خانهاخبار
برای اولین بار در تاریخ تصویری از یک سیاه‌چاله منتشر شد

برای اولین بار در تاریخ تصویری از یک سیاه‌چاله منتشر شد

دیروز در یکی از مهم‌ترین رویدادهای جهان فیزیک، نخستین تصویر از یک سیاه‌چاله واقعی به نمایش عمومی درآمد. تاکنون مدل‌ها و شبیه‌سازی‌های زیادی از سیاه‌چاله‌ها صورت گرفته بود، اما این اولین بار در تاریخ است که بشر موفق به ثبت تصویر یک سیاه‌چاله شده است.
۱۳۹۸/۱/۲۲

همان طور که انتظار می‌رفت، همکاری مشترک دانشمندان سراسر دنیا در پروژه «تلسکوپ افق رویداد» منجر به ثبت اولین تصویر واقعی از یک سیاه‌چاله شد.

این تصویر دیروز در چندین کنفرانس در کشورهای مختلف به نمایش درآمد و محققان یافته‌های خود را به صورت عمومی منتشر کردند. چیزی که در زیر می‌بینید، تصویر اولین سیاه‌چاله‌ای است که بشر موفق به ثبت آن شده است.

پروژه افق رویداد در بیانیه‌ای درباره این یافته عظیم گفت: 

دانشمندان با کمک مشاهدات تلسکوپ افق رویداد توانستند اولین تصویر از سیاه‌چاله موجود در مرکز کهکشان M87 را به ثبت برسانند. این تصویر حلقه‌ای روشن را نشان می‌دهد که از خمیدگی نور در گرانش بسیار شدید سیاه‌چاله به وجود آمده است. سیاه‌چاله‌ای که جرم آن ۶.۵ میلیون برابر خورشید است.

گرانش فوق العاده زیاد سیاه‌چاله باعث جذب نور به سمت مرکز این جرم فضایی شده و حلقه‌ای را دور سایه مرکزی به وجود آورده که به آن افق رویداد می‌گویند.

تلسکوپ افق رویداد شبکه‌ای از رصدخانه‌های تکی در مکان‌های مختلف از جمله قطب جنوب، هاوایی، آریزونا، فرانسه، اسپانیا، گرین‌لند، مکزیک و شیلی است که توانسته اطلاعات مربوط به سیاه‌چاله‌ای با فاصله ۵۵ میلیون سال نوری از زمین را به دست آورد.

image

به گفته محققان این پروژه، اکتشافی که دیروز در برابر دید همگان قرار گرفت دستاوردی است که پس از حدود یک قرن تلاش به دست آمده است. اولین بار آلبرت اینشتین بود که گفت احتمال وجود اشیایی مثل سیاه‌چاله‌ها وجود دارد. تحقیقات بعدی نشان داد که اتفاقا تعداد این سیاه‌چاله‌ها اصلا کم نیست، هرچند هیچ انسانی تا به حال موفق به مشاهده آن‌ها نشده بود.

برای آن دسته از کسانی که با سیاه‌چاله‌ها آشنا نیستند شاید دیدن این تصویر آن قدرها جذاب نباشد. ولی باید بدانید که سیاه‌چاله‌ها یکی از قدرتمندترین نیروهای کیهانی هستند که همه چیز را به درون خود می‌کشند.

در انتها ذکر این نکته حائز اهمیت است که دستاورد دیروز تنها نقطه آغاز کار تلسکوپ افق رویداد است. این پروژه در آینده می‌خواهد با افزایش تعداد تلسکوپ‌ها و استفاده از تجهیزات و فناوری‌های جدید تصویر واضح‌تری از این سیاه‌چاله ثبت کرده و در ادامه به سراغ شکار سایر سیاه‌چاله‌ها برود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

محسن عباسی

۱۳۹۸/۱/۲۲
فوق العاده زیباس امیدوارم ازین تصویر بصورت واضح تو فیلم های علمی و فضایی الهام گرفته بشه