خانهاخبار
اگر از قطار جا ماندیم تکلیف بلیط ما چه می‌شود؟

اگر از قطار جا ماندیم تکلیف بلیط ما چه می‌شود؟

اگر بلیط قطار خریدید باید در تاریخ و ساعت معینی به ایستگاه راه آهن مورد نظر مراجعه کنید و سوار قطار شوید، اما به دلایل مختلفی برخی افراد نمی‌توانند به موقع خود را به قطار برسانند و قطار در ساعت معین خود حرکت می‌کند.
۱۳۹۸/۱/۲۸
image

اگر بلیط قطار خریدید باید در تاریخ و ساعت معینی به ایستگاه راه آهن مورد نظر مراجعه کنید و سوار قطار شوید، اما به دلایل مختلفی برخی افراد نمی‌توانند به موقع خود را به قطار برسانند و قطار در ساعت معین خود حرکت می‌کند. خیلی از مسافرین قطار این سوال را در ذهن خود دارند که اگر از قطار جا ماندیم تکلیف بلیط ما چه می‌شود؟ رزرو بلیط قطار ما کنسل می‌شود؟ و...

در ادامه این مطلب قصد داریم نکاتی را به شما ارائه کنیم که اگر از قطار جا ماندید، بدانید تکلیف بلیط قطار شما چه می‌شود؟ اما اول از همه پیشنهاد می‌کنیم قبل از رزرو بلیط قطار به صورتی برنامه ریزی کنید که در ساعت معینی قبل از حرکت قطار، به ترمینال و ایستگاه قطار برسید.

هنگامی که خرید بلیط قطار خود را نهایی کردید؛ زمان و مسیر حرکت خود از منزل یا محل کارتان تا ایستگاه قطار را بررسی کنید، ترافیک، اتفاقات برنامه ریزی نشده، خرابی اتومبیل یا وسیله نقلیه عمومی و بسیاری موارد را که ممکن است باعث معطلی و تأخیر شما شود بررسی کنید و تصمیم بگیرید چه ساعتی باید حرکت کنید که حداقل نیم ساعت زودتر به ایستگاه مورد نظر برسید.

 

نکاتی مهم در جا ماندن از قطار

شما در دو صورت از قطار رجا می‌مانید:

  1. یا خودتان می‌دانید که به قطار نمی‌رسید
  2. یا با تأخیر به ایستگاه قطار می‌رسید

 

خودتان می‌دانید به قطار نمی‌رسید!

image

در مورد اول قوانینی وجود دارد که شما می‌توانید رزرو بلیط قطار خود را کنسل کنید. زمانی پیش می‌آید که به هر دلیلی نمی‌توانید خود را به قطار برسانید؛ در این مواقع باید یک ساعت قبل از حرک قطار اقدام به استرداد بلیط قطار کنید و پس از کسر جریمه کنسلی از قیمت بلیط قطار مبلغ نهایی را دریافت کنید.

پس به این نکته توجه ویژه داشته باشید، اگر می‌دانید که در ساعت معین به قطار نمی‌رسید، عجله کردن بدترین کار است، به جای آن یک ساعت قبل از حرکت قطار آن بلیط رزرو شده خود را کنسل کنید. اگر هنگام تهیه بلیط به جای مراجعه به ایستگاه‌های قطار یا آژانس‌های مسافرتی، خرید اینترنتی بلیط قطار را انتخاب کرده‌اید، می‌توانید با مراجعه به سامانه خرید اینترنتی بلیط قطار درخواست کنسلی آن را بدهید.

 

با تأخیر به ایستگاه قطار می‌رسید

image

در مورد اینکه شما با تأخیر به ایستگاه برسید، قضیه بسیار فرق می‌کند. قطارها به دلایل مختلفی که یکی از آنها امنیت مسافران هنگام سوار شدن به قطار است، ده دقیقه قبل از حرکت درب‌های قطار را می‎بندند و مأمورین ایستگاه دیگر اجازه ورود مسافران به قطار را نمی‌دهند.

