مزدا یکی از معدود سازندگان مطرح خودرو در جهان است که در سالهای اخیر وارد بخش خودروهای هیبریدی و تمام الکتریکی نشده است. این شرکت بهجای توسعه خودروهای هیبریدی، تصمیم به بهینهسازی موتورهای درون سوز گرفته است. جدیدترین موتور این شرکت، SkyActiv-X دارای بهترین ویژگیهای موتورهای بنزینی و دیزلی به صورت همزمان است. این موتور نسبت تراکمی برابر با 16:1 دارد که باعث بهبود عملکرد، کاهش مصرف سوخت و همچنین افزایش راندمان دمایی آن میشود.
در حالی که این موتورها در مقایسه با گذشته مصرف سوخت کمتری دارند و همچنین میتوانند استانداردهای EPA ایالات متحده آمریکا را کسب کنند، برنامه فوری این شرکت برای بازار این کشور محسوب نمیشوند. این موضوع توسط مدیر عملیاتی آمریکای شمالی مزدا، آقای Masahiro Moro مطرح شده است. آقای Moro در این زمینه گفته است:
موتورهای SkyActiv-X مسیر آینده ما را تشکیل میدهند. ما دارای فناوریهای زیادی هستیم و هر یک از آنها را در بازارهای مختلف و در زمان مناسب معرفی میکنیم.
انتظار میرود در آینده نسل جدید مزدا 3 با موتور SkyActiv-X در بازار ایالات متحده آمریکا عرضه شود؛ با این حال هم اکنون خریداران قادر به تصاحب نمونه مجهز به موتور SkyActiv-G این خودرو هستند. این موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری که در خودروی مزدا 6 نیز مورد استفاده قرار گرفته، قادر به تولید 186 اسب بخار قدرت و 252 نیوتون متر گشتاور است. آقای Moro به این موضوع اشاره کرده که شرکت مزدا روی توسعه فناوری SkyActiv-G تمرکز کرده است. موتور 2.0 لیتری مزدا SkyActiv-G در کشورهای اروپایی قادر به تولید 178 اسب بخار قدرت است؛ با این حال موتور 2.0 لیتری SkyActive-G مزدا 3 در ایالات متحده آمریکا تنها 155 اسب بخار قدرت تولید میکند.
موتورهای میان رده مزدا در مقایسه با موتورهای توربوشارژ گشتاور کمتری دارند؛ با این حال در زمینه مصرف سوخت عملکرد بسیار مناسبی از خود نشان میدهند و در آنها خبری از تاخیر در عملکرد نیست. این موتورها به خوبی میتوانند عملکرد موردنیاز خودروهای سدان و هاچبک را تامین کنند. مزدا برای تریمهای بالاتر مزدا 3 و همچنین خودروهای بزرگتر خود مانند CX-9، از موتورهای توربوشارژ استفاده میکند. موتور مورد استفاده در این محصولات قادر به تولید 250 اسب بخار قدرت و 420 نیوتون متر گشتاور بوده و مصرف سوخت بسیار بهینهای دارد.