خانهاخبار
داستان اپل و کوآلکام؛ حالا پای میلیاردها دلار پول در میان است

داستان اپل و کوآلکام؛ حالا پای میلیاردها دلار پول در میان است

اپل و کوآلکام مدتی است که با یکدیگر اختلاف پیدا کرده و در دادگاه‌های مختلف به هم حمله می‌کنند. اما این داستان از کجا شروع شد و چطور به این‌جا رسید؟ فکر می‌کنید در نهایت کدام شرکت میلیاردها دلار ضرر خواهد کرد؟
۱۳۹۸/۱/۲۷

امروز قرار است بزرگ‌ترین نزاع میان غول‌های تکنولوژی در دادگاهی در شهر سن دیگو برگزار شود. به این ترتیب اپل و کوآلکام دوباره در صحن دادگاه مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند، اما این بار بحث میلیاردها میلیارد دلار پول در میان است. به گزارش وال استریت ژورنال، مدیرعامل این دو شرکت رابطه خوبی با یکدیگر ندارند و بعید است که خارج از دادگاه با هم به توافق برسند.

اما سوالی که حالا پیش آمده این است که چرا مدیرعامل کوآلکام، استیو مالنکوف، در ماه نوامبر سال گذشته به خبرگزاری CNBC گفته بود که اپل و کوآلکام در شرف حصول راهکاری برای مشکلات خود هستند. تیم کوک، مدیرعامل اپل، معتقد است که سهم ۵ درصدی کوآلکام از فروش آیفون‌ها منصفانه نیست. همین اتفاق باعث نبردی طولانی میان این دو غول بزرگ تکنولوژی شده است. اپل می‌گوید کوآلکام برای تراشه‌های خود سهم بسیار زیادی می‌خواهد، و کوآلکام هم مدعی است که اپل مبلغ زیادی پول به این شرکت بدهی دارد چون آن‌ها از پرداخت بهره مالکانه به کوآلکام سر باز زده‌اند.

از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ که کوآلکام تنها تامین‌کننده تراشه‌های آیفون بود، هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که یک روز چنین نزاع خونینی میان این دو شرکت به وجود بیاید. در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ اینتل هم با کوآلکام همراه شد تا به تامین تراشه‌های آیفون بپردازد. اما در ژانویه ۲۰۱۷ اپل علیه کوآلکام شکایت کرد و نهایتا در سال ۲۰۱۸ وظیفه تولید تراشه‌های پرچمداران اپل تماما به اینتل محول شد. اکنون با توجه به این که اینتل هنوز به فناوری مودم 5G دست نیافته، اپل در سال جاری نمی‌تواند آیفون 5G تولید کند و حتی ممکن است در سال آینده هم قادر به انجام این کار نباشد. اما طبق گزارشات، به نظر می‌رسد که کوپرتینویی‌ها قصد دارند که تا سال ۲۰۱۲ تراشه 5G خودشان را بسازند.

وقتی در سال ۲۰۰۷ اپل برای اولین بار دست به تولید آیفون زد، استیو جابز، مدیرعامل وقت این شرکت، رابطه خوبی با پال جیکوبز، مدیرعامل وقت کوآلکام، داشت. در آن دوران هر دو شرکت به توافق رسیدند تا کوآلکام ۵ درصد از درآمد فروش آیفون را دریافت کند. در همان زمان تیم کوک یکی از مدیران اجرایی اپل بود و اعتقاد داشت که این سهم نباید بیشتر از ۱.۵ دلار به ازای هر آیفون باشد، اما جابز نظر دیگری داشت. در نتیجه طبق توافق اپل به ازای هر آیفون ۷.۵ دلار به کوآلکام سهم می‌داد. کوآلکام در سال ۲۰۱۱ حدود ۱ میلیارد دلار به اپل پرداخت کرد تا آن‌ها را به استفاده از تراشه‌های خود ترغیب کند. اپل هم پذیرفت که سالانه این مبلغ را بپذیرد اما اگر خواست به سراغ همکاری با تولیدکننده دیگری برود، آن را به کوآلکام برگرداند. در سال ۲۰۱۱ وقتی کوک به جای جابز مدیرعامل اپل شد، او از همان ابتدا از بهره مالکانه کوآلکام ابراز نارضایتی کرد.

image

پنج سال بعد، اپل اعلام کرد که می‌خواهد با تولیدکننده دیگری برای تولید تراشه‌های آیفون همکاری کند. مدیران کوآلکام نیز خیلی زود متوجه شدند که کوپرتینویی‌ها برای مودم آیفون ۷ از تراشه اینتل استفاده کرده، و در نتیجه پرداخت آن ۱ میلیارد دلار پول را متوقف کردند. اپل هم در پاسخ سهم کوآلکام از فروش آیفون را قطع کرد تا سرانجام کار این دو شرکت به دادگاه کشیده شود.

حالا در دادگاهی که قرار است امروز برگزار شود، نه تنها اپل و کوآلکام بلکه پای چند تن از شرکای اپل مثل فاکس‌کان و ویستران هم وسط کشیده شده، چون این شرکت‌ها مسئول مدیریت هزینه مربوط به گواهی‌های اپل هستند و این شرکت از آن‌ها خواسته بود تا پرداخت‌ها را متوقف کنند.

هرچند احتمال توافق میان این دو شرکت هنوز از بین نرفته، اما کوآلکام نمی‌خواهد سهم بهره مالکانه خود را کاهش دهد. چون در این صورت، این تولیدکننده بزرگ دنیای قطعات سخت‌افزاری بر اساس قراردادهایی که با سایر شرکت‌ها دارد باید سهم بهره مالکانه دریافتی خود را از آن‌ها کاهش دهد.

با این حال تنها مشکل اصلی کوآلکام به اپل منحصر نمی‌شود. اوایل سال جاری میلادی، کمیسیون معاملات فدرال در دادگاهی بدون هیئت منصفه از کوآلکام نزد قاضی لوسی کو شکایت کرده بود. نتیجه این دادگاه هر لحظه ممکن است اعلام شود. قاضی کو پیش از این به خاطر صدور رای در نزاع میان اپل و سامسونگ شناخته شده بود. اگر او علیه کوآلکام رای دهد، این شرکت مجبور می‌شود تا نحوه فروش محصولات خود به سایر شرکت‌ها را به طور کلی تغییر دهد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

مجید

۱۳۹۸/۱/۲۸
وای وای وای ....خدا رحم کنه

محمد

۱۳۹۸/۱/۲۸
حق با کالکوم هست دیگه
جر و دعوا واسه چیه؟