خانهاخبار
روز جهانی رمز عبور و اهمیت انتخاب پسورد مناسب

روز جهانی رمز عبور و اهمیت انتخاب پسورد مناسب

دوم مه روز جهانی رمز عبور است. به همین مناسبت برخی از مهم‌ترین نکته‌ها را درباره انتخاب و محافظت را رمز عبور گردآوری کرده‌ایم تا با دنبال کردن آن‌ها بتوانید از حریم خصوصی خود حفاظت کنید.
۱۳۹۸/۲/۱۲

امروز دوم ماه مه، روز جهانی رمز عبور یا همان پسوورد است. این مناسبت در جهت افزایش آگاهی درباره اهمیت انتخاب رمز عبور مناسب برای همه حساب‌های کاربری آنلاین انتخاب شده و چند سالی است که شاهد بزرگداشت آن هستیم.

باتوجه به افزایش احتمال جعل هویت و کلاهبرداری در این زمینه، انتخاب رمز عبور مناسب اهمیت بیشتری پیدا کرده است. هنوز هم بسیاری از کاربران از 123456، QWERTY یا حتی password برای رمز عبور خود استفاده می‌کنند و بدین ترتیب امنیت حساب کاربری خود را در شبکه‌های اجتماعی و بانکی به خطر می‌اندازند.

اما روز جهانی رمز عبور چیست؟

روز جهانی رمز عبور (World Password Day) مشخصا برای همین موضوع مهم انتخاب شده است. امروز، تنها روزی است که در همه مدت 365 روز سال به اهمیت انتخاب رمز عبور قوی در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها اشاره می‌شود.

تقریبا همه ما به اصول اولیه انتخاب رمز عبور مناسب واقف هستیم، اما هیچ ضرری ندارد باز هم این قوانین و نکته‌های مفید را بار دیگر با هم مرور کنیم.

به مناسبت بزرگداشت روز جهانی رمز عبور، در جی‌اس‌ام با ما همراه باشید تا مهم‌ترین نکته‌ها را برای ایجاد و بهبود رمز عبور به شما یادآوری کنیم.

چطور رمز عبور مناسب طراحی کنیم؟

در هنگام انتخاب و ایجاد رمز عبور مناسب و قدرتمند حتماً به این نکته‌ها توجه کنید.

به رمزهای عبور فعلی توجه کنید

پیش از هر چیز باید بررسی کنید که رمز عبور فعلی‌تان از نظر امنیت در چه وضعیتی است. بسیاری از ما حساب‌های کاربری متعددی داریم که به‌طور مداوم از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم و تنها وادار شده‌ایم آن‌ها را ایجاد کنیم. در چنین شرایطی ممکن است رمز عبور نامناسبی هم برای آن‌ها انتخاب کرده باشیم.

از طرف دیگر، هکرها هر روز باهوش‌تر می‌شوند و بدین ترتیب رمزهایی که سال‌ها پیش امن و قوی تلقی می‌شدند، حالا دیگر ضعیف قلمداد می‌شوند. اولین قدم در حفظ امنیت حساب‌های کاربری انلاین این است که بررسی کنید رمزهای عبور این حساب‌ها از امنیت کافی برخوردار باشند.

رمز عبور بدیهی انتخاب نکنید

کاملاً واضح است که نباید رمز عبور بدیهی انتخاب کرد؛ اما حتی محتاط‌‌ترین کاربران هم ممکن است گاهی سهل‌انگاری کنند.

image

 

برای مثال، نباید از اسم حیوان خانگیتان برای انتخاب رمز عبور استفاده کنید. شاید تصور کنید که هیچ‌کس نام حیوان خانگی شما را نمی‌دانید؛ اما کافیست هکر به پروفایل فیسبوکتان نگاهی اجمالی بیندازد.

