خانهاخبار
همه قابلیت‌های تازه در اندروید کیو

همه قابلیت‌های تازه در اندروید کیو

گوگل چند روز پیش در مراسم سالانه I/O خود سیستم عامل تازه نسخه 10 خود را به نام اندروید کیو معرفی کرد. در این مطلب به همه قابلیت‌های تازه این نرم‌افزار محبوب می‌پردازیم.
۱۳۹۸/۲/۲۰

تقریبا دو ماه از انتشار اندروید 10 گوگل به نام اندروید کیو می‌گذرد؛ زیرا اولین نسخه بتای این سیستم عامل تازه در اواسط مارس گذشته در اختیار عموم قرار گرفت. در همان ابتدای عرضه نسخه اولیه هم بسیاری از قابلیت‌های تازه این نسخه بر کاربران و کارشناسان آشکار شد اما سرانجام کمپانی گوگل 17 اردیبهشت و در خلال برگزاری کنفرانس سالانه I/O خود رسما از اندروید کیو پرده برداشت.


image

 

قابلیت‌های نهایی در اندروید کیو شامل وضعیت Dark Mode در کل سیستم، تنظیمات و مدیریت امنیت بهبودیافته، میانبرهای کاربردوستانه به قابلیت‌های کلیدی اندروید و برخی موارد مفید می‌شود.

در ادامه این مطلب با ما در جی اس ام همراه باشید تا همه قابلیت‌های تازه در اندروید کیو را که در کنفرانس I/O گوگل اعلام شدند، برایتان بیشتر شرح دهیم.

پشتیبانی پیش‌فرض از گوشی‌های هوشمند تاشو

image

 

این روزها شاهد توسعه گوشی‌های هوشمند با پنل‌های نمایش منعطف هستیم و به نظر می‌رسد که قرار است چنین محصولاتی بیش از پیش روانه بازار شوند. گوگل هم نسخه تازه اندروید خود را به طور پیش فرض با چنین دستگاه‌هایی سازگار توسعه داده است. این نسخه تازه می‌تواند از همه گوشی‌های منعطف اندرویدی سال 2019 پشتیبانی کند و همچنین قابلیت‌های دیگر و مرتبطی در آن تعبیه شده است تا تجربه کاربری را در این دستگاه‌ها بهبود ببخشد. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های اندروید کیو Screen Continuity نام دارد و کاربر را قادر می‌سازد محتوا را به طور موفقیت‌آمیزی میان دو طرف صفحه نمایش تاشو انتقال دهد. برای مثال وقتی روی صفحه نمایش کوچک در حال اجرای بازی هستید و سپس تصمیم می‌گیرید صفحه نمایش را باز کنید و گسترش دهید، محتوای بازی به راحتی از پنل کوچک به پنل بزرگ و باز انتقال پیدا می‌کند. این قابلیت پیش از این هم روی گلکسی فولد سامسونگ معرفی شده بود؛ اما حالا گوگل آن را به اندروید ناب خود اضافه کرده است.

پشتیبانی گوگل از 5G

شبکه ارتباطی 5G هم مانند گوشی‌های منعطف تاشو حالا از فاز شایعه به واقعیت تبدیل شده و رسما معرفی شده است. 5G با وعده سرعت بالای انتقال داده توسعه یافته است و همچنین کمترین تأخیر را در این روند دارد. پشتیبانی از شبکه 5G در نسخه نهایی اندروید کیو میسر شده است و با توجه به این موضوع که بیش از 20 اپراتور تلفن همراه در سرتاسر دنیا تا آخر امسال گوشی‌های 5G عرضه می‌کنند، اندروید در صدر پیشروان پشتیبانی از این شبکه ارتباطی تازه قرار دارد.

زیرنویس زنده (Live Caption)

امکان اضافه شدن زیرنویس زنده به ویدیوها در اندروید کیو فراهم آمده است تا اگر صدای دستگاه خود را قطع کرده‌اید یا ویدیو به زبان دیگری در حال پخش است، بتوانید محتوای آن را متوجه شوید. این قابلیت جالب در همه انواع ویدیوها از زنده تا از پیش ضبط شده قابل اجرا است. همچنین کاربران قادر خواهند بود زیرنویس‌ها را هرزمان که لازم دانستند روی صفحه نمایش جابجا کنند. داده‌ها زیرنویس زنده به طور اختصاصی روی دستگاه کاربر تولید می‌شوند و سرورهای گوگل را درگیر نمی‌کنند. این قابلیت قرار است از آینده نامعلوم روی دستگاه‌های اندرویدی قابل استفاده باشد.

پاسخ هوشمند و عملگر پیشنهادی

 

image

 

نوتیفیکیشن‌های اندروید حالا هوشمندتر است قبل شده است و با همه اپلیکیشن‌های پیام‌رسان کار می‌کند. حالا اندروید در همان نوتیفیکیشن‌ها پاسخ‌هایی متناسب با مضمون گفتگو و همچنین ایموجی‌هایی مرتبط را به شما پیشنهاد می‌کند. علاوه بر این، برخی عملگرها مرتبط هم در دسترس قرار می‌گیرند. برای مثال اگر برای شما آدرسی ارسال شد، یک دکمه مرتبط با گوگل مپ هم به نمایش درمی‌آید تا بتوانید این آدرس را به طور مستقیم روی نقشه‌های گوگل پیدا کنید. خوشبختانه این قابلیت با اکثر پیام‌رسان‌های جانبی که کاربران از آن‌ها استفاده می‌کنند، سازگار طراحی شده است. قابلیت نوتیفیکیشن‌های هوشمند هم از پردازش‌های هوشمند دستگاه کمک می‌گیرد و روی سرورهای گوگل اجرا نمی‌شود.

Dark Mode سرانجام آمد

سرانجام پس از سال‌ها انتظار، Dark Mode به اندروید آمد تا علاقه‌مندان منتظر را خوشحال کند. اندروید کیو امکان فعالسازی Dark Mode را در سرتاسر سیستم با خود به همراه آورده است. این وضعیت با انتخاب وضعیت ذخیره انرژی باتری یا از تنظیمات نوار نوتیفیکیشن فعال می‌شود.

امنیت و حریم شخصی

به نظر می‌رسد حفظ امنیت و حریم شخصی یکی دیگر از نقاط برجسته در اندروید کیو باشد. بهبودهای برجسته درزمینه امنیت و حریم شخصی این نسخه شامل به اشتراک‌گذاری موقعیت با شرایط خاص می‌شود که به کمک آن می‌توانید لوکیشن خود را تا زمانی که از آن اپلیکیشن خاص استفاده می‌کنید، به اشتراک بگذارید. بدین ترتیب به اشتراک گذاری موقعیت شما به محض خروج از اپلیکیشن متوقف می‌شود.

به‌روزرسانی‌های بی‌وقفه در پس‌زمینه

گوگل این امکان را در اندروید کیو فراهم آورده است تا بسیاری از عناصر موجود در پس زمینه سیستم عامل به طور پنهان و به محض در دسترس قرار گرفتن تازه‌ترین نسخه‌ها، به روزرسانی شوند. بدین ترتیب گوشی شما بودن نیاز به ریبوت شدن می‌تواند همه به روزرسانی‌های امنیتی و نرم افزاری لازم را دریافت کند تا باگ‌های موجود در آن رفع شوند.

تنظیمات مخصوص والدین و سلامت دیجیتال

سلامت دیجیتالی هم در اندروید کیو بهبود یافته است. قابلیت تازه‌ای به نام Focus Mode کمک می‌کند اپلیکیشن‌های مزاحم را پیدا و نوتیفیکیشن‌هایشان را غیرفعال کنید. بدین ترتیب می‌توانید از شر نوتیفیکیشن ایمیل‌های غیرضروری و پروموشن‌های تخفیفی هم خلاص شوید.

image

قابلیت Family Link حالا به بخش Digital Wellbeing اضافه شده است تا بتوانید مدت زمان فعالیت گوشی در دستان کودک خود را کنترل کنید. برای مثال، وقتی مدت زمان مشخصی را برای اپلیکیشن به خصوصی تعیین می‌کنید و فرزندتان آن اپلیکیشن را به اجرا درمی‌آورد، پس از به سر رسیدن مهلت مقرر دیگر نمی‌تواند به فعالیتش در آن ادامه دهد. البته همواره می‌توانید با انتخاب دکمه Bonus Time پنج دقیقه دیگر این مهلت را تمدید کنید.

دستگاه‌های بیشتری می‌توانند نسخه بتا را آزمایش کنند

پیش از این امکان نصب و آزمایش نسخه‌های بتا تنها به گوشی‌های پیکسل گوگل و البته چند گوشی دیگر که از نرم افزار تقریبا ناب اندروید بهره می‌بردند، محدود بود. حالا قرار است نسخه سوم بتای اندروید کیو برای گوشی‌های بیشتری قابل اجرا باشد. بدین ترتیب گوشی‌هایی از برندهای شیائومی، ال جی، سونی، هوآوی و سایر سازندگان هم قادر به دریافت بتای اندروید خواهند بود.

image

 

 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)