بسیاری از افراد بدون داشتن تجربه رانندگی با خودروهای کرهای در سالهای اخیر، همچنان تصور میکنند با یک کپی از خودروهای ژاپنی روبهرو هستند. در گذشته خودروهای تولیدی شرکتهای کیا و هیوندای قیمت و کیفیت پایینی داشتند. در حالی که نمیتوان خودروهای تولیدی این دو برند را در رده محصولات لوکس بازار قرار داد، از کیفیت آنها با توجه به قیمت میتوان رضایت کامل داشت.
در این مطلب تجربه رانندگی با فیسلیفت یکی از محبوبترین خودروهای کرهای موجود در بازارهای جهانی، هیوندای توسان 2019 را با شما در میان میگذاریم. در حالی که این خودرو در مقایسه با نمونه قبلی خود کاملا متفاوت نیست، بروزرسانیهای مناسبی را تجربه کرده است. این خودرو در تریمهای گرانقیمت خود، موفق به کسب مقام Top Safety موسسه IIHS شده است که امنیت سرنشینان را تضمین میکند. در ادامه همراه ما باشید.
در نگاه اول، واضحترین تغییری که در این خودرو مشاهده میکنیم، نحوه طراحی جلوپنجره آن است. همانطور که میدانید، طراحی یک بحث سلیقهای است؛ با این حال اگرچه نحوه طراحی جلوپنجره برای هیوندای کونا مورد علاقه من نیست، برای هیوندای توسان 2019 ظاهری جذاب به همراه آورده است. طراحان هیوندای تصمیم گرفتهاند از چراغهای جلوی باریک هیوندای کونا و سانتافه در این خودرو استفاده نکنند و همچنان آن را با چراغهای معمولی طراحی کنند. شاید در سالهای آینده شاهد استفاده از چراغهای جدید هیوندای در این کراساوور باشیم.
در بخش پشتی هیوندای توسان 2019 نیز شاهد طراحی معمولی هستیم که در مقایسه با گذشته، بروزرسانی کمی را تجربه کرده است. نمیتوان طراحی این بخش را زیبا دانست؛ با این حال نمیتوان از آن نیز ناراضی بود. این خودرو در تریم اسپرت و تریمهای بالاتر، به صورت استاندارد به چراغهای LED مجهز شده است. هیوندای توسان 2019 به صورت استاندارد به رینگهای 17 اینچی آلیاژی مجهز شده است. خریداران تریم SEL این خودرو به رینگهای 18 اینچی و صاحبان تریم Sport این خودروی کرهای به رینگهای 19 اینچی دسترسی پیدا میکنند.
خودروهای کراساوور با ابعاد مختلفی در بازار به فروش میرسند. فورد Escape یک کراساوور کوچک محسوب میشود که طولی برابر با 4523 میلیمتر دارد و فاصله دو محور چرخهای آن به 2690 میلیمتر میرسد. تویوتا RAV4 به عنوان یکی دیگر از کراساوورهای مطرح بازار، طولی برابر با 4594 میلیمتر و فاصله دو محور چرخ برابر با 2960 میلیمتر دارد. هیوندای توسان 2019 در مقایسه با فورد Escape ابعاد کوچکتری دارد. طول این خودرو برابر با 4480 میلیمتر بوده و فاصله دو محور چرخهای آن به 2670 میلیمتر میرسد. در حالت کلی میتوان از ابعاد این خودروی کرهای رضایت داشت.
هیوندای در نمونه فیسلیفت توسان دیگر از موتور 4 سیلندر خطی 1.6 لیتری توربوشارژ استفاده نمیکند. این شرکت کرهای تصمیم گرفته این محصول خود را به یک موتور 4 سیلندر تنفس طبیعی با حجم 2.4 لیتر مجهز کند. این موتور قدرتی برابر با 181 اسب بخار و گشتاوری برابر با 237 نیوتون متر در دور موتور 4000 دور در دقیقه را در اختیار راننده قرار میدهد. قدرت تولیدی موتور توسط یک گیربکس 6 سرعته خودکار به چرخها منتقل میشود. هیوندای تریم SE و Value این خودرو را به یک موتور کوچکتر 2.0 لیتری مجهز کرده که قادر به تولید 161 اسب بخار قدرت و 203 نیوتون متر گشتاور در دور موتور 4000 دور در دقیقه است.
متاسفانه هیوندای در زمینه مصرف سوخت، عملکرد مناسبی ندارد. بر اساس اعلام EPA، مصرف سوخت این خودرو در شهر برابر با 10.7 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی، در جاده برابر با 8.4 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی و به صورت ترکیبی برابر با 9.4 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی است. این مصرف سوخت برای نمونه محور جلوی این کراساوور کرهای است. مصرف سوخت نمونه مجهز به سیستم چهار چرخ محرک هیوندای توسان 2019 به ترتیب برابر با 11.2، 9.04 و 10.2 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی است.
راننده برای سفارش نمونه مجهز به سیستم چهار چرخ محرک این خودرو باید 1400 دلار مبلغ اضافه به شرکت هیوندای پرداخت کند. خودروی موجود در این بررسی مجهز به این سیستم بوده و در زمان رانندگی در سطح شهر، مصرف آن به صورت میانگین برابر با 14.3 لیتر بود که ناامیدکننده است.
در کابین این خودرو شاهد بروزرسانیهای زیادی هستیم. در حالی که نمونه قبلی این خودرو دارای طراحی کابین با رنگهای تاریک و همچنین ارگونومی پایین بود، این مشکلات در مدل جدید رفع شده است. یکی از مهمترین تغییرات در این خودرو مربوط به نمایشگر سیستم سرگرمی و اطلاعات آن بوده که دیگر درون داشبورد قرار نگرفته است. این صفحه نمایش در بالای داشبورد به صورت جداگانه به چشم میخورد. نحوه طراحی دکمههای این صفحه نمایش به گونهای بوده که راننده و سرنشین کناری آن بدون هیچ مشکلی و به راحتی به آن دسترسی دارند.
این خودرو به صورت استاندارد دارای اپل کارپلی، اندروید Auto و SiriusXM است. این ویژگیها در تمام تریمهای این خودرو به صورت حضور دارند. بدون هیچ شکی، سیستم سرگرمی و اطلاعات هیوندای یکی از بهترینها در صنعت خودرو محسوب میشود. کیلومترشمار هیوندای توسان 2019 به صورت آنالوگ طراحی شده؛ با این حال در میان آنها شاهد حضور یک نمایشگر کوچک دیجیتال هستیم که گرافیکهای جذابی دارد.
خودروی موجود در این بررسی، بالاترین تریم آن یعنی Ultimate است. این تریم به صورت استاندارد از تجهیزاتی مانند سیستم تهویه صندلیهای جلو، سیستم گرمکن دو مرحلهای صندلیهای عقب، نمایشگر 8 اینچی برای سیستم سرگرمی و اطلاعات به همراه ناوبری، سانروف پانوراما و برف پاککنهای حساس به باران بهره میبرد. در این تریم امکانات دیگری مانند کروز کنترل فعال همراه با سیستم استارت / استاپ، سیستم هشدار تصادف از جلو با قابلیت شناسایی عابر پیاده و نور بالای خودکار به چشم میخورد که شرکتهای دیگر مانند تویوتا آنها را با قیمت پایینتری در اختیار خریداران قرار میدهند.
ویژگیهای دیگر که بسیاری از آنها به تازگی در مدل 2019 توسان مورد استفاده گرفته، عبارتند از: سیستم هشدار به راننده، سیستم نگهداری خودرو در میان خطوط، سیستم جلوگیری از تصادف در جلو، سیستم گرمکن صندلیهای جلو، امکان تنظیم صندلی راننده در 8 جهت، سیستم شناسایی نقاط کور، هشدار تصادف از عقب، پورتهای USB صندلیهای عقب، شارژ بیسیم، فرمان چرمی و سیستم گرمکن فرمان. بسیاری از امکانات به صورت استاندارد در تمام تریمهای هیوندای توسان 2019 مورد استفاده قرار گرفتهاند، البته همانطور که میتوان حدس زد، برخی از آنها تنها در تریمهای گران قیمت حضور دارند.
فضای حمل بار توسان یکی از نقاط ضعف این خودروی کرهای محسوب میشود. فضای بار با دو ردیف صندلی برابر با 877 لیتر بوده که البته اگر راننده به صندلیهای ردیف دوم نیاز نداشته باشد، این فضای بار به 1752 لیتر افزایش پیدا میکند. این فضای بار برای این خودرو در این سگمنت کم است. یکی دیگر از مشکلات این بخش، عدم وجود تجهیزات برای قرارگیری وسایل مانند بطری آب است. یکی از عجایب این خودرو، محل قرارگیری کمربند ایمنی نفر سوم در ردیف دوم است. این کمربند از سقف خودرو به صندلی متصل میشود که میتواند مشکلات زیادی برای نفر کناری ایجاد کند.
در کابین این خودرو فضای مناسبی در اختیار سرنشینان قرار میگیرد. کنسول مرکزی این خودرو اگرچه فضای بسیار زیادی در اختیار سرنشینان قرار نمیدهد؛ با این حال با توجه به این سگمنت بسیار مناسب است. هیوندای برای راننده و سرنشین کناری آن فضایی برای قرارگیری لیوان و بطری آب در نظر گرفته که کاربردی است.
موتور تنفس طبیعی 2.4 لیتری به همراه گیربکس 6 سرعته خودکار، ترکیب شگفتانگیزی نیست؛ با این حال بسیاری از خریداران در این سگمنت از عملکرد آن راضی خواهند بود. این موتور عملکرد مناسبی دارد و به خوبی دندهها تعویض میشوند. پاسخگویی موتور به پدال گاز رضایت بخش است. در حالی که خودروی مجهز به موتور 2.0 لیتری توسط ما مورد آزمایش قرار نگرفت، این نمونه 2.4 لیتری برای رانندگی روزانه مناسبتر به نظر میرسد. موتور 2.4 لیتری از تریم SEL به بالا، به صورت استاندارد روی توسان 2019 نصب شده است.
فرمانپذیری این خودرو بینظیر نیست؛ با این حال پایدار و قابل پیشبینی است. کیفیت رانندگی این خودرو مقداری خشن است که البته با توجه به رقیبان و سگمنت، نمیتوان از آن خرده گرفت. نسلهای گذشته این خودروی کرهای دارای مشکلاتی در زمینه نفوذ صدای محیط به کابین بودند که این مشکل در بخش پایینی خودرو، بیش از پیش نمود داشت. هیوندای در مدل 2019 موفق به رفع این مشکل شده است.
همانطور که میدانید، NHSTA تحقیقات خود روی احتمال آتش گرفتن برخی از محصولات کیا و هیوندای را شروع کرده است. باید به شما بگوییم که هیوندای توسان در لیست خودروهای مشکوک به آتش سوزی حضور ندارد. لازم به ذکر است؛ موتورهای مورد استفاده در این خودرو با یکی از خودروهای موجود در لیست NHSTA مشترک است. یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید، ریسک آتش سوزی برای خودروهای کیا و هیوندای که در ایالات متحده آمریکا تولید شدهاند، وجود دارد که توسان در خارج از این کشور به تولید میرسد. در حالت کلی هیوندای توسان 2019 فاقد مشکل است و تنها مشکل آن مربوط به سیستم برقرسانی آن بوده که قابل چشم پوشی است.