همین قانون را به سایر اطلاعات شخصیتان تعمیم دهید. منظور ما تاریخ تولد، سالگرد ازدواج و محله کودکیتان است که هکرها می‌توانند به‌راحتی به آن‌ها هم دست پیدا کنند. بهترین و قوی‌ترین رمزهای عبور هرگز با حقایق و وقایع زندگی شما ارتباطی ندارند.

رمز عبور طولانی انتخاب کنید

نکته دیگر در انتخاب رمز عبور مناسب، طراحی ترکیب تقریباً طولانی تا سقف امکان پذیرنده است. نرم‌افزارهای هک معمولاً هزاران هزار رمز عبور مختلف را در لحظه به کار می‌برند تا سرانجام به حساب شما وارد شوند. به همین خاطر امنیت رمزهای عبور طولانی با تعداد کاراکترهای بیشتر، امن‌تر هستند.

البته هرچه رمز عبورتان طولانی‌تر شود، به خاطر سپردنش هم دشوارتر خواهد بود. بدین ترتیب اگر رمز عبور طولانی انتخاب می‌کنید، بهتر است به حافظه‌تان تکیه نکنید و از یک برنامه مدیریت رمز عبور بهره بگیرید.

رمز عبور قوی ایجاد کنید

اگر انتخاب رمز عبور طولانی برایتان دشوار است، نگران نباشید. خدمات آنلاین متعددی برای این کار وجود دارد که به شما کمک می‌کند رمز عبور طولانی و امن انتخاب کنید. این سرویس‌های انلاین بهینه شده‌اند تا رمزهای عبور با امنیت بالا به شما ارائه دهند.

با استفاده از این سرویس‌ها، احتمالا رمز عبوری پر از کاراکترهای عجیب دریافت می‌کنید که تلفظش هم دشوار است. این رمزها معمولا ترکیبی از کاراکترهای کوچک و بزرگ و رشته‌ای طولانی از اعداد هستند. از طرفی به خاطر سپردن چنین رمزهایی برای کاربران دشوار است و باید حتماً از برنامه‌های مدیریت رمز استفاده کرد.

دائماً رمز عبور خود را تغییر دهید

اگر همه نکته‌های قبلی را به اجرا درآورده‌اید، تبریک می‌گوییم. شما رمز عبور همه حساب‌های کاربریتان را با موفقیت انتخاب کرده‌اید. از طرفی، انتخاب رمز عبور امن آخر ماجرا نیست.

شما باید رمز عبورتان را مرتبا تغییر دهید. در سال‌های اخیر بارها شاهد افشای اطلاعات کاربران و مشتریان از پلتفرم‌های مختلف بوده‌ایم. وقتی چنین اتفاق ناخوشایندی رخ می‌دهد، رمز عبور هزاران کاربر افشا می‌شود.

به همین خاطر بهتر است تاریخ مشخصی را برای تغییر رمزهای عبور خود تعیین کنید. به محض عادت کردن به تغییر رمز عبور، این روند دیگر برایتان سخت نخواهد بود.

از طرفی اگر فکر می‌کنید که اجبار برای تعویض رمز عبور به طور دائم باعث می‌شود رمزهای تازه‌ای که انتخاب می‌کنید به اندازه کافی قوی و امن نباشند، دیگر این روند را ادامه ندهید. انتخاب و حفظ یک رمز عبور مناسب و امن بهتر از آن است که رمزتان را دائما به ترکیبات ناامن و آسان تغییر دهید.

گام‌های بعدی

اگر به این نکته‌ها توجه کرده‌اید، یعنی رمز عبور همه حساب‌های کاربریتان را به امن‌ترین شکل تغییر داده‌اید. اگر می‌خواهید امنیت خود را در فضای سایبری افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم این روند را ادامه دهید و چند لایه امنیتی دیگر به سیستم خود اضافه کنید.

