خانهاخبار
جمع‌بندی؛ در نمایشگاه کامپیوتکس 2019 چه گذشت؟

جمع‌بندی؛ در نمایشگاه کامپیوتکس 2019 چه گذشت؟

در چند روز اخیر شاهد برپایی نمایشگاه بزرگ کامپیوتکس در کشور تایوان بودیم، جایی که شرکت‌های بزرگ گرد هم آمدند تا محصولات جدید خود را به نمایش بگذارند. در این مطلب می‌خواهیم نگاه کوتاهی به اتفاقات بزرگ این نمایشگاه بیندازیم.
۱۳۹۸/۳/۱۰

هفته آینده تمام نگاه‌ها به سوی کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل در شهر سن فرانسیسکو معطوف خواهد شد، جایی که این شرکت قصد معرفی نسخه جدید iOS و macOS را دارد. اما در چند روز اخیر اتفاقات مهمی در نمایشگاه کامپیوتکس تایوان رخ داده که شاید از آن‌ها بی‌خبر باشید. اتفاقاتی که گوشه‌ای از آینده بازار کامپیوترهای شخصی و لپتاپ‌ها را به ما نشان می‌دهد.

نکته اصلی نمایشگاه امسال این بود که نشان داد لپتاپ‌های تک-صفحه‌ای احتمالا به زودی از رده خارج می‌شود و جای خود را به لپتاپ‌هایی با دو نمایشگر خواهند داد. از آن سو، با توجه به بازار تلفن‌های تاشو، به زودی باید منتظر دستگاه‌های زیادی باشیم که چند صفحه نمایش دارند.

علاوه بر این، بازار تراشه‌ها هم در حال جذاب‌تر شدن است. AMD از پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی جدیدش رونمایی کرد، و اینتل هم به معرفی دهمین نسل از پردازنده‌های خود با نام Ice Lake پرداخت. کوآلکام با همکاری لنوو نشان داد که 5G می‌تواند نقش مهمی در صنعت لپتاپ داشته باشد، و انویدیا هم اعلام کرد که مشغول توسعه کارت‌های گرافیک خودش است.

در ادامه مطلب می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به برخی از مهم‌ترین اخبار و اتفاقاتی که در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۹ رخ داد. با جی‌اس‌ام همراه باشید.

سرمایه‌گذاری ایسوس روی نمایشگرهای دوگانه

image

ایسوس سال گذشته در همین نمایشگاه از لپتاپ ZenBook Pro 15 رونمایی کرد. قابلیت اصلی این لپتاپ ScreenPad بود؛ نمایشگر ثانویه‌ای که به عنوان ترک‌پد لپتاپ عمل می‌کرد. حالا امسال ZenBook Pro Duo به ستاره این نمایشگاه تبدیل شده است.

این دستگاه علاوه بر برخورداری از یک نمایشگر ۱۵ اینچی با کیفیت 4K، نمایشگر ثانویه‌ای با اندازه ۱۴ اینچ دارد که بالای کیبورد قرار گرفته است. عرض و رزولوشن این نمایشگر مشابه نمایشگر اصلی دستگاه است، اما طول آن حدودا نصف شده. این نمایشگر دو کاربرد دارد: یا می‌توانید از آن به عنوان دنباله‌ای برای نمایشگر اصلی استفاده کنید، یا محتوای دیگری را به عنوان نمایشگری مستقل روی آن نمایش دهید.

اگر حالت دوم را انتخاب کنید، می‌توانید سه برنامه را به صورت همزمان در این صفحه نمایش داشته باشید. بنابراین اگر از نمایشگر بالا برای کارهای اصلی خودتان استفاده می‌کنید، می‌توانید در نمایشگر پایین مثلا اسپاتیفای، تلگرام و نتفلیکس را به صورت همزمان داشته باشید.

ZenBook Pro Duo به جز این قابلیت سخت‌افزار بسیار قدرتمندی هم دارد. پیکربندی این لپتاپ در بالاترین مدل با پردازنده Core i9 اینتل و گرافیک RTX 2060 انویدیا عرضه می‌شود. البته مدل ارزان‌تری از این دستگاه به نام ZenBook Duo هم وجود دارد که با پردازنده Core i7 اینتل و گرافیک MX250 انویدیا به بازار می‌آید.

