خانهاخبار
از کنفرانس WWDC اپل چه انتظاری داریم؟

از کنفرانس WWDC اپل چه انتظاری داریم؟

کنفرانس WWDC اپل قرار است در روزهای آینده برگزار شود. پیش بینی می‌شود سخت افزار مهمی در این رویداد اختصاصی رونمایی نشود اما انتظار می‌رود نسخه‌های تازه از سیستم عامل‌های watchOS، macOS و iOS معرفی شوند.
۱۳۹۸/۳/۱۲

image

 

رویداد سالانه WWDC اپل به زودی و در ماه جاری میلادی (ژوئن) برگزار می‌شود و انتظار می‌رود که در آن خبرهای مهمی درباره سیستم عامل‌های iOS و macOS این سازنده اعلام شود. قرار است نسخه‌های تازه‌ای برای هر دوی این سیستم عامل‌ها از سوی اپل معرفی شود.

کنفرانس امسال اپل قرار است در 3 ژوئن (13 خرداد) و با نطق اصلی در مرکز تجمعات McEnery سن خوزه کالیفرنیا برگزار شود.

اما از کنفرانس WWDC 2019 اپل چه انتظاری داریم؟

iOS 13

به دعوتنامه رویداد WWDC امسال که از سوی اپل منتشر شده است نگاه کنید. آیا متوجه منظور سازنده نشده‌اید؟ به نظر ما که این تصویر فریاد می‌زند Dark Mode!

تغییرات ظاهری

انتظار می‌رود معرفی Dark Mode یکی از مهم‌ترین تغییرات و قابلیت‌های تازه در iOS 13 باشد. کاربران سال‌ها است که از اپل درخواست می‌کنند این قابلیت را به iOS اضافه کند. حالا که اپل رویه استفاده از پنل‌های نمایش OLED را در پیش گرفته است، معرفی Dark Mode بیش از پیش منطقی به نظر می‌رسد. با توجه به تصاویر فاش شده و شایعه‌ها مرتبط، انتظار می‌رود Dark Mode اپل ترکیبی از رنگ خاکستری تیره و مشکی باشد و کاربران را قادر سازد رابط کاربری خود را از Control Center به این ترکیب تیره تغییر دهند. بدین ترتیب چشمانتان هم از نور بسیار زیاد در رابط کاربری iOS در امان می‌ماند و احتمالا دیگر از بی‌خوابی رنج نخواهید برد.

همان‌طور که گفتیم، تصاویر منتسب به این وضعیت تازه Dark Mode هم افشا شده است که در ادامه می‌توانید آن‌ها را تماشا کنید. این تصاویر وضعیت Dark Mode را درون نرم افزار گوشی به نمایش می‌گذارند که کاربران می‌توانند آن را از Control Center یا اپلیکیشن Setting فعال کنند. این تصاویر در ادامه گمانه‌زنی‌های قبلی به جای رنگ مشکی بیشتر با تکیه بر خاکستری تیره توسعه یافته‌اند اما گاهی هم تصویری از رنگ مشکی پررنگ روی پنل نمایش OLED دیده می‌شود.

image

 

البته همه اپلیکیشن‌ها در زمان عرضه iOS 13 الزاما از Dark Mode پشتیبانی نمی‌کنند، اما به نظر می‌رسد که اپل برخی اپلیکیشن‌های مخصوص خودش را که با این قابلیت سازگار هستند، آماده کرده است. برای مثال وقتی Dark Mode فعال می‌شود و اپلیکیشن پخش موسیقی را باز می‌کنید، همه رنگ‌های قالب آن به تیره تغییر می‌کنند. بدین ترتیب خاکستری جایگزین رنگ سفید در وضعیت پیش فرض پر نور می‌شود. وقتی پس زمینه کاملا تیره می‌شود، پیکسل‌های نمایش هم خاموش می‌شوند و می‌توان ادعا کرد که این وضعیت به حفظ انرژی باتری مخصوصا در مدل‌های آیفون 10 و 10 اس کمک می‌کند.

