خانهاخبار
خوردن عصبی موجب افزایش وزن بیشتری نسبت به استعمال دخانیات می‌شود

خوردن عصبی موجب افزایش وزن بیشتری نسبت به استعمال دخانیات می‌شود

بخش زیادی از جامعه بشری دچار چاقی عصبی هستند. این میزان چاقی با توجه به سبک زندگی بشر تشدید نیز شده است.
۱۳۹۸/۲/۷

یک مطالعه جدید هشدار می‌دهد که خوردن در حالت با استرس ممکن است باعث افزایش وزن بیشتری در مقایسه با دریافت کالری مشابه در غیاب استرس شود. بر اساس این مطالعه، اثر استرس با یک مسیر مولکولی در مغز مرتبط است که با انسولین کنترل می‌شود. این مسئله بر اهمیت اجتناب از مواد غذایی به عنوان راهی برای مقابله با استرس و احساسات منفی تأکید می‌کند.

image

ایده غذا خوردن به منظور آرامش چیز جدیدی نیست. کسی که تحت فشار قرار دارد ممکن است از خوردن غذا و مصرف کالری به عنوان یک نوع درمان در برابر وضعیت پر از استرس خود استفاده کند، اما این کار ممکن است تاثیر بسیار زیادی بر روی افزایش وزن داشته باشد. محققان مؤسسه تحقیقات پزشکی گاوین، یافته‌های این تحقیق را در قالب یک مطالعه جدید منتشر کردند. این مطالعه نشان می‌دهد که موش‌های تحت تنش مزمن، سریعتر از موش‌های بدون استرس رشد می‌کنند، هر چند که هر دو گروه غذای با میزان کالری بالا مصرف می‌کنند. پژوهشگران می‌گویند که علت این امر ممکن است مولکولی به نام NPY باشد. این مولکول به طور طبیعی توسط مغز به عنوان یک پاسخ برای استرس تولید می‌شود و باعث تحریک خوردن غذا در هر دو گروه موش‌ها و انسان‌ها می‌شود.

دکتر کنی چیین کینگ آی پی نویسنده اصلی این پژوهش توضیح می‌دهد:

ما در پی این پژوهش متوجه شدیم که وقتی تولید NPY را در مغز خاموش کردیم، در زمینه وزن آمیگدال (وزن بر اساس استرس) این میزان افزایش وزن، کاهش چشمگیری یافت. بدون NPY، افزایش وزن در رژیم غذایی با کالری بالا و استرس، همانند افزایش وزن در محیط بدون استرس است. این نشان می‌دهد که پیوند روشنی بین استرس، چاقی و NPY وجود دارد.

image

در قلب کل موضوع ممکن است متفاوت باشد. هورمون انسولین پس از خوردن غذا به عنوان راهی برای جذب گلوکز در خون و فرآیند توقف غذا خوردن در مغز ترشح می‌شود. اما استرس باعث می‌شود فرد به میزان بیش از حد انسولین برسد. در این حالت سلول‌های عصبی آمیگدال نسبت به تولید انسولین حساسیت نشان می‌دهند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، سلولها تشخیص میزان انسولین را متوقف می‌کنند و سطح NPY را افزایش می‌دهند. این مسئله منجر به افزایش مصرف مواد غذایی و نهایتا افزایش وزن می‌شود. این یک چرخه حیرت انگیز است که ممکن است برای برخی افراد شکسته شود. این مسئله هنگامی رخ می‌دهد که شخص نتواند عوامل استرس‌زا را از محیط زندگی خود حذف کند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)