خانهاخبار
افت فروش آیفون فقط محدود به چین نیست

افت فروش آیفون فقط محدود به چین نیست

اپل در گزارشات مالی اخیر خود از افت فروش آیفون‌های این شرکت خبر داده و علت آن را شرایط اقتصادی چین اعلام کرده بود، اما در گزارش جدید SEC به نظر می‌رسد که افت فروش آیفون‌ها فقط محدود به چین نیست.
۱۳۹۸/۲/۱۷

همان طور که اپل در دو گزارش مالی اخیر خود تایید کرده بود، فروش آیفون از ماه اکتبر تاکنون نسبت به سال گذشته افت مداوم و قابل توجهی داشته است. این غول بزرگ کوپرتینویی عمده دلیل این اتفاق را وضعیت نابسامان اقتصاد چین می‌دانست، اما گزارشات جدید کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) از بُعد دیگر این ماجرا خبر می‌دهد.

فروش پایین در سراسر دنیا از جمله آمریکا

به گزارش وبسایت Cult of Mac که موفق به کشف گزارش ارسالی اپل به سوی SEC شده، در این گزارش جزئیات مهمی درباره عملکرد مالی این شرکت به لحاظ فروش محصولات گوناگون (مثل آیفون، آیپد، خدمات و غیره) و مناطق جغرافیایی (آمریکا، اروپا، چین بزرگ و غیره) دیده می‌شود.

فروش آیفون، همان طور که بالاتر گفتیم، در شش ماه گذشته نسبت به قبل بسیار کمتر شده است. منطقه چین بزرگ که شامل چین، هنگ کنگ و تایوان می‌شود بدون شک بر وضعیت کلی این شرکت تاثیر داشته، ولی حقیقت این است که کوپرتینویی‌ها از ماه اکتبر به بعد در تمام دنیا افت فروش آیفون‌های خود را تجربه کرده‌اند.

در طول شش ماه گذشته، کاهش تقاضا برای آیفون نسبت به سال قبل در همه مناطق به جز آمریکای شمالی و جنوبی مشهود بوده و بیشترین افت مربوط به منطقه چین بزرگ، سپس اروپا و بعد ژاپن بوده است.

image

افت فروش آیفون تقریبا در تمام مناطق جغرافیایی به لطف عملکرد بهتر در زمینه فروش سایر محصولات اپل جبران شده است. برای مثال، خدمات و محصولات پوشیدنی این شرکت در اروپا رشد چشمگیری داشته، در حالی که در ژاپن خدمات و آیپد نقش کلیدی را در جبران فروش پایین آیفون ایفا کرده‌اند. در آمریکا اما خدمات و محصولات پوشیدنی موفق به جبران افت فروش آیفون و بهبود رشد وضعیت اقتصادی این شرکت به میزان ۴ درصد شده‌اند.

وضعیت چین ظاهرا بالاخره در حال بهبود است

با توجه به عملکرد اپل در سه ماه گذشته، به نظر می‌رسد که تلاش‌های این شرکت در برخی مناطق بالاخره جواب داده است. همان طور که اپل در گزارشات پیشین خود گفته بود، این شرکت در انتهای سه‌ماهه فعلی خود در چین بزرگ عملکرد بهتری داشته است. آن‌ها توضیح مبسوطی درباره این موضوع ارائه نکرده‌اند، اما با توجه به افت ۲۲ درصدی مربوط به سه‌ماهه منتهی به ۳۱ مارس، به نظر می‌رسد که وضعیت در حال بهبود است. میزان افت فروش از ابتدای ماه اکتبر تا پیش از این به طور متوسط ۲۵ درصد اعلام شده بود.

کشور دیگری که وضعیت اپل در آن بهبود یافته ژاپن است. این شرکت از ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ با متوسط افت ۲ درصدی مواجه شده بود، اما در سه‌ماهه نخست ۲۰۱۹ با رشد ۱ درصدی روبرو بوده است. آمریکایی‌ها هم به طور مشابه در سه‌ماهه قبلی رشد خوبی را تجربه کرده‌اند.

image

اپل در اروپا و آسیا-اقیانوسیه هم عملکرد چندان خوبی نداشته و در شش ماه گذشته درآمد آن به طور میانگین به ازای هر قاره ۴ و ۲ درصد کاهش یافته و در ابتدای سال ۲۰۱۹ نیز به خاطر تداوم افت تقاضا برای آیفون به ۶ و ۹ درصد تنزل پیدا کرده است.

احتمال تداوم شرایط فروش آیفون تا انتهای سال ۲۰۲۰

این طور که به نظر می‌رسد اپل با اعتماد به نفس خوبی چشم به ادامه ۲۰۱۹ دوخته و انتظار دارد که عملکرد خود را در منطقه چین بزرگ بهتر کند. با این حال برای سه‌ماهه پیش رو همچنان باید منتظر افت درآمدهای این شرکت باشیم و در اروپا و آسیا-اقیانوسیه هم شرایط پرتنشی پیش روی اپل خواهد بود.

احتمالا تا انتهای سال ۲۰۱۹ تقاضا برای آیفون‌های نسل بعدی اپل افزایش مطلوبی خواهد داشت. با این حال، تحلیل‌گر سرشناس مسائل اپل، مینگ-چی کو اخیرا گفته بود وضعیت اپل به این زودی‌ها بهبودی نخواهد داشت. او انتظار دارد که میزان فروش آیفون، به دنبال ورود اولین مدل‌های 5G آیفون، تا انتهای سال ۲۰۲۰ بهبود یابد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

سجاد

۱۳۹۸/۲/۱۸
اوه اوه پسر تازه مجلس مام تحریمش کرده..ببین چه افتی پیدا کنه

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۸/۲/۱۷
بله. در ایران هم افت فاحشی داشته. بخاطر اینکه وحشتناک گرانه و پُز دادن هم دیگه صرف نمیکنه.
پُز مزه میده، خیلی هم خوشمزه‌س ولی به چه قیمتی؟! چرا باید همسرتو سالها ببری زیرِ قرض که فقط می‌خوای پُز بدی و جلوی آیینه آسانسور عکس بندازی