خانهاخبار
احتمال همکاری اپل با یکی از رقبا برای تولید مودم 5G آیفون

احتمال همکاری اپل با یکی از رقبا برای تولید مودم 5G آیفون

با توجه به این که اینتل احتمالا نتواند مودم مورد نیاز برای آیفون 5G را به موقع آماده کند، حالا گزارشاتی به گوش می‌رسد که از احتمال همکاری اپل با یکی از بعیدترین رقبا برای تولید این مودم خبر می‌دهد.
۱۳۹۸/۱/۲۰

حتما خبر دارید که هوآوی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دستگاه‌ها و تجهیزات شبکه است. این شرکت در انتهای سال گذشته میلادی به سومین تولیدکننده بزرگ تلفن‌های هوشمند در دنیا تبدیل شد. اما چیزی که احتمالا از آن بی‌خبرید این است که هوآوی تراشه هم تولید می‌کند. واحد Hi-Silicon این شرکت تراشه‌ای به نام Kirin 980 را ساخته که از آن در هوآوی میت ۲۰ پرو و هوآوی P30 استفاده می‌شود. البته خود هوآوی صرفا وظیفه طراحی این تراشه‌ها را برعهده دارد و تولید آن‌ها به شرکت TSMC محول شده است.

حالا همان طور که چند روز پیش اعلام شد، فعلا مشخص نیست که اینتل بتواند مودم 5G مورد نیاز اپل برای آیفون ۲۰۲۰ را به موقع به این شرکت تحویل دهد، و در نتیجه شایعاتی به گوش می‌رسید که از احتمال به تعویق افتادن تولید آیفون 5G خبر می‌داد. در حال حاضر اینتل اعلام کرده که تا انتهای امسال تراشه‌های مربوطه را برای اپل می‌فرستد، اما کوپرتینویی‌ها بیکار ننشسته‌اند و هوآوی را به عنوان گزینه‌ای جایگزین در نظر گرفته‌اند تا در صورت بروز مشکل بتوانند از تولیدات این شرکت استفاده کنند.

به گزارش Engadget، هوآوی مشغول بررسی پیشنهاد فروش مودم فایو جی Balong 5000 به اپل است. این گزارش به نقل از منابع آگاه نوشته شده، اما بعید به نظر می‌رسد که چنین اتفاقی بیفتد، چون یکی از مدیران این شرکت پیش از این گفته بود که مودم‌های Balong عمدتا برای محصولات هوشمند هوآوی تولید می‌شوند و فعلا فقط برای مصارف این شرکت در دسترس‌اند. علاوه بر این، با توجه به استراتژی فعلی هوآوی برای پیشی گرفتن از اپل و سامسونگ در حوزه تولید موبایل تا سال ۲۰۲۰ همچنان اعتماد کردن به این گزارش کمی سخت به نظر می‌رسد.

کوآلکام گزینه دیگری است که پیش روی اپل قرار دارد، اما با توجه به درگیری‌هایی که در چند وقت اخیر میان این دو شرکت اتفاق افتاده، بعید است که آن‌ها به این زودی‌ها دوباره بتوانند با یکدیگر همکاری داشته باشند.

طبق گزارش Engadget، اگرچه هوآوی آماده فروش مودم‌های 5G به اپل است، اما باید دید که آیا کوپرتینویی‌ها مایل به استفاده از تجهیزات این شرکت خواهند بود یا نه. اپل در جریان منازعه با کوآلکام گفته بود که این شرکت مشغول بررسی احتمال استفاده از تراشه‌های سامسونگ یا مدیاتک بوده است. هرچند اپل در حال حاضر تمام تراشه‌های مودم دستگاه‌های خود را از طریق اینتل تامین می‌کند، اما تونی بلِوین، مدیر زنجیره تامین این شرکت، گفته بود که آن‌ها به دنبال تامین‌کننده ثانویه‌ای برای تجهیز مودم‌های مورد نیاز خود هستند. بلوین در مصاحبه‌ای گفته بود: «با احترام به اینتل، ما نمی‌خواهیم متکی به یک تامین‌کننده باشیم. هدف ما همکاری همزمان با کوآلکام و اینتل است.»

image

دولت ترامپ به همکاری اپل و هوآوی چه واکنشی نشان خواهد داد؟

مودم بالونگ ۵۰۰۰ هوآوی از شبکه‌های mmWave و sub-6GHz فایو جی پشتیبانی می‌کند. این مودم همچنین با شبکه‌های 4G LTE ،3G و 2G هم سازگاری دارد. نکته مهم درباره تراشه مودم هوآوی این است که در صورت همکاری با این شرکت، اپل می‌تواند زودتر به این مودم دسترسی داشته باشد و نسبت به تراشه اینتل زمان بیشتری برای آزمایشات مورد نیاز خود به دست آورد. مودم 5G بالونگ ۵۰۰۰ برای اولین بار بر روی هوآوی میت ایکس به کار رفته است.

اگر این معامله صورت بگیرد، اپل تنها طرفی نخواهد بود که از این همکاری منفعت می‌برد، چرا که هوآوی هم درآمد هنگفتی از این قرارداد به دست خواهد آورد. به‌علاوه، چنین قراردادی می‌تواند به جایگاه آن‌ها در برابر حملات دولت آمریکا کمک کند.

ولی نکته مهم این است که در صورت وقوع این اتفاق کسی نمی‌داند که دولت ترامپ چه واکنشی نشان خواهد داد. هوآوی به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا شناخته شده و دولت این کشور به متحدان خود هشدار داده که برای برپایی شبکه‌های 5G از تجهیزات این شرکت استفاده نکنند. چون بر اساس قوانین کشور چین، سازمان‌های دولتی می‌توانند هوآوی را ملزم به جمع‌آوری اطلاعات از کاربران کنند. حالا با در نظر گرفتن نقش مودم در ارتباطات صوتی و کلامی، شاید نگرانی‌های بیشتری درباره نقش این قطعه حیاتی در آیفون‌های 5G اپل به وجود بیاید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)