اسکرین‌ شات‌های افشا شده و منتسب به Dark Mode اپلیکیشن‌های به روزرسانی شده را هم به نمایش می‌گذارند. علی‌رغم تغییرات چشمگیری که با Dark Mode همراه هستند، تغییرات اعمال شده در صفحه خانه iOS 13 چندان جلب توجه نمی‌کند. درواقع تنها تغییر در این زمینه رنگ پس زمینه است که روشن به تیره تغییر یافته است. در هر صورت انتظار می‌رود اپل به زودی برخی تصاویر مخصوص پس زمینه را با الهام از Dark Mode منتشر کند.

image

 

ویجت‌های iOS هم قرار است با طراحی تازه و مرتب‌تری ارائه شوند. در آخر شایعه شده است که جلوه‌های ویژه و انیمیشنی در iOS تازه قرار است کمک کند تا نمای کلی ظاهری در این نرم افزار مدرن‌تر و جذاب‌تر شود.

iMessage، صفحه کلید و Apple Maps هم بهینه‌ می‌شوند

به نظر می‌رسد اپل قصد دارد برخی عملگرها و اپلیکیشن‌های مهم را در iOS 13 دستخوش تغییر کند. iMessage که از مهم‌ترین بخش‌های محیط انحصاری اپل به شمار می‌رود و از نظر بسیاری کاربران هیچ جایگزینی برایش وجود ندارد، در نسخه تازه iOS بیش از پیش شخصی می‌شود. اپل در این نسخه کاربران را قادر می‌سازد برای پروفایل خود تصویر و نام انتخاب کنند و همچنین خودشان تصمیم بگیرند چه کسانی قادر به مشاهده این اطلاعات شخصی هستند. این اقدام قطعا از سایر اپلیکیشن‌های پیام رسان الهام گرفته شده است و باعث می‌شود تجربه استفاده از iMessage برای کاربران بهبود پیدا کند

گزارش شده است Safari حالا به زبانه اختصاصی برای دانلودها مجهز می‌شود تا کاربران بتوانند فایل‌های دانلود شده را در آن مشاهده کنند. اپلیکیشن Files حالا از نرم افزاری جانبی پشتیبانی می‌کند و رابط کاربری تازه Share Sheet هم به اشتراک گذاری لینک‌ها و تصاویر در Safari را تسهیل می‌بخشد. Apple Maps هم ظاهرا قابلیت تازه Frequent Locations را دریافت می‌کند.

به روزرسانی‌هایی برای Health، Screen Time، Apple Books و سایر موارد

قابلیت کاربردوستانه‌ای به Health اضافه می‌شود تا فعالیت‌های روزانه کاربر روی صفحه خانه هم به نمایش درآید. این اپلیکیشن در کنار طراحی ظاهری تازه همچنین در برخی موارد داخلی هم بهینه می‌شود. مثلا ویژگی  تازه Dose به کاربر یادآوری می‌کند داروی خود را سر وقت مصرف کند.

برخی قابلیت‌های قدرتمند کنترل توسط والدین هم به Screen Time اضافه می‌شود و آن‌ها را قادر می‌سازد مدت زمان استفاده روزمره دستگاه هوشمند را برای فرزندان خود محدود کنند.

شایعه شده است Apple Book از سیستم تازه امتیاز و جایزه برخوردار می‌شود و کاربران iOS را بدین ترتیب به مطالعه کتاب تشویق می‌کند.

