خانهبررسی‌ها
بررسی اولیه Huawei P30 Pro

بررسی اولیه Huawei P30 Pro

هوآوی در مراسمی در شهر پاریس گوشی‌های جدید خانواده سری P را معرفی کرد که در این بررسی اولین به صورت مختصر به پی 30 پرو می‌پردازیم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۸/۲/۲۴

نسل جدید گوشی‌های خانواده P بعد از کلی شایعه و به بیرون درز کردن اطلاعات معرفی شدند. هوآوی برای این نسل جدید دو مدل را معرفی کرد که ما به بررسی اولیه نسخه قوی‌تر و مهم‌تر یعنی نسخه پرو می‌پردازیم.

طراحی

از طراحی شروع می‌کنیم. پی 30 پرو در قاب جلویی خودش از ناچ قطره‌ای برای بالای صفحه‌نمایش بهره می‌برد. ناچ بسیار بسیار کوچک طراحی شده و تنها 6.64 میلی‌متر است.

image

هوآوی ادعا می‌کند که حاشیه‌های صفحه‌نمایش در بخش بالایی صفحه‌نمایش و در کناره‌های دوربین هم از گوشی‌هایی مانند آیفون 10 اس مکس کمتر است و به لطف ناچ کوچک‌تر و حاشیه‌های کمتر صفحه‌نمایش با گوشی‌ای سبک‌تر از رقبا با اندازه بزرگ‌تر صفحه‌نمایش روبرو هستیم.

قاب پشتی دستگاه طبق انتظاری که داشتیم از شیشه ساخته شده و فریم هم فلزی است. هوآوی در این نسل از لایسنس IP68 بهره برده که به لطف آن خیالتان از بابت ضد آب بودن دستگاه راحت است.

image

دو رنگ جذاب به خانواده سری P اضافه شده‌اند که هوآوی آن‌ها را کریستالی و طلوع خورشید می‌نامد که در رنگ کریستالی شاهد گرادیانتی از رنگ‌ها هستیم که به هم تبدیل می‌شوند و رنگ اصلی بدنه را می‌سازند.

image

در تصاویر مشخص است که لبه‌های صفحه‌نمایش خمیدگی زیادی دارد علاوه بر اینکه در قاب پشتی هم شاهد این خمیدگی‌ها هستیم که تمام این تلاش برای راحتی بیشتر کار با پی 30 پرو است.

در قاب جلوی دستگاه صفحه‌نمایش 6.47 اینچی آن مشاهده می‌شود که یک ناچ بسیار کوچک بالایش قرار گرفته. در این ناچ فقط دوربین سلفی را می‌بینیم و حتی خبری از خروجی صدای مخاطب هم در نیست.

image

بله درست متوجه شدید در قاب جلویی دستگاه هیچ خروجی