خانهاخبار
فناوری لازم برای نمایشگرهای تمام صفحه موبایل تقریبا آماده است

فناوری لازم برای نمایشگرهای تمام صفحه موبایل تقریبا آماده است

طبق خبرها سامسونگ به فناوری خاصی دست یافته که به این شرکت اجازه می‌دهد دوربین سلفی را زیر نمایشگر قرار دهد. این فناوری می‌تواند همه شرکت‌ها را از شر ناچ، حفره، پاپ-آپ و همه شیوه‌های طراحی مشابه راحت کند.
۱۳۹۸/۲/۱۸

سال ۲۰۱۹ تا همین جا یکی از جذاب‌ترین سال‌ها از نظر تحول طراحی تلفن‌های هوشمند بوده است. آیفون ۱۱ قرار است مجددا از همان طراحی آیفون XS و آیفون X استفاده کند، اما اپل تنها شرکت بزرگی است که امسال قصد ندارد دست به بازطراحی پرچمدار خودش بزند. سامسونگ چند ماه پیش با معرفی سری گلکسی اس ۱۰ ناچ قدیمی خود را حذف کرد و به جای آن به استفاده از طراحی حفره‌ای روی آورد. هفته آینده وان پلاس جدیدترین تلفن هوشمندش را معرفی می‌کند و بر اساس چیزهایی که می‌دانیم دوربین سلفی این دستگاه طراحی پاپ-آپ دارد. یعنی دوربین از بالای دستگاه خارج می‌شود تا سطحی از بدنه جلویی موبایل را اشغال نکند.

در کنار این‌ها، هر شرکتی به دنبال روشی تازه است تا بتواند بدنه جلویی دستگاه‌های خود را تماما با نمایشگر بپوشاند. یکی از شرکت‌های چینی برای دستیابی به این مهم نمایشگر ثانویه‌ای به قاب پشتی محصول خود اضافه کرده تا کاربر بتواند از دوربین عقب به عنوان دوربین سلفی استفاده کند.

با این حال همه ما می‌دانیم که این مکانیزم‌های نوآورانه صرفا ایستگاهی در مسیر رسیدن به سمت یک راهکار بهتر است. راهکاری که دوربین را هم مثل حسگر اثر انگشت به زیر صفحه می‌فرستد. و حالا سامسونگ آن‌چنان به این راهکار نزدیک شده که حاضر است آن را به صورت عمومی اعلام کند.

سوای از حسگر اثر انگشت، سنسورهای دیگری مثل مجاورت، نور و بلندگو وجود دارد که محدودیت‌هایی برای سازندگان تلفن‌های هوشمند ایجاد می‌کند. البته برخی از این سنسورها را می‌توان در فضایی بسیار کوچک قرار داد و بعضی مثل بلندگو هم می‌توانند با خود نمایشگر جایگزین شوند؛ چرا که حالا فناوری خاصی وجود دارد که به صفحه اجازه می‌دهد صدا تولید کند. ولی دوربین برای ثبت تصویر باید نور دریافت کند، و لنزها باید فضای کافی داشته باشند تا نور بتواند به آن‌ها وارد شود.

image

قرار دادن دوربین در زیر صفحه برای نمایشگرهای بدون فریم بهترین راهکار موجود است. ولی مشکل این است که برای انجام این کار باید حفره‌ای درون صفحه ایجاد شود تا چیزی جلوی دید دوربین را نگیرد. منتها فناوری خیلی بیشتر از چیزی که فکرش را می‌کردیم پیشرفت کرده است.

در حال حاضر پنل‌های شفافی وجود دارد که می‌تواند نور از خود عبور دهد، اما فعلا استفاده از این پنل‌ها هزینه زیادی دارد. علاوه بر این، تولید این پنل‌ها هنوز به سطحی نرسیده که بتواند نیاز تلفن‌های هوشمند پرطرفداری مثل گلکسی یا آیفون را پوشش دهد.

ولی با همه این‌ها، وبسایت MyDrivers هفته پیش در گزارشی اعلام کرد که سامسونگ موفق به تولید دستگاهی شده که دوربین آن در زیر نمایشگرش قرار می‌گیرد. منظورمان چیزی مثل گلکسی اس ۱۰ که از طراحی حفره‌ای استفاده می‌کند نیست. خوشبختانه این خبر توسط یانگ بایونگ-دوک، معاون گروه تحقیق و توسعه گروه نمایشگرهای سامسونگ، تایید شده است.

با این حساب می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تا اواخر امسال یا نهایتا سال بعد شاهد معرفی دستگاه‌هایی با نمایشگر تمام صفحه باشیم؟ نه. آیا بزرگ‌ترین مشتری نمایشگرهای سامسونگ، یعنی اپل، می‌تواند به زودی دستگاهی با نمایشگر تمام صفحه معرفی کند که دوربین و سنسورهای TrueDepth در زیر آن قرار گرفته باشد؟ متاسفانه نه. ولی می‌توانیم امیدوار باشیم که این فناوری‌ها در پشت درهای بسته به پیشرفت‌های مطلوبی دست یابند و شاید یک روز بالاخره آن‌ها را در محصولات مصرفی ببینیم.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۸/۲/۱۹
یه جوری گفتید که رئیس‌سامسونگ هم به وجد آوردید بابتِ کار نکرده?™️
ولی در نهایت شاهد این فناوری در گوشی‌های ۲۰۲۱ هستیم.

میر حمید

۱۳۹۸/۲/۱۸
ما هم از کل تکنولوژی،مصرفشو بلدیم(که اونم سعادت میخاد)

سیاوش

۱۳۹۸/۲/۱۸
سامسونگ ناچ قدیمی خود را حذف کرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
دقیقا تا همین چند هفته پیش کدوم دیوایس سامسونگ ناچ داشت که حالا حذفش کرده باشه؟