خانهاخبار
میلیون‌ها کاربر هنوز از پسورد 123456 استفاده می‌کنند

میلیون‌ها کاربر هنوز از پسورد 123456 استفاده می‌کنند

با وجود این که هر ساله اکانت‌های بسیاری هک می‌شود و متخصصان امنیت دائما نسبت به انتخاب پسوردهای قوی تاکید می‌کنند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که میلیون‌ها کاربر هنوز از پسورد 123456 استفاده می‌کنند.
۱۳۹۸/۲/۲

علی‌رغم آن که متخصصان امنیت دائما می‌گویند نباید از گذرواژه‌هایی استفاده کنید که به راحتی قابل هک شدن هستند، ولی به نظر می‌رسد که خیلی‌ها هنوز این هشدار را جدی نگرفته‌اند و برای محافظت از اکانت‌های خود از پسوردهای ساده استفاده می‌کنند.

در جدیدترین تحقیق مرکز امنیت سایبری بریتانیا (NCSC) بر روی پایگاه‌های داده‌ای که مورد حمله قرار گرفته‌اند، مشخص شد که بسیاری از مردم همچنان پسوردهای ساده را انتخاب می‌کنند. در این میان ۲۳.۲ میلیون نفر در سراسر جهان از ۱۲۳۴۵۶، یعنی ساده‌ترین پسورد ممکن، استفاده کرده‌اند.

با این حساب شاید دیگر آن قدرها عجیب نباشد اگر بدانید که در رتبه‌های بعدی ۱۲۳۴۵۶۷۸۹ و password و ۱۱۱۱۱۱۱ و qwerty قرار گرفته‌اند.

این مرکز با همکاری یک متخصص امنیت آنلاین استرالیایی به نام تروی هانت – که با تاسیس وبسایت Have I Been Pwned شناخته شده – به اطلاعات بیشتری در خصوص انواع پسوردهایی دست یافته که مردم برای محافظت از اکانت‌های خود آن‌ها را انتخاب می‌کنند.

برای بررسی پایگاه داده هانت می‌توانید به این لینک مراجعه کرده و ساده‌ترین پسوردهایی را ببینید که تاکنون در رخنه‌های امنیتی کشف شده‌اند. برای مثال اگر حروف ردیف پایین کیبورد یعنی zxcvbnm را پیدا کنید، می‌بینید که این رمز عبور تاکنون ۵۷۵ هزار بار هک شده است.

image

هانت در سایت خود می‌گوید برای محافظت بهتر از حساب‌های کاربری بهتر است از اپلیکیشن‌های مدیریت پسورد استفاده کنید. از جمله بهترین ابزارهای مدیریت پسورد می‌توان به 1Password و LastPass اشاره کرد که هر دو به صورت ابری هستند و با ایجاد پسوردهای قوی آن‌ها را در سرورهای آنلاین نگهداری می‌کنند تا در همه دستگاه‌های خود به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

او همچنین توصیه می‌کند که در صورت امکان حتما از قابلیت احراز هویت دو-مؤلفه‌ای استفاده کنید. این کار لایه‌ای اضافی برای محافظت از شما در برابر هکرها ایجاد می‌کند. علاوه بر این، در این وبسایت فرمی وجود دارد که اگر ایمیل خود را در آن وارد کنید، هر گاه که حساب کاربری‌تان در فهرست اکانت‌های هک شده قرار بگیرد، به شما اطلاع داده می‌شود.

هانت در گفتگو با NCSC گفت مهم‌ترین و ساده‌ترین گامی که کاربران می‌توانند برای محافظت از اطلاعات خود انجام دهند انتخاب یک رمزعبور قوی است، ولی متاسفانه هنوز در این زمینه مشکلات زیادی داریم و کاربران به اندازه کافی نسبت به انتخاب صحیح گذرواژه‌ها دقت نمی‌کنند. آن‌ها باید بدانند که هرچه پسورد قوی‌تری داشته باشند حضور آنلاین بهتر و ایمن‌تری را تجربه خواهند کرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

mehiyaw

۱۳۹۸/۲/۲
پسورد من 9 تموم میشه