خانهاخبار
تاکنون 4.2 میلیون دستگاه PSVR فروخته شده است

تاکنون 4.2 میلیون دستگاه PSVR فروخته شده است

سونی ابتدای این هفته اعلام کرد که تاکنون موفق شده 4.2 میلیون دستگاه PSVR بفروشد. آمار فروش این هدست واقعیت مجازی حدود دو برابر Sega CD است.
۱۳۹۸/۱/۸

ابتدای هفته جاری سونی اعلام کرد که می‌خواهد دستاورد جدیدی را برای PSVR جشن بگیرد: این شرکت تاکنون توانسته ۴.۲ میلیون PSVR بفروشد. این رقم به خودی خود خیلی زیاد به نظر می‌رسد، اما اگر آن را با لوازم جانبی سایر کنسول‌ها، مثل سگا سی‌دی یا کینکت ایکس باکس، مقایسه کنید، این دستاورد آن‌قدرها چشمگیر نخواهد بود.

برای بررسی وضعیت PSVR (یا سایر لوازم جانبی) به دو آمار باید توجه کنیم: چه مقدار دستگاه فروخته شده، و چند درصد از دارندگان کنسول‌ها آن را تهیه کرده‌اند (که به عبارت دیگر نرخ پیوست خوانده می‌شود). سونی در مورد PSVR به ما گفته که تاکنون ۴.۲ میلیون دستگاه فروخته است. این در حالی است که تا فوریه ۲۰۱۹ حدود ۹۴.۲ میلیون PS4 فروخته شده. یعنی تقریبا حدود ۴.۴ درصد از دارندگان PS4 هدست PSVR را خریداری کرده‌اند.

این آمار در مقایسه با لوازم جانبی سایر کنسول وضعیت نامطلوب‌تری پیدا می‌کند. اگر سگا سی‌دی را در نظر بگیرید، به گفته Ars Technica، تاکنون ۲.۲۴ میلیون عدد از این دستگاه فروخته شده که تقریبا نصف فروش PSVR است، اما تعداد دارندگان کنسول سگا جنسیس ۳۰.۷۵ میلیون نفر است. با این حساب سگا سی‌دی در اختیار ۷.۲ درصد از دارندگان سگا جنسیس قرار دارد.

اگر به سراغ کینکت برویم اوضاع از این هم بدتر می‌شود. تازه این در حالی است که کینکت با احتساب استانداردهای مختلف شکستی برای مایکروسافت به حساب می‌آید، چرا که نه نسخه ایکس باکس ۳۶۰ و نه نسخه ایکس باکس وان آن نتوانست وارد مصرف جریان اصلی شود. مایکروسافت مدتی است که فروش این دستگاه را متوقف کرده و در حال حاضر هم ایکس باکس وان اس و ایکس باکس وان ایکس از این محصول پشتیبانی نمی‌کنند. اما به گزارش Ars Technica، از میان ۷۶ میلیون دارنده ایکس باکس ۳۶۰ حدود ۲۴ میلیون نفر کینکت را تهیه کرده بودند، این یعنی حدود یک سوم از آن‌ها این دستگاه را در اختیار داشته‌اند.

image

البته همه چیز به مسئله محبوبیت بر نمی‌گردد. پیامدهای بسیار مهمی پیرامون میزان فروش این لوازم جانبی وجود دارد، خصوصا وقتی روش‌های جدید بازی یا گیم‌پلی از طریق این محصولات معرفی می‌شود. توسعه‌دهندگان همیشه به دنبال این هستند که بازی‌های خود را در اختیار بیشترین تعداد مخاطب ممکن قرار دهند. حالا اگر فقط یک سوم مشتریان شما کینکت داشته باشند (یا در مورد سونی فقط یک دهم گیمرها هدست PSVR را داشته باشند)، بازی‌ساز تمایل کمتری به تولید بازی‌های اختصاصی برای این پلتفرم‌ها خواهد داشت.

یکی از دلایلی که باعث شد مایکروسافت ایکس باکس وان را از همان ابتدا با کینکت عرضه کند همین بود. آن‌ها می‌خواستند همه دارندگان کنسول‌های جدید کینکت داشته باشند و از طریق بتوانند بازی‌سازان را به تولید بازی در این زمینه ترغیب کنند. با این حال این ایده هم هرگز به موفقیت نرسید، چون باندل ایکس باکس وان و کینکت خیلی گران‌تر از آن بود که با اقبال عمومی کاربران مواجه شود.

هرچند فروش PSVR، خصوصا در مقایسه با سایر هدست‌های VR، جالب توجه است، ولی این محصول هنوز جای کار زیادی دارد و در میان لوازم جانبی سایر کنسول‌ها همچنان باید به دنبال جایگاه بهتری باشد. اگر سونی بتواند فناوری VR را دچار تحول کند و استراتژی خود را اصلاح نماید، شاید بتوانیم شاهد عملکرد بهتری در این زمینه باشیم، در غیر این صورت چشم‌انداز مناسبی در برابر این دستگاه وجود نخواهد داشت.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)