خانهاخبار
7 ترفند مفید برای باهوش‌تر شدن

7 ترفند مفید برای باهوش‌تر شدن

افراد باهوش همواره موفق‌تر از سایرین هستند. شاید تصور کنید باهوش‌تر شدن امکان پذیر نیست اما در این مطلب قصد داریم با ارائه 7 ترفند مفید روش‌های تمرین برای باهوش‌تر شدن را به شما یادآور شویم.
۱۳۹۸/۳/۱

برای موفقیت در دنیای کسب‌وکار باید ذهنی زیرک داشته باشید تا به سرعت به مشکلات واکنش نشان دهید و همچنین لازم است به خوبی تشخیص دهید در مسیر پیش پای شما چه مسائل و مشکلاتی به وجود آمده است. به طور خلاصه باید بگوییم توانایی شما در موفقیت به میزان باهوش بودنتان وابسته است.

همه می‌توانند با تمرین پایه دانش خود را گسترش دهند؛ به مهارت‌های خود بیفزایند و آنچه یاد گرفته‌اند را بهبود ببخشند. همچنین روش‌های مؤثری وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مهارت‌های شناختی خود را تقویت کنید و ظرفیت ذهنی‌تان را هم گسترش دهید. همه ما باید به طور روزانه زمانی را اختصاص دهیم و چیزهای تازه‌ای یاد بگیریم. هرچه بیشتر یاد بگیریم و دانش و درک ما عمیق‌تر شود، بهتر می‌توانیم عملکرد مغز را بهبود بخشیم و ظرفیت آن را برای یادگیری افزایش دهیم.

image

 

فهرست زیر شامل بهترین روش‌های درگیرسازی ذهن و افزایش هوش می‌شود تا با به کارگیری‌شان بتوانید با چالش‌های مختلف پیش رویتان دست و پنجه نرم کنید. با دنبال کردن این 7 ترفند می‌توانید هر هفته هوش خود را افزایش دهید.

1 – هر روز مطالعه کنید

ذهن شما مانند عضله است؛ هرچه بیشتر از آن استفاده کنید، قدرتمندتر می‌شود. مطالعه از مهم‌ترین عناصر در توسعه توانمندی‌هاش ذهنی به شمار می‌رود و همچنین یکی از روش‌های اصلی در یادگیری و کسب دانش شناخته می‌شود.

با مطالعه کردن می‌توانید موارد تازه‌ای یاد بگیرید و به خودتان در هر موضوع دلخواهی آموزش دهید. مطالعه کردن همچنین کمک می‌کند با درگیرساختن تخیل، تفکر خلاق شما بیدار شود. کلمه‌ها در هر دو قالب نوشتار و گفتاریشان از بخش‌های سازنده وجود اجتماعی ما به شمار می‌روند و به کمک آن‌ها می‌توانید به هر نقطه از این جهان سفر کنید.

اگر به دنبال روشی سریع برای افزایش دانش خود هستید، افزایش سرعت مطالعه کتاب و هر نوع متریال نوشتاری مانند مقاله‌های آنلاین می‌تواند روشی مناسب برای این منظور باشد. اغلب افراد به طور میانگین می‌توانند 250 کلمه در هر دقیقه بخوانند. بدین ترتیب قادر خواهید بود این مقاله را ظرف مدت 6 دقیقه به طور کامل بخوانید، اما با روخوانی سریع می‌توانید این مدت را به نصف برسانید. به خاطر داشته باشید که هدف از روخوانی سریع، کمک به هضم اطلاعات بیشتر در زمان کمتر است و نباید تنها بدون درک کلمه‌های نوشته شده با سرعت از آن‌ها عبور کنید.

2 – بر درک عمیق تمرکز کنید

برای باهوش‌تر شدن به موارد دیگری به جز جذب اطلاعات هم نیاز دارید. درایت واقعی از فهم عمیق موارد و موضوعات حاصل می‌شود. موفق‌ترین افراد کسانی هستند که می‌توانند مهارت‌های تازه را سریع‌تر یاد بگیرند، خودشان را با تغییرات سازگار سازند و همچنین قادر هستند در هر دو قالب مشارکتی و مستقل کار کنند.

آن‌ها از دانش عمیق دنیایشان و همچنین شرایط ذهنی انعطاف‌پذیری که دارند برای درک مشکلات استفاده می‌کنند و به سرعت به راهکاری مناسب دست می‌یابند. پایه دانش عمیق آن‌ها همان بنیان اصلی است که برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارند.