نقشه‌های اینتل برای بازار لپتاپ

اگرچه ZenBook Pro Duo ظاهر جذابی دارد، ولی معرفی این محصول احتمالا گام نخست در مسیر ورود به دنیای نمایشگرهای دوگانه خواهد بود. اینتل در نمایشگاه کامپیوتکس دو طرح مفهومی از لپتاپ‌های مورد نظر خود با نام‌های Twin Rivers و Honeycomb Glacier را به نمایش گذاشت تا نشان دهد که لپتاپ‌های ما در آینده چه شکلی خواهند داشت. البته این شرکت قصد ورود به حوزه تولید لپتاپ را ندارد و به همان کسب و کار تولید قطعات سخت‌افزاری ادامه خواهد داد، ولی به هر حال این لپتاپ‌ها قرار است با کمک سخت‌افزارهای همین شرکت تولید شوند.

image

Twin Rivers تلاشی برای معرفی یک لپتاپ ظریف و سبک در دسته لپتاپ‌های قابل حمل خواهد بود. این لپتاپ از دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی تشکیل شده که نمایشگر پایینی می‌تواند نقش یک کیبورد لمسی را بازی کند. با این حال همچنان از طریق بلوتوث امکان اتصال کیبوردهای فیزیکی به این دستگاه وجود خواهد داشت.

لپتاپ دوم Honeycomb Glacier است که یک نمایشگر ۱۷.۳ اینچی و یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی دارد. این دستگاهِ مخصوص بازی شباهت زیادی به ZenBook Pro Duo دارد اما ارگونومی آن بهتر از محصول فعلی ایسوس است.

image

با این حال ویژگی جذاب این دستگاه در بخش مدیریت چندوظیفگی آن بود. در دمویی که به نمایش درآمد چهار پنجره جداگانه (یکی در بالا و سه تا در پایین) دیده می‌شد که ترک‌پد لپتاپ می‌توانست از روی چشم کاربر تشخیص بدهد که باید در کدام یک از این پنجره‌ها عمل کند.

پردازنده‌ها

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های این نمایشگاه نه به محصولات مصرفی بلکه به قطعاتی اختصاص داشت که توان این دستگاه‌ها را تامین می‌کنند. اینتل و انویدیا در یک دهه گذشته تقریبا کل بازار CPU و GPU را تسخیر کرده‌اند. اینتل از سال ۲۰۱۵ سهی ۸۰ درصدی از بازار پردازنده‌های مرکزی را در اختیار گرفته، و انویدیا نیز سهمی ۶۰ تا ۸۰ درصدی را از این بازار در اختیار دارد.

با این حال AMD که سهم بازار آن به ۳ درصد رسیده با توپ پر به این نمایشگاه آمد. این شرکت از خط تولید جدیدی از پردازنده‌های گرافیکی Radeon به نام Navi رونمایی کرد که قرار است در پلی استیشن ۵ استفاده شود، با این حال عمده توجه AMD در این نمایشگاه بر سر رقابت با اینتل بود.

این کمپانی در کنفرانس خود از پردازنده مرکزی Ryzen 7 3900X رونمایی کرد که رقیبی برای پردازنده Core i9 9920X اینتل است. این پردازنده ۱۲ هسته واقعی دارد و سرعت کلاک آن به ۴.۶ گیگاهرتز می‌رسد. Ryzen 7 3900X با توان ۱۰۵ وات کار می‌کند و قیمت آن ۴۹۹ دلار است در حالی که پردازنده اینتل با توان ۱۶۵ وات کار می‌کند و قیمت آن ۱۱۹۹ دلار است. نکته قابل توجه این است که پس از معرفی این پردازنده قیمت سهام AMD ده درصد بالا رفت.

image

البته خود اینتل هم نمایش قدرتمندی در کامپیوتکس داشت و علاوه بر رونمایی از طرح‌های مفهومی بالا، به معرفی دهمین نسل از پردازنده‌های خود با نام Ice Lake و پروژه آتنا پرداخت.

با وجود آن که تمرکز AMD بر مقایسه بنچمارک‌ها بود، ولی اینتل قول داد که پیشرفت‌های فنی‌اش برای کاربران قابل لمس باشد. لپتاپ‌هایی که از تراشه‌های آیس لِیک استفاده می‌کنند می‌توانند ظریف‌تر از گذشته باشد و عمر باتری خود را افزایش دهند. یکی از بخش‌های جذاب کنفرانس اینتل نمایش لپتاپی با پردازنده آیس لیک بود که به راحتی و بدون کارت گرافیک اختصاصی قادر بود بازی Destiny 2 را اجرا کند.

در عین حال، معرفی پروژه آتنا را داشتیم که کلاس جدیدی از لپتاپ‌ها را به بازار معرفی خواهد کرد. شرکت‌هایی مثل ایسوس، لنوو و دل برای دریافت برچسب آتنا باید معیارهای خاصی را داشته باشند. از جمله این معیارها می‌توانیم به قابلیت روشن شدن در عرض چند ثانیه، و برخورداری از عمر باتریِ حداقل ۹ ساعته اشاره کنیم. به گفته اینتل، لپتاپ‌های پروژه آتنا تا انتهای سال وارد بازار می‌شوند.

در این میان کوآلکام هم بیکار ننشسته و قصد دارد تا علاوه بر بازار موبایل‌های 5G، بازار لپتاپ‌های 5G را هم در دست بگیرد. این شرکت می‌گوید به زودی لپتاپ‌هایی خواهیم داشت که دائما به اینترنت متصل هستند و با آگاهی‌های نسبی نسبت به مکان و زمان خود عمل می‌کنند.

در آن سوی بازار، انویدیا از RTX Studio رونمایی کرد. این پروژه به لپتاپ‌هایی اشاره دارد که از پردازنده‌های گرافیکی Quadros RTX استفاده می‌کنند. این پردازنده‌ها توانی مشابه کارت‌های گرافیک RTX GeForce دارند، ولی حافظه داخلی‌شان خیلی بیشتر است. برای مثال یک کارت گرافیک رده بالای GeForce حدود ۸ گیگابایت رم دارد، در حالی که کارت‌های گرافیک Quadro می‌توانند دو برابر این مقدار رم داشته باشند. البته کاربران عادی نیازی به این حجم عظیم از حافظه ندارند، اما کسانی که کارهای گرافیکی و رندرینگ با رزولوشن بالا انجام می‌دهند مطمئنا از این خبر خوشحال خواهند شد.

نهایتا ARM هم تراشه Cortex-A77 خود را معرفی کرد که طبق گفته آن‌ها قرار است سرعت تلفن‌های اندرویدی را ۲۰ درصد افزایش دهد. این پردازنده در سال ۲۰۲۰ وارد بازار می‌شود.

لپتاپ‌ها

پرسروصداترین لپتاپ نمایشگاه کامپیوتکس ZenBook Pro Duo بود، اما این دستگاه تنها لپتاپ نمایشگاه امسال نبود که لایق بررسی و توجه باشد. یکی از شرکت‌هایی که با دست پر به کامپیوتکس ۲۰۱۹ آمد، شرکت دل بود که دست به آپدیت خط تولید لپتاپ‌های میان رده و بالا رده خود زد. لپتاپ XPS 15 برای اولین بار به نمایشگر OLED، پردازنده آیس لیک اینتل، کارت گرافیک GTX 1650 انویدیا و ۶۴ گیگابایت رم مجهز شد. Alienware m15 و Alienware m17 هم با برخورداری از نمایشگرهای ۲۴۴ هرتزی تغییرات قابل توجهی داشتند.

image

در کنار این‌ها، اگر به دنبال لپتاپ‌های گیمینگ و قدرتمند هستید، بهتر است نگاهی به تایتان جدید شرکت MSI بیندازید که از کارت گرافیک RTX 2080 استفاده می‌کند.

نمایشگاه کامپیوتکس امسال هم به پایان رسید و باید کمتر از ۳۶۵ روز دیگر صبر کنیم تا دوباره بتوانیم گردهمایی غول‌های بزرگ دنیای کامپیوتر و لپتاپ را در کنار یکدیگر در تایوان ببینیم. کسی چه می‌داند، شاید سال آینده لپتاپ‌هایی با نمایشگر سه‌گانه معرفی شدند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

key1

۱۳۹۸/۳/۱۰
با دلار ۱۴تومنی لپتاپ میانرده ۲سال پیشم واسه خیلیا آرزو شده