برنامه مدیریت رمز عبور انتخاب کنید

همان‌طور که اشاره کردیم، استفاده از مدیر رمز عبور می‌تواند امنیت شما را در دنیای انلاین بهبود ببخشد. این افزونه‌ها معمولا به مرورگر شما اضافه می‌شوند و رمز عبورتان را به صورت خودکار به هر وب‌سایتی که باز می‌کنید، وارد می‌کنند.

بزرگترین مزیت استفاده از مدیر رمز این است که دیگر مجبور نیستید رمز عبورتان را به خاطر بیاورید. بدین ترتیب قادر خواهید بود رمزهای عبور طولانی و کاملا امن انتخاب کنید. همچنین با استفاده از این برنامهمفید می‌توانید برای هر وب‌سایت یک رمز عبور متفاوت برگزینید.

از تأیید هویت چند مرحله‌ای استفاده کنید

بسیاری از سرویس‌های آنلاین اصلا به رمز عبور نیاز ندارند. برای مثال، اغلب بانک‌ها و سایر وب‌سایت‌های معتبر حالا از تأیید هویت چندمرحله‌ای بهره می‌برند. در چنین راهکاری علاوه بر رمز عبور همچنین به اطلاعات دیگری نیاز دارید تا بتوانید وارد حساب خود شوید. این اطلاعات ممکن است متفاوت باشد اما در اغلب مواقع از اثرانگشت یا کد مشخصی استفاده می‌شود که پذیرنده به تلفن شما ارسال می‌کند.

بهتر است در صورت امکان از این سیستم‌ها استفاده کنید. تأیید هویت چندمرحله‌ای یک لایه دیگر به امنیت حساب شما می‌افزاید.

ارتباطات خود را رمزگذاری کنید

آخرین و اصلی‌ترین لایه در امنیت سایبری این است که همه ارتباطات آنلاین خود را رمزگذاری کنید. این لایه معمولاً به کمک VPN انجام می‌شود و یک تونل رمزگذاری‌شده میان شما و وب‌سایت ایجاد می‌کند.

رمزگذاری بدین معنی است که حتی اگر کسی توانست به داده‌های شما دسترسی پیدا کند هم نمی‌تواند آن را بخواند. رمزگذاری یا Encryption مخصوصا در هنگام استفاده از وای فای عمومی مفید است؛ زیرا چنین شبکه ارتباطی ذاتاً امنیت مناسبی ندارد.

ممکن است شما بهترین رمز عبور دنیا را انتخاب کرده باشید؛ اما اگر هکر بتواند به آن دسترسی پیدا کند، کارتان تمام است. بدین ترتیب برای محافظت از رمزهای عبوری که انتخاب می‌کنید، باید از ارتباط اینترنتی امن هم بهره ببرید.

روز جهانی رمز عبور

ممکن است این مناسبت به اندازه تعطیلات عمومی دیگر هیجان‌انگیز نباشد، اما همچنان اهمیت بسیاری دارد و باید به آن توجه کرد. در این مناسبت بیش از هرچیز بر انتخاب و حفاظت از رمز عبور مناسب تأکید شده است تا کاربران از حریم خصوصی خود در فضای آنلاین محافظت کنند.

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مهمان

۱۳۹۸/۲/۱۲
در مورد برنامه مدیریت رمز عبور، به نظرم خیلی ایمن نیست. ممکنه خود این برنامه جاسوسی کنه که در واقع میشه سپردن گوشت به دست گربه و یا اینکه بنا بدلیلی مثل ویروس و یا خرابی سخت افزار و غیره، این برنامه از کار بیفته. اونوقت تمام اون رمزهای پیچیده ای که انتخاب کرده ایم تبدیل به کابوسمون میشه، چون به یادآوریشون تقریبا غیر ممکنه.
ترجیح میدم رمزها رو جایی یادداشت کنم. شانس دزدیده شدن یک تکه کاغذ از منزل توسط سارقین ، کمتر از هک شدن کامپیوتره. البته به طور کلی هیچ روشی کاملا امن نیست.