خانهاخبار
سنسور جدید سونی می‌تواند مسیر دوربین‌های فول فریم 100 مگاپیکسلی را هموار می‌کند

سنسور جدید سونی می‌تواند مسیر دوربین‌های فول فریم 100 مگاپیکسلی را هموار می‌کند

علی‌رغم آن که پیش از این هم دوربین‌هایی با سنسورهای 100 مگاپیکسلی داشتیم، ولی سنسور جدید سونی قابلیتی دارد که می‌تواند مسیر دوربین‌های این حوزه را هموار کرده و امکان فیلمبرداری 6K را تسهیل نماید.
۱۳۹۸/۱/۱۵

سنسورهای ۱۰۰ مگاپیکسلی در دنیای عکاسی فناوری جدیدی نیستند. پیش از این از سنسور ۱۰۰ مگاپیکسلی پشت-روشن (BSI) سونی در پهپاد عکاسی Phase One iXM و دوربین Phase One XF استفاده شده بود، اما هر دوی این دستگاه‌ها با فرمت متوسط بودند. در سپتامبر ۲۰۱۸ هم شرکت فوجی‌فیلم از سنسور ۱۰۰ مگاپیکسلی جدیدی رونمایی کرد که آن هم میزبان فرمت متوسط بود.

در حال حاضر، کانن تنها تولیدکننده دوربینی است که ظاهرا مشغول کار روی سنسوری ۱۰۰ مگاپیکسلی از نوع تمام فریم برای دوربین‌های بدون آیینه EOS R است. با این حال، اگر اطلاعات مربوط به محصول جدیدی که لو رفته درست باشد، سونی به اولین شرکتی تبدیل می‌شود که سنسور ۳۵ میلی متری تمام فریم ۱۰۰ مگاپیکسلی با قابلیت ضبط فیلم 6K تولید می‌کند.

آیا در دنیای عکاسی به حوزه جدیدی از کیفیت رسیده‌ایم؟

image

بر اساس اطلاعات افشایی، تصاویر ثابت این سنسور رزولوشنی معادل ۱۲۲۸۸ در ۸۱۹۲ پیکسل (یعنی 12K) خواهند داشت که سرعت خوانش دیجیتالی آن به ۱۶ بیت می‌رسد. این سنسور می‌تواند با استفاده از حالت ترکیب پیکسل در سرعت ۱۲ بیت، با کیفیت 6K فیلم‌برداری داشته باشد.

به نظر می‌رسد که سونی قصد دارد این سنسور را در اختیار سایر شرکت‌ها هم قرار دهد تا آن‌ها نیز بتوانند از آن در دوربین‌های خود استفاده کنند.

این شرکت برای دستیابی به سرعت خوانش ۱۶ بیتی ظاهرا از چند مبدل آنالوگ به دیجیتال استفاده کرده تا مطمئن شود که این سنسور نسبت به دوربین سونی آلفا A7 III از نظر دامنه پویا و حساسیت عملکرد بهتری دارد.

مسئله فضای ذخیره‌سازی

فایل‌هایی که با فرمت RAW از این سنسور ۱۰۰ مگاپیکسلی به دست می‌آیند خیلی بزرگ خواهند بود. به این ترتیب بافر دوربین و سرعت کارت حافظه‌ای که استفاده می‌شود اهمیت زیادی پیدا می‌کند. با این حال، با افزایش سرعت کارت‌های حافظه و تولید هر چه بیشتر کارت‌های حافظه ۱ ترابایتی، امیدواریم در آینده از نظر فضای ذخیره‌سازی کوتاه مدت به مشکل برنخوریم.

حالا که صحبت از کارت حافظه شد، باید اشاره کنیم که شرکت نیکون قبلا راه را برای استفاده از کارت‌های XQD در دوربین‌های رده بالا مثل نیکون D850 و سری Z نیکون هموار کرده است. ولی در حال حاضر پشتیبانی محدودی برای انتقال اطلاعات به صورت PCI Express وجود دارد و کارت‌های XQD هم هنوز خیلی گران‌اند. با این حال، اگر کاربران تمایل بیشتری به این دوربین‌ها پیدا کنند، با ایجاد رقابت‌های احتمالی می‌توانیم شاهد افت قیمت باشیم.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

کیانی

۱۳۹۸/۱/۱۶
آقای صاحبی سلام
میتواند هموار کند یا اینکه هموار میکند! میتواند هموار میکند به نظر درست نمیاد!