خانهاخبار
توافق با اپل برای کوآلکام اهمیت زیادی داشته است

توافق با اپل برای کوآلکام اهمیت زیادی داشته است

توافق میان اپل و کوآلکام به منظور تولید مودم 5G اهمیت زیادی برای این شرکت تراشه‌ساز داشته چرا که به دنبال آن بسیاری از مدیران این شرکت پاداش گرفته‌اند و قیمت سهام کوآلکام 50 درصد افزایش پیدا کرده است.
۱۳۹۸/۲/۲۲

چند هفته پیش در میان همه شایعاتی که از دادگاه چند میلیارد دلاری میان اپل و کوآلکام شنیده می‌شد، خبری همه را متعجب کرد. این دو شرکت در پشت پرده پس از مذاکره با یکدیگر به توافقی مشترک رسیدند. قرار شد اپل مبلغی نامشخص (چیزی حدود ۴.۵ تا ۴.۷ میلیارد دلار) به کوآلکام بپردازد، و از آن سو کوآلکام هم متعهد شد که تا ۶ سال دیگر تراشه‌های مورد نظر اپل را تامین کند.

بر کسی پوشیده نیست که اپل به هر نحوی شده می‌خواست مودم 5G داشته باشد اما تقریبا به سراغ هر شرکتی که رفته بود به در بسته خورده بود. این شرکت می‌دانست که اینتل نمی‌تواند مودم 5G مورد نیاز آیفون را به موقع به این شرکت تحویل دهد، به همین خاطر با دو شرکت سامسونگ و مدیاتک برای تامین مودم 5G وارد مذاکره شده بود. اما کوپرتینویی‌ها در نهایت تصمیم گرفتند که به همکاری مجدد با کوآلکام روی بیاورند، و همین اتفاق باعث شد که اینتل نیز در بیانیه‌ای فوری خروج خودش از کسب و کار تراشه‌های 5G را اعلام کند.

این طور که پیداست اپل به ازای هر آیفونی که با مودم 5G اینتل به فروش می‌رسد، باید ۹ دلار به کوآلکام بپردازد. به همین خاطر توافق مذکور مطمئنا عایدی زیادی برای این شرکت بزرگ تراشه‌ساز به دنبال خواهد داشت. این اتفاق باعث شده تا هیئت مدیره شرکت به مدیر عامل کوآلکام، استیو مالنکوف، ۴۰٫۷۹۴ سهم پاداش بدهد. ارزش فعلی این سهم‌ها معادل ۳.۵ میلیون دلار است.

افزایش ۵۰ درصدی سهام کوآلکام

image

به دنبال توافق با اپل، چند نفر دیگر از مدیران کوآلکام نیز پاداش دریافت کردند. به مدیر اجرایی شرکت، کریستیانو آمون، ۲.۱۴ میلیون دلار در قالب سهام و به مدیر ارشد فناوری، جیمز تامپسون، هم ۱.۶۵ میلیون دلار در قالب سهام پاداش داده شد. در کنار این دو نفر، مشاور حقوقی شرکت، دونالد روزنبرگ، و مدیر ارشد مالی، دیوید وایز، نیز به ترتیب ۱.۲۲ میلیون و ۲۴۵ هزار دلار دریافت کردند. به گفته آقای وایز، عده دیگری از کارمندان هم به لطف این توافق پاداش گرفته‌اند. در کنار همه این‌ها، سهام‌داران نیز در این مدت سود زیادی کسب کرده‌اند، زیرا قیمت سهام کوآلکام در روز قبل از اعلام این توافق ۵۷.۱۸ دلار بود، اما حالا به ۸۵.۸۴ دلار رسیده است. بنابراین در مدت سه هفته شاهد رشدی ۵۰ درصدی بوده‌ایم.

همه این پاداش‌ها و رشد قیمت سهام نشان‌دهنده اهمیت توافق با اپل برای کوآلکام است. اپل از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ از تراشه‌های این شرکت استفاده می‌کرد و بنا بر توافق قبلی سالانه ۱ میلیارد دلار از کوآلکام پول می‌گرفت. ولی تیم کوک از این بابت معترض بود که کوآلکام پنج برابر بیشتر از سایر تامین‌کنندگان قطعات محصولات اپل حق بهره مالکانه دریافت می‌کرد.

در ادامه کوپرتینویی‌ها یک بار علیه کوآلکام در کمیسیون معاملات عادلانه کره جنوبی شهادت دادند و بعدها اعلام کردند که به دنبال افزودن تامین‌کننده‌ای دیگر به خط تولید محصولات خود هستند. از آن سو، کوآلکام متوجه شد که اپل می‌خواهد در آیفون ۷ از مودم اینتل استفاده کند و به همین دلیل پرداخت چک‌های ۱ میلیارد دلاری خود را متوقف کرد. در نتیجه اپل هم پرداخت حق بهره مالکانه را قطع نمود تا کار این دو شرکت به دادگاه بکشد.

حالا با توجه به همکاری مجدد اپل و کوآلکام تقریبا می‌توانیم مطمئن باشیم که کوپرتینویی‌ها در سال ۲۰۲۰ آیفون 5G خود را روانه بازار خواهند کرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)