خانهاخبار
همه نسخه‌های ویکی‌پدیا در کشور چین فیلتر شد

همه نسخه‌های ویکی‌پدیا در کشور چین فیلتر شد

طبق گزارشات مختلف ظاهرا دیگر امکان دسترسی به نسخه‌های زبانی مختلف ویکی‌پدیا در کشور چین وجود ندارد. پیش از این برخی از صفحات یا کلیدواژه‌های حساس در ویکی‌پدیا فیلتر شده بود.
۱۳۹۸/۲/۲۶

به گزارش خبرگزاری بی‌بی‌سی، چین حالا ممنوعیت‌های اینترنتی خود را در خصوص ویکی‌پدیا گسترش داده تا دیگر امکان دسترسی به هیچ یک از زبان‌های این دانشنامه آنلاین در این کشور وجود نداشته باشد.

پیش از این سانسورهای اعمالی از سوی دولت چین امکان دسترسی به نسخه‌های چینیِ صفحاتی را از مردم این کشور سلب کرده بود که اصطلاحات حساسی مثل دالای لاما و قتل عام تیان‌آنمن در آن‌ها به چشم می‌خورد.

طبق گفته دیدبان آزاد مداخلات شبکه (OONI)، این سانسور از انتهای ماه آوریل در اینترنت کشور چین اعمال شده است. البته بنیاد ویکی‌مدیا در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که آن‌ها نشانی از محدودیت دسترسی به وبسایت خود مشاهده نکرده‌اند.

اما حالا به نظر می‌رسد که ویکی‌پدیا هم به فهرست طولانی وبسایت‌هایی ملحق شده که امکان دسترسی به آن‌ها در چین وجود ندارد و این اتفاق دسترسی به اطلاعات را برای مردم این کشور بیش از پیش دشوار کرده است. گوگل، فیسبوک و لینکدین از جمله سایت‌هایی هستند که پیش از این در چین مسدود شده و کاربران را مجبور کرده بودند تا برای دستیابی به آن‌ها از روش‌های دور زدن فیلترینگ استفاده کنند. سیستم سانسور اینترنت چین با نام «فایروال بزرگ» شناخته می‌شود.

گروه خبرنگاران بدون مرز چین را از نظر آزادی مطبوعات در فهرست ۱۸۰ کشور دنیا در رتبه ۱۷۷ قرار داده است. بر اساس تحقیق دیگری که توسط یک گروه نظارتی مستقل صورت گرفته، این کشور نه تنها سانسورها را به صورت محلی اعمال می‌کند، بلکه سعی به نفوذ در رسانه‌های خارجی دارد تا بتواند از انتقادات علیه خود جلوگیری کرده و به ترویج پروپاگاندا بپردازد.

ترکیه هم از دیگر کشورهایی است که دسترسی به ویکی‌پدیا در آن جا مسدود شده است.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

پوریا

۱۳۹۸/۲/۲۷
مال ایرانم بگین، جالب میشه..