تلاش کنید تا به پایه دانش عمیق در برخی موضوعات دست یابید. درباره موارد و بخش‌هایی که در آن‌ها ضعیف هستید، با خودتان صادق باشید و تلاش کنید دانش خود را در موضوعات مهم افزایش دهید تا به پایه‌ای مستحکم و مقاوم برسید. از موارد پایه‌ای آغاز کنید و بر دانش خود بیفزایید زیرا دانش امری تراکمی است. شما باید پیش از اقدام برای تعدیل یا تعمیر هر موردی، دانش کافی را درباره آن داشته باشید. بسیار پسندیده است که درباره موضوعی آگاهی اندکی داشته باشید، اما همچنین اهمیت دارد که در برخی موارد به دانش کافی و عمیق دست پیدا کنید تا بتوانید موارد و مسائل پیچیده و دشوار را درباره‌اش درک کنید.

3 – دائما سوال بپرسید و به دنبال پاسخ باشید

سوال پرسیدن درواقع اصلی‌ترین عامل در باهوش‌تر شدن است. نوآوری همواره با پرسیدن سوال آغاز می‌شود. سوال پرسیدن ارزشمند است و درواقع همان روشی است که به کمکش مرزهای این دنیا را در ذهن خودمان جابجا می‌کنیم. به همین خاطر باید ذهنی کنجکاو و باز داشته باشید و همواره درباره همه چیز سوال بپرسید.

البته منظور از پرسیدن این است که سوال‌هایی معنادار و خردمندانه بپرسید و بدین وسیله با تحلیل منطق به کشف ناشناخته‌ها موفق شوید. پرسیدن سوالاتی را تمرین کنید که به قلب موضوعات مختلف نشانه می‌روند. همچنین تمایل درونی برای دریافت پاسخ پرسش‌هایتان را هم تمرین کنید.

بهبود این مهارت هم ممکن است مستلزم صرف زمان باشد. همچنان که در حال کار و مطالعه یا درگیر در هر فعالیتی هستید، هر سوالی را که به ذهنتان می‌رسد دنبال کنید. اگر موردی وجود دارد که برایتان واضح نیست، از سوال پرسیدن درباره آن خجالت نکشید.

4 – به روز خود تنوع ببخشید

یکی از بهترین روش‌ها برای باهوش‌تر شدن، انعطاف بخشیدن به بخش‌های مختلف مغز است. شما هرگز با تکرار روزمره‌هایتان باهوش‌تر نمی‌شوید. البته در نظر داشتن روتین برای امور روزمره بسیار خوب است و بدن شما به خوبی متوجه می‌شود چه زمانی بخوابد و کی بیدار شود؛ اما نباید همه مدت زمانی که بیدارید را به انجام امور تکراری بپردازید.

با اضافه کردن موارد کوچک و تازه، به زندگی خود رنگی و جانی تازه ببخشید و آن را برای خودتان هم جذاب‌تر کنید. این موارد کوچک می‌تواند رفتن به یک رستوران تازه یا پیدا کردن محیط دیگری برای قدم زدن‌های بعد از ظهرتان باشد. حتی می‌توانید روش‌های تازه‌ای برای انجام کارها و مسئولیت‌های خود پیدا کنید و این مورد مهم را با زندگی حرفه‌ایتان هم در هم آمیزید.

image

 

اگر مدتی طولانی روی یک وظیفه متمرکز بوده‌اید، تمرکز حواس خود را به کار دیگری بگذارید. به طور کلی باید به دنبال راهکارهایی برای انجام امور به شکل متفاوت باشید. این روش می‌تواند کسل بودن را رفع کند و باعث شود ذهن شما متمرکز باقی بماند. با ترکیب موارد مختلف، ذهن شما از بخش‌های متفاوت خود استفاده می‌کند. بدین ترتیب ذهن شما مجبور به انعطاف می‌شود و علاوه بر باهوش‌تر شدن، قدرت مغزیتان هم به روشهای متفاوت بهبود پیدا می‌کند.

5 – آموخته‌های خود را مرور کنید

همه ما آموخته‌های خود را به سرعت پس از یادگیری به یاد می‌آوریم. از طرفی اگر مدت کوتاهی پس از آن دوباره از اطلاعات خود استفاده نکنید، این آموخته‌ها از ذهنتان پاک می‌شوند. ظرف چند روز ممکن است متوجه شوید که تنها بخش کوچکی از آموخته‌ها در ذهنتان باقی مانده است. برای بهبود توانایی به یادآوری آموخته‌ها و به عبارتی حافظه‌تان باید این اطلاعات را در بخش حافظه بلند مدت ذخیره کنید. بهترین روش برای این کار، مرور دائمی همه آموخته‌ها است.

در هنگام مطالعه یا تحقیق، از موارد مهم یادداشت بردارید یا مثلا چند دقیقه پس از اتمام مطالعه همه نکته‌های مهم را جایی یادداشت کنید. همچنین باید هر روز این یادداشت‌ها را مطالعه و مرور کنید. شاید این کار در ابتدا کمی دشوار باشد، اما به محض آنکه عادت کنید متوجه می‌شوید که یادداشت کردن و مرور این اطلاعات به شما کمک می‌کند روی مهم‌ترین موارد تمرکز کنید.

همچنین می‌توانید اطلاعات و یادداشت‌های خود را دوباره بنویسید و دسته بندی کنید. این روش می‌تواند آنچه آموخته‌اید را به طور فعال تقویت کند. روش بازنویسی یادداشت‌ها به ما کمک می‌کند درک خود را از هر موضوعی تصریح کنیم و همچنین زمان کافی برای «بازآموزی» آن را کاهش دهیم.

6 – ایده‌های خود را دنبال کنید

وقتی روی ایجاد و بهبود پایه دانش خود کار می‌کنید، متوجه می‌شوید ذهنتان توسعه پیدا کرده و در اشکال متفاوتی در حال گسترش است. اگر اطلاعات فوق العاده وارد ذهن خود کنید، ذهن هم به درک و تفسیر این اطلاعات به روش‌های مفید اقدام می‌کند. ممکن است به یکباره متوجه شوید که به ماشین تولید ایده‌های تازه تبدیل شده‌اید. لحظه‌های بسیاری پیش می‌آید که با گفتن «آها» یک ایده تازه در دست دارید و حتی می‌توانید ایده‌هایتان را با یکدیگر ترکیب کنید و ایده‌ای بزرگتر و بهتر شکل دهید.

حتما از ایده‌های خود یادداشت بردارید. آن‌ها را بنویسید تا در دسترستان باشند و همچنین حتما دوباره سوی آن‌ها بازگردید و مرورشان کنید. یادتان باشد که حتی بزرگترین و بهترین ایده‌ها هم اگر کاری برای تحققشان نکنید، بی فایده و بی ارزش هستند. اگر ایده‌اش هوشمندانه به ذهنتان برسد اما هرگز به دنبال تحققش نروید، فرصت بسیار خوبی را از دست داده‌اید.

البته همه ایده‌های شما الزاماً خوب نیستند؛ اما هرازچندگاهی حتماً لحظه‌ای طلایی پیش می‌آید و ایده‌ای شگفت انگیز به ذهنتان خطور می‌کند.

7 – به خودتان اجازه دهید تغییر کنید

شاید باورتان نشود، اما گاهی این خودمان هستیم که سد راه خودمان می‌شویم. گاهی حتی باهوش‌ترین افراد هم دچار این مشکل می‌شوند و در دام ایده‌های قبلی خود گرفتار می‌مانند. برای باهوش‌تر شدن باید به خودتان اجازه دهید گاهی مرتکب اشتباه شوید، خطر کنید و در فرصت‌های پیش رو شیرجه بزنید تا از تجربه‌هایتان درس بگیرید.

شما باید به خودتان اجازه تغییر دهید و ذهنتان را برای تغییر و یادگیری موارد تازه آماده کنید. شما باید بتوانید به بهترین نسخه از خودتان تبدیل شوید. با آغوش باز منابع تازه دانش را دریافت کنید و ذهن خود را وادار به یادگیری موارد تازه سازید. در این شرایط ممکن است گاهی ایده‌ها و باورهای قبلی خودتان را هم زیر سوال ببرید.

ایده‌ها را به چالش بکشید؛ درباره آن‌ها با دیگران به بحث بنشینید؛ صحبت‌های طرف‌های مقابل را بشنوید و به مهارت‌های تحلیلی خود انعطاف بیشتری ببخشید. اما از طرف دیگر هم احتمال تغییر نظرات خود را بپذیرید. مهم‌تر از همه آنکه به خودتان فرصت رشد و توسعه بدهید و این مسیر را به پیش بروید تا به درایت و خرد واقعی برسید. هرچه باهوش‌تر شوید، موفق‌تر خواهید بود.

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۸/۳/۱
همه‌ی ما باید از قانونِ "تغییر" پیروی کنیم چراکه تغییر، قدرتمندترین قانونِ طبیعت است.♥️?