خانهاخبار
پردازنده پرقدرت سامسونگ سال آینده به تولید انبوه می رسد

پردازنده پرقدرت سامسونگ سال آینده به تولید انبوه می رسد

بر اساس گزارش CNET، سامسونگ قصد دارد تا پردازنده های 5 نانومتری خود را در سال آینده به تولید انبوده رسانده و آنها را وارد دنیای گوشی های هوشمند کند.
۱۳۹۸/۱/۲۸

گوردون مور، مدیر عامل کمپانی اینتل یک قانون را به نام خود به ثبت رسانده است. قانون مور می گوید تعداد ترانزیستورها هر سال، حدودا دو برابر افزایش پیدا می کند. پردازنده های حرفه ای در دنیای امروز که از جمله آنها می توان به اسنپدراگون 855 یا Apple A12 Bionic اشاره کرد، به معماری 7 نانومتری مجهزند که نسبت به چیپست های 10 نانومتری از سایز کوچکتری برخوردار هستند. بد نیست بدانید که نکسوس 5 که در سال 2013 معرفی و تولید شد، به پردازنده اسنپدراگون 800 با معماری 28 نانومتری مجهز بود.

ممکن است این سوال در ذهن شما شکل گیرد که چرا اندازه ترانزیستورها اینقدر مهم است؟ در پاسخ باید بگوییم که هر چقدر سایز ترانزیستورها کاهش پیدا کند، تعداد بیشتر از آنها قادر به جایگری در پردازنده ها بوده و به این ترتیب، قدرت و عملکرد آن تا حد چشمگیری افزایش پیدا می کند.

به گزاش سی نت، مهندسان سامسونگ موفق به طراحی چیپستی با معماری 5 نانومتری شده اند و بد نیست بدانید که روی هر تار موی انسان، حدود 2000 ترانزیستور 5 نانومتری جای می گیرد! پردازنده هایی که به ترانزیستورهای یاد شده مجهز باشند، حدود 10 درصد عملکرد بهتر و 20 درصد مصرف انرژی پایین تری را دارا خواهند بود.

image

 

در سه ماهه دوم سال 2020، تولید انبوه پردازنده های مبتنی بر معماری 5 نانومتری سامسونگ آغاز می شود. باز رقابت میان سامسونگ و TSMC در تولید پردازنده های پرقدرت همواره داغ بوده است. این شرکت در حال حاضر تولید آزمایشی پردازنده های 5 نانومتری را برای مشتریان آغاز کرده و به گفته مسئولان، آنها موفق شده اند تا عملکرد چیپست ها را 5 درصد بیشتر (15 درصد در مقابل 10 درصد) نسبت به پردازنده های سامسونگ افزایش دهند.در حالی که هیچ اشاره ای به میزان مصرف انرژی این چیپست ها نشده، اما مدیران TSMC در سخنان خود چنین نقل کرده اند که تعداد ترانزیستورها حدودا 80 درصد افزایش پیدا کرده و این در حالی است که عدد اشاره شده در مورد برند سامسونگ تنها به 25 درصد می رسد.

شایان ذکر است که سامسونگ و IBM در حال کار روی تکنولوژی حدیدی به نام برگه های نانویی هستند که در چیپست هایی با معماری 5 نانومتری کاربرد خواهند داشت و استفاده از آنها باعث می شود تا عملکرد پردازنده تا 50 درصد افزایش پیدا کرده و مصرف انرژی نیز تا حدود 75 درصد کاهش پیدا کند.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

مهدی

۱۳۹۸/۱/۲۹
پردازنده 1نانومتری هم خواهد آمد!!!

AA

۱۳۹۸/۱/۲۸
دونستن اینا برا ما فرقی هم میکنه؟
۳ سال پیش s7edge خریدم ۲ تومن چند ماه پیش صفحهش شکست ۲ تومن دادم عوضش کردن بعد ۲ هفته خط صورتی افتاده روش شده آینه دق
موبایل دیگه هم که نمیشه خرید باید سوخت و ساخت
بعد شما میاید اخبار موبایل های جدید میزارید که دل ما بسوزه دیگه نصف بیشتر مردم توان خرید موبایل خوب ندارن آخه کو پول؟؟؟؟

محمد

۱۳۹۸/۱/۲۸
s10 5g اومد صدر دکسومارک کنارp30 pro خبرشو منتشر کنین دوربین سلفیش هم نمره 97 گرفت و با اختلاف زیاد اوله رقیبش اس10 پلاسه که 96 شده در بقیه موارد من جمله سرعت نت صفحه نمایش و... هم بهترینه

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۸/۱/۲۸
این بویی که میاد بعید می‌دانم عمرمان تا اون‌موقع کفاف بده?