خانهاخبار
مدارگرد شناسایی مریخ به دستاوردی بزرگ دست یافت

مدارگرد شناسایی مریخ به دستاوردی بزرگ دست یافت

طبق اعلام ناسا مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) که در ابتدا قرار بود فقط دو سال به دور سیاره سرخ گردش کند، حالا بعد از گذشت 13 سال به دستاورد بسیار بزرگی دست یافته است.
۱۳۹۸/۲/۲۹

از میان همه سخت‌افزارهای ارسالی ناسا به مریخ، کمترین اطلاعات و اخبار درباره مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) منتشر می‌شود. این فضاپیما دستگاهی فوق‌العاده است که بیشتر از خط زمانی ماموریت اولیه خود دوام آورده و به لطف دوربین‌ها و سنسورهای پیشرفته‌اش همچنان به ارسال اطلاعات مهم پیرامون سیاره سرخ به ما ادامه می‌دهد.

در ابتدا قرار بود ماموریت این فضاپیما صرفا دو سال به طول بیانجامد، اما MRO حالا حدود ۱۳ سال است که در مدار مریخ قرار گرفته و فعلا قصد بازنشستگی ندارد. آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا می‌گوید این فضاپیما جدیدا به دستاورد شگفت‌آوری دست یافته و توانسته مجموعا ۶۰ هزار بار دور مریخ گردش کند.

داده‌هایی که توسط MRO از این سیاره گردآوری شده اطلاعات خوبی درباره سازوکار مریخ در اختیار ما قرار داده و در طول گردش‌هایش تاکنون شاهد فرود موفقیت‌آمیز سه ماشین دیگر بر سطح سیاره سرخ بوده است. ناسا از این فضاپیما برای حمایت از سایر ماموریت‌های مریخی خود استفاده می‌کند و MRO را رسما به یک مدارگرد چندمنظوره تبدیل کرده است.

image

دن جانستون از آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا می‌گوید:

مدارگرد شناسایی مریخ چشم‌انداز جدیدی نسبت به این سیاره در اختیار دانشمندان و عموم مردم قرار داده است. ما همچنین از ماموریت‌های اکتشافی ناسا در سطح مریخ پشتیبانی می‌کنیم و به آن‌ها اجازه می‌دهیم تا تصاویر و اکتشافات خود را از آن‌جا برای دانشمندان زمین بفرستند.

سیستم تصویربرداری HiRISE این مدارگرد احتمالا شناخته‌شده‌ترین ابزاری است که در MRO وجود دارد. HiRISE تصاویر بسیار زیادی از سطح این سیاره ثبت کرده و چیزهایی درباره جغرافیا و آب‌وهوای مریخ به ما نشان داده که پیش از این اطلاعی از آن‌ها نداشتیم. سرنخ‌های جدید درباره آب‌های باقی مانده در این سیاره و همچنین تاریخچه آب‌های سطحی آن، همگی بخش‌هایی از ماموریت MRO است که تاکنون با موفقیت انجام شده است.

انجام ۶۰ هزار گردش به دور مریخ دستاورد بسیار بزرگی محسوب می‌شود، اما کار این فضاپیما هنوز به پایان نرسیده است. طبق اطلاعات مربوط به مصرف سوخت MRO، ناسا باور دارد که این فضاپیما در دهه ۲۰۲۰ نیز می‌تواند به کار خود ادامه دهد و اگر شرایط به خوبی پیش برود شاید سوخت کافی برای ورود به دهه ۲۰۳۰ هم باقی بماند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

erfan

۱۳۹۸/۲/۳۰
واقعا حیف. در صنعت هوافضا داشتیم خوب پیش میرفتیم حتی میمون هم فرستادیم فضا... ولی از وقتی روحانی اومد برای اعتماد سازی امریکا، صنعت فضایی مون رو مختل کرد....
الان هیچ پیشرفتی نداریم...
باید با حسرت اخبار امریکا رو دنبال کنیم...
شرم بر روحانی...