بهبود در iPad

به نظر می‌رسد iOS 13 همچنین آیپدها را هم بهینه‌سازی کند. این روزها کاربران تبلت‌ها را جایگزین لپتاپ‌های قبلی خود کرده‌اند. گفته می‌شود iOS 13 حالا در آیپد می‌تواند از اپلیکیشن‌هایی که در پنجره‌های متعدد به اجرا درآمده‌اند، پشتیبانی کند و سطح عملکردی این دستگاه‌ها را ارتقا ببخشد. قابلیت دیگری که ممکن است به آیپدها اضافه شود، در باب منوی Accessibility است که انتظار می‌رود به خوبی از آن استقبال شود. این امکان پشتیبانی بلوتوثی از ماوس است که کاربران را قادر می‌سازد با سلیقه خودشان کنترل دستگاه را در دست بگیرند.

image

 

این دو تغییر بهینه می‌تواند آیپدها را به شکل چشمگیری تغییر دهد و چه بسا آن‌ها را به جایگزین‌های تمام و کمالی برای لپتاپ تبدیل کند.

 

watchOS 6

مهم‌ترین خبر درباره watchOS 6 احتمالا معرفی اپ استور اختصاصی برای آن است که کمک می‌کند از اپ استور iOS به کلی جدا شود. این امکان باعث می‌شود کاربران اپل واچ در روند تنظیمات ابتدایی دستگاه خود دیگر به اتصال به آیفون نیاز نداشته باشند و بدین ترتیب روند تنظیمات اولیه هم سرعت بیشتری پیدا می‌کند. همچنین شایعه شده است که اپلیکیشن اختصاصی Voice Memos برای اپل واچ معرفی می‌شود. کاربران به کمک این اپلیکیشن مفید می‌توانند یادداشت‌های صوتی در مواقع ضرورت ضبط کنند.

ممکن است چند واچ فیس جدید هم در watchOS 6 معرفی شود.

macOS 1.15

سیستم عامل کامپیوتری اپل هم قرار است نسخه تازه‌ای داشته باشد. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌ها در نسخه تازه macOS 10.15 توانایی آن در اجرای اپلیکیشن‌های آیپد پرو روی هر دو نوع کامپیوترهای مک و مک بوک خواهد بود. علاوه بر این انتظار می‌رود که macOS قابلیت‌های‌ Podcasts، Find My iPhone و Find My Friends را از iOS وام بگیرد.

اپل ممکن است کنفرانس WWDC خود را غنیمت بشمارد و در آن اپلیکیشن تازه Apple Music Mac را هم در کنار سه مورد مذکور برای macOS معرفی کند.

اطلاعات بیشتر درباره خدمات تازه اپل؟

اپل حدودا دو ماه پیش رویدادی ویژه برگزار کرد که در باره خدمات ویژه رسانه‌ای و بازی این غول کوپرتینویی شکل گرفته بود. این محصولات شامل خدمات تازه استریم ویدیو مانند Apple TV+، Applr News+ و سایر خدمات مبتنی بر بازی می‌شدند که البته همگیشان نیازمند عضویت بودند. از طرفی هنوز همه اطلاعات مهم در این باره منتشر نشده است و مخصوصا نمی‌دانیم قیمت Apple Arcade و تاریخ دقیق عرضه Apple TV+ چه زمانی خواهد بود. انتظار می‌رود اپل WWDC را فرصت مناسبی برای به اشتراک گذاری جزئیات این خدمات بداند.

image

 

سخت افزار تازه؟

هر رویداد تازه‌ای که اپل قصد برگزاری آن را داشته باشد، کاربران و کارشناسان انتظار دارند یک محصول سخت افزاری تازه هم در آن معرفی یا حداقل به آن اشاره شود. از طرفی واقعیت این است که براساس روند معرفی محصولات اپل در سال‌های اخیر، هیچ سخت افزاری در WWDC 2019 معرفی نخواهد شد.

از طرفی شایعه شده که ممکن است یک نسخه تازه از مک پرو در این کنفرانس معرفی شود، اما بهتر است که منتظرش نباشیم. در هر صورت انتظار نداریم آیفون، اپل واچ یا حتی آیپد تازه‌ای این ماه و در خلال این کنفرانس معرفی شود. iPhone SE2 هم در کار نیست که بخواهیم به احتمال رونمایی از آن فکر کنیم.

image

 

 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)