خانهاخبار
هوش مصنوعی گوگل به کمک تشخیص سرطان ریه می‌آید

هوش مصنوعی گوگل به کمک تشخیص سرطان ریه می‌آید

هوش مصنوعی گوگل با کمک الگوریتم‌های پیشرفته خود می‌تواند به کمک رادیولوژیست‌ها آمده و با تشخیص به موقع سرطان به نجات جان بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری کمک کند.
۱۳۹۸/۳/۳

گوگل به‌تازگی مقاله‌ای منتشر کرده که در آن به تشریح پیشرفت‌های به دست آمده در زمینه دقت و کارآمدی الگوریتم‌های هوش مصنوعی این شرکت در تشخیص سرطان می‌پردازد. این مقاله نشان می‌دهد که می‌توان از هوش مصنوعی گوگل برای تشخیص سرطان ریه در سراسر دنیا استفاده کرد و با تشخیص به موقع این بیماری اقدامات درمانی را از همان مراحل ابتدایی آغاز نمود.

این غول بزرگ جستجو می‌گوید در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۶۰ هزار نفر به خاطر سرطان ریه جان باخته‌اند. تشخیص با استفاده پرتونگاری مقطعیِ دوز پایین می‌تواند به کاهش ۲۰ تا ۴۳ درصدی این آمار کمک کند. نقش هوش مصنوعی گوگل در این نقطه، یعنی پس از انجام آزمایش و در هنگام بررسی نتایج آن، اهمیت پیدا می‌کند. این شرکت می‌گوید مدل جدید الگوریتم آن‌ها در ۶۷۱۶ نمونه از مرکز ملی تشخیص سرطان ریه و ۱۱۳۹ نمونه بیمارستانی دیگر، ۹۴.۴ درصد موفقیت‌آمیز عمل کرده است.

به عبارت دیگر، این نتایج نشان می‌دهد که الگوریتم گوگل ۱۱ درصد در کاهش تشخیص‌های اشتباه و ۵ درصد در کاهش عدم تشخیص‌های اشتباه بهتر از رادیولوژیست‌ها عمل کرده است.

این پروژه تحقیقاتی کار خود را از سال ۲۰۱۷ شروع کرد و یکی از پروژه‌های متعدد گوگل در چند سال گذشته است که در رابطه با سرطان صورت گرفته. البته این ابزارها، حداقل فعلا، قرار نیست جایگزین رادیولوژیست‌ها شوند، اما می‌توانند به بیماران کمک کنند تا سرطان را در مراحل اولیه شناسایی کرده و درمان خود را سریع‌تر شروع کنند.

رادیولوژیست‌ها باید تصاویر تهیه شده از آناتومی عضو داخلی بدن بیمار را از جوانب مختلف بررسی کنند تا بتوانند وجود نشانه‌های خطرناک را به عنوان غده‌های بدخیم و در حال رشد تشخیص دهند.

image

هوش مصنوعی در این زمینه نه تنها می‌تواند در بررسی این تصاویر به رادیولوژیست‌ها کمک کرده و بخشی از کار آن‌ها را کم کند، بلکه با مقایسه تصاویر جدید و قدیمی قادر است تغییرات را شناسایی کرده و با خلق مدل‌های سه بعدی، تصویر واضح‌تری از این تغییرات به دست آورد.

هوش مصنوعی یافته‌های خود را با داده‌های در دسترسش مقایسه می‌کند تا راحت‌تر بتواند مشکلات را تشخیص داده و پیش‌بینی کند که یک توده یا آنومالی بدخیم است یا پتانسیل بدخیم شدن را دارد یا نه. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد که استفاده از این الگوریتم‌ها به رادیولوژیست‌ها کمک می‌کند تا عملکرد بسیار بهتری در تشخیص سرطان داشته باشند.

گوگل می‌گوید در حال حاضر فقط حدود ۲ تا ۴ درصد از سرطان‌های ریه در بیماران واجد شرایط تشخیص داده می‌شود. در حالی که تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری خیلی بیشتر است و در نتیجه فناوری می‌تواند به کمک رادیولوژیست‌ها بیاید و جان هزاران نفر را با تشخیص به موقع نجات دهد.

البته طبیعی است که تشخیص سرطان با کمک هوش مصنوعی به این زودی‌ها همه‌گیر نخواهد شد. انتشار نتایج این یافته‌ها گام نخست در فرآیند استفاده از فناوری در سطح عمومی است، اما تحقیقات و آزمایشات زیادی باید صورت بگیرد تا این الگوریتم‌های برای استفاده گسترده آماده شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)