خانهاخبار
گوگل می‌خواهد مشکل آدرس‌های AMP را حل کند

گوگل می‌خواهد مشکل آدرس‌های AMP را حل کند

گوگل در اقدامی تازه سعی دارد با معرفی قابلیتی به نام Signed Exchanges مشکل عدم نمایش آدرس اصلی وب‌سایت‌ها در فرمت AMP نتایج موتور جستجوی خود را حل کند.
۱۳۹۸/۱/۲۹

وقتی بر روی موبایل در حال جستجو به دنبال موضوعی در گوگل هستید، گاهی اوقات کنار برخی نتایج علامت صاعقه‌ای می‌بینید که به شما کمک می‌کند سایت‌ها را در فرمت AMP باز کنید. فرمت AMP مخفف «صفحات شتاب‌یافته موبایلی» است و احتمالا متوجه شده‌اید که سرعت بارگذاری این صفحات خیلی بالاست اما ظاهر بسیار ساده‌تری نسبت به سایت‌های عادی دارند. علاوه بر این، اگر به آدرس این صفحات دقت کرده باشید حتما دیده‌اید که آدرس آن‌ها به جای آدرس اصلی خود آن سایت چیزی شبیه www.google.com/somethingorother است.

حالا گوگل امروز سعی کرده با معرفی قابلیتی تحت عنوان «صرافی‌های نشانه‌گذاری‌شده» این مشکل را حل کند. این قابلیت می‌خواهد به جای آدرس گوگل آدرس اصلی وبسایت مورد نظر شما را نشان دهد. شرکت Cloudflare هم در این پروژه به گوگل پیوسته تا پشتیبانی از این استاندارد را به سرویس‌های خودش اضافه کند.

برای استفاده از این قابلیت تمامی قطعات موجود در زنجیره این تکنولوژی که وظیفه بارگذاری فرمت AMP را دارد باید از صرافی‌های نشانه‌گذاری‌شده پشتیبانی کند. از جمله این قطعات می‌توانیم به مرورگر، موتور جستجو و وبسایتی اشاره کنیم که لینک خود را منتشر کرده است. در نتیجه در حال حاضر این قابلیت فقط بر روی مرورگر کروم کار می‌کند.

image

اگر متوجه ماجرا نشدید نگران نباشید چون این پروسه‌ها کمی پیچیده است و تقریبا پشت همه این مرحله‌های مختلف چندین و چند استاندارد وب وجود دارد. پس بگذارید کمی به عقب برگردیم و ابتدا ببینیم AMP چیست و سعی دارد چه کار کند.

با وجود این که تلفن‌های هوشمند رواج زیادی میان کاربران پیدا کرده‌اند اما باید پذیرفت که دنیای وب موبایل همچنان وضعیت اسفناکی دارد. بسیاری از شرکت‌ها سعی کرده‌اند تا این مشکل را حل کنند، اما مؤلفه‌های بسیاری در این معادله دخیل است که باعث می‌شود موانع زیادی در این پروسه به وجود بیاید، چون بسیاری سعی دارند وب را به مکان بهتری تبدیل کنند، اما خیلی‌ها مدام تلاش می‌کنند تا از تبلیغات و شیوه‌های عجیب و غریب پول دربیاورند.

از آن سو، کوشش‌های گوناگونی صورت گرفته تا فضای وب کمی کنترل‌شده‌تر شده و تمرکز بیشتری روی موبایل داشته باشد. همین هدف است که منجر به تولید Instant Articles فیسبوک و اپل نیوز شده است.

صفحات شتاب‌یافته موبایلی گوگل در همین دسته قرار می‌گیرند، اما این شرکت سعی دارد تفاوت میان گشودگی وب و ماهیت ایمن و کنترل‌شده این استانداردها را جدا کند. یک مقاله AMP نمی‌تواند به اندازه صفحات عادی وب جاوا اسکریپت داشته باشد.

در نتیجه یک مشکل به وجود می‌آید. با توجه به این که گوگل می‌خواهد AMP را به یکی از استانداردهای وب تبدیل کند، آن‌ها باید از خود استانداردهای وب مثل URL کمک بگیرند. ولی URL همواره نوعی وعده بوده است، وعده‌ای که می‌گوید «چیزی که به دنبالش هستید از همان جایی آمده که ادعا می‌کند». به این URL آدرس هم گفته می‌شود. چون AMP بر اساس وب ساخته شده نمی‌تواند این قرارداد را زیر پا بگذارد، هرچند ممکن است شخص دیگری آن مقاله را به اشتراک بگذارد. به همین دلیل است که در بعضی از مقاله‌های AMP آدرس متفاوتی را می‌بینید. این یعنی وقتی در گوگل جستجو می‌کنید و به وبسایت ما برمی‌خورید، مقاله ما را می‌بینید، اما این مقاله ممکن است توسط سرور گوگل به دست شما برسد.

image

یکی از مهندسان گوگل در دو توئیت در توضیح این قابلیت جدید گفته است:

ناشر با کمک صرافی‌های نشانه‌گذاری‌شده نه به گوگل بلکه به همه مجوز می‌دهد تا صفحه آن‌ها را بازنشر کنند، اما در این روش صفحه رمزنگاری می‌شود تا مشخص گردد که اطلاعات از کدام سایت آمده است.

این اتفاق تغییر بزرگی است. اگر فقط از ناشران می‌خواستیم که بگویند برای نمایش محتواهای خود به گوگل اعتماد دارند، این کار بسیار راحت بود (این همان کاری است که در حال حاضر CDN انجام می‌دهد). ولی زیر پا نگذاشتن اعتماد و مدل‌های حریم خصوصی چیزی است که این ماجرا را بیش از حد پیچیده می‌کند.

این یعنی گوگل باید ناشران را به پشتیبانی از این استاندارد ترغیب کند، و در نتیجه بار اضافه‌ای روی دوش شرکت‌ها گذاشته می‌شود تا در کنار همه کارهای دیگری که باید انجام دهند، خودشان را با این استاندارد نیز سازگار کنند.

همه این اتفاقات بخشی از حرکت کلی گوگل برای جایگزین کردن AMP با چیزی موسوم به «استاندارد بسته‌بندی وب» است که اساسا به صفحات وب اجازه می‌دهد در گوشه و کنار اینترنت بسته‌بندی شده و آماده بارگذاری سریع باشند. هدف AMP هم همین بود، ولی این استاندارد کمی جهانی‌تر است.

جا افتادن استانداردهای وب امری زمان‌بر است. نمی‌توانید انتظار داشته باشید که مدیر اجرایی یک شرکت روی صحنه برود، فناوری جدیدی را معرفی کند و همین فردا بتوانید آن را در سطح گسترده استفاده کنید. فعلا تا مدت‌ها باید بحث و تبادل نظر در این زمینه صورت بگیرد و شرکت‌ها در جلسات متعدد سعی کنند جوانب مختلف پشتیبانی از این فناوری را مورد بررسی قرار دهند. این کار کُند، سخت و پیچیده است. با این حال اتفاقی که قرار است با «صرافی‌های نشانه‌گذاری‌شده» رخ دهد، گامی کوچک در مسیری درست است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)