خانهاخبار
مدیرعامل تنسنت: برای بقا در جنگ تجاری آمریکا و چین باید به نوآوری ادامه دهید

مدیرعامل تنسنت: برای بقا در جنگ تجاری آمریکا و چین باید به نوآوری ادامه دهید

مدیرعامل شرکت تنسنت اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرده که شرکت‌هایی مثل هوآوی برای بقا در جنگ تجاری میان آمریکا و چین باید به نوآوری و ابداع فناوری‌های جدید ادامه دهند.
۱۳۹۸/۳/۲

مدیرعامل کم‌حاشیه و بی‌سروصدای شرکت تنسنت، آقای پونی ما، روز سه‌شنبه در رابطه با تنش‌های روبه‌افزایش میان آمریکا و چین گفت شرکت‌های چینی باید برای ادامه حضور در این رقابت به خودکفایی برسند.

آقای ما در رویدادی در استان یونان چین اظهار داشت:

چین در خط مقدم پیشرفت‌ها قرار گرفته است. موقعیت‌های موجود برای دریافت فناوری‌های خارجی و بهبود آن‌ها کم و کم‌تر شده است. اخیرا با شدت گرفتن پرونده ZTE و هوآوی، باید ببینیم که این جنگ تجاری به یک جنگ فناورانه تبدیل خواهد شد یا خیر.

نگرانی‌های مدیرعامل تنسنت غیرمنتظره نبوده است. همان طور که از مذاکرات اخیر میان آمریکا و چین مشخص بود، هوآوی نقش بزرگی در این نبرد تجاری ایفا می‌کرد. وزارت بازرگانی ایالات متحده هفته گذشته شرکت‌های آمریکایی را از فروش قطعات و فناوری‌های بومی این کشور به هوآوی منع کرد. البته قرار شد این تحریم ۹۰ روز به تعویق بیفتد، اما شرکت‌هایی مثل گوگل، کوآلکام، اینتل و اخیرا ARM از قطع همکاری با این غول بزرگ چینی خبر دادند.

به وجود تلاش چین برای پیشتازی در زمینه نوآوری‌های جهانی، بسیاری از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های این کشور وابستگی زیادی به تکنولوژی‌های وارداتی دارند. این وابستگی حالا می‌تواند زیان شدیدی به طرفین این منازعه و در مجموع به اقتصاد دنیای فناوری وارد کند.

image

آقای ما در بخشی از سخنان خود گفت اقتصاد دیجیتال چین وضعیت متزلزلی دارد و اگر فعالیت‌های تحقیقاتی و نوآورانه آن بیشتر نشود، به سختی می‌تواند شرایط فعلی خود را حفظ کند و بعید است که موفق به چنین کاری شود.

از سوی دیگر جک ما، موسس کمپانی علی‌بابا، نیز که به دنبال این تحریم‌ها در فهرست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفته است، چندی قبل در مصاحبه با یکی از نشریه‌های چینی گفته بود: «وظیفه شرکت‌های بزرگ است که در زمینه [ابداع] اصل فناوری‌ها وارد رقابت شوند.»

تحریم‌های اخیر آمریکا علیه هوآوی این شرکت را به خودکفایی بیشتر تشویق می‌کند. با توجه به قطع همکاری ARM، این شرکت حالا باید در کنار برنامه‌ریزی برای تولید یک سیستم عامل اختصاصی به جای اندروید، دست به طراحی پردازنده‌هایی بزند که با معماری‌های بومی این شرکت کار کنند.

البته موسس هوآوی، رن ژنگفی، روز سه‌شنبه در مصاحبه خود سوالاتی را پیرامون آینده پیش روی این شرکت حداقل در بازه زمانی کوتاه مدت مطرح کرد، او گفت: «ما سعی‌مان را خواهیم کرد. ساختن سیستم عامل کار خیلی سختی نیست. مسئله دشوار اکوسیستم است. چگونه باید اکوسیستم ساخت؟ این کار پروژه بزرگی است و به زمان نیاز دارد.»

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

محمد

۱۳۹۸/۳/۲
پیشتازی هواوی زیاد به مزاج آمریکا خوش نیومده و قطعا تو جنگ اقتصادی چین و آمریکا این چین هست که پیروز خواهد شد خود چین با اون وسعت و جمعیت از جمعیت کل آمریکا ،اروپا و سایر متحد های آمریکا باز بیشترند و همین مورد براش کافیه تا دست بالاتر رو مقابل آمریکا داشته باشه.