ویدیوها را هم ویرایش کند. در بخش ویرایش تصویر امکان تنظیم موارد مختلفی از جمله سایه‌ها، کنتراست، اشباع رنگ، وایت بالانس، شارپنس و کاهش نویز وجود دارد. از آن سو در ویرایش ویدیو هم بالاخره می‌توانید کلیپ خود را مستقیما در خود دستگاه بچرخانید.

اپلیکیشن Photos نیز رابط کاربری جدیدی پیدا کرده که قادر به استفاده از قابلیت‌های یادگیری ماشینی برای حذف فایل‌های تکراری و اصلاحات کوچک در اسکرین‌شات‌های شماست.

فضای اکسترنال

در iOS 13 بالاخره می‌توانید از روی کارت‌های SD و فلش USB هم به اپلیکیشن Files فایل ایمپورت کنید.

iOS 13 در اختیار کاربران آیفون 6S به بعد قرار می‌گیرد. بنابراین کاربران آیفون 6 و 5S رسما از گردانه پشتیبانی اپل خارج می‌شوند. نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان این سیستم عامل امروز در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و نسخه بتای عمومی آن نیز از اواخر ماه جاری میلادی منتشر می‌شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

Unknown

۱۳۹۸/۳/۱۴
فقط دارک مود .... اینهمه هیاهو فقط برای دارک مود

علیرضا

۱۳۹۸/۳/۱۴
سلام این iosجدید برا ایفون ۶ هم می اید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

محمد

۱۳۹۸/۳/۱۴
مثل همیشه عالی خواهد بود...