در این هنگام حکم آن را دارد که شما به قطار نرسیده‌اید، در این صورت بلیط شما باطل شده و دیگر قابل استرداد یا تعویض هم نیست و برای اینکه بتوانید به مقصد خود برسید دو راه دارید:

  1. خرید بلیط قطار برای زمان بعدی حرکت
  2. سوار شدن در ایستگاه بعدی قطار حرکت کرده

 

در مورد اول می‌توانید یک بلیط قطار جدید تهیه کنید تا به مقصد خود برسید. برای این کار می‌توانید از باجه‌های فروش بلیط قطار استفاده کنید و یا به آژانس‌های مسافرتی مراجعه کنید. اما یکی از راحت‌ترین کارها خرید اینترنتی بلیط قطار است که می‌توانید از طریق گوشی خود اقدام به رزرو بلیط قطار کنید.

به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر در ایستگاه راه آهن هستید، می‌توانید به باجه‌های مربوطه مراجعه کنید و بلیط نزدیک‌ترین ساعت حرکت قطار بعدی را تهیه کنید.

 

در مورد دوم می‌توانید خود را به ایستگاه بعدی توقف قطار برسانید و آنجا با بلیط خود سوار قطار شوید؛ که این کار کمی نیاز به بررسی دارد، اگر فاصله ایستگاه بعدی قطار زیاد باشد عملاً کاری سخت است که خود را به موقع به قطار برسانید اما اگر برای شما به صرفه است، بهتر است اطلاعات آن را از متصدی‌های ایستگاه دریافت و زودتر حرکت کنید و خود را به ایستگاه بعدی برسانید.

این موارد را در مسیرهای طولانی مانند قطار تهران مشهد در نظر داشته باشید، که شاید بتواند به شما کمک کنند.

 

سخن آخر

image

سفر با قطار می‌تواند یک خاطره بسیار زیبا و به یاد ماندنی برای یک خانواده باشد؛ مخصوصاً اگر یک کوپه دربست با امکانات رفاهی مناسب برای خانواده خود تهیه کنید. اما نرسیدن به قطار هم می‌تواند یک اتفاق بد باشد؛ پس نباید شیرینی این سفر و بودن در قطار را با دیر رساندن خود به ایستگاه به کام خانواده خود تلخ کنیم!

روزی که قرار است به ایستگاه قطار مراجعه کنید، دیگر نیازی نیست کار کنید و به شغل خود فکر کنید؛ آن روز را در کنار خانواده خود بگذرانید و با هم چمدان سفر خود را ببندید، مدارک و بلیط قطار خود را آماده کنید و با خیالی راحت و در ساعتی معین به ایستگاه قطار مراجعه کرده و از سفر خود لذت ببرید.

اگر در جست وجوی قیمت بلیط کیش و مشهد و هر مقصد دیگری هستید، می توانید به وب سایت علی بابا مراجعه فرمایید و بلیط سفر خود را شامل بلیت اتوبوس- قطار- هواپیما برای مقاصد مختلف رزرو کنید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

فرناز

۱۴۰۲/۹/۵
من بجای هشت و نیم صبح اشتباهی هشتونیم شب اومدم به ایستگاه،ولی هیچ جوره شرکت مسافربری رجا قبول دار نشدن و هیچ مبلغی رو پس ندادن و دوباره ۳تا بلیط تهیه کردم.حتی گفتم با ساعت حرکت بعدیشون میرم.حاضرن قطار رو با صندلی خالی هم بفرستن ولی کسایی که از همون قطار جا موندن رو سوار نکنن

مهدی فریدونی دره چی

۱۴۰۲/۶/۱۸
اگه جا بمونیم و هیچ مبلغی پس داده نشود واقعا کار زشت و ناپسندی هست..آخه هراتفاقی‌ممکنه بیفته که یکی به قطارش نرسه?چون تو نرسیدی ما پولتو میخوریم...اینم شد منطق؟؟این اسمش دزدی هست و غیر این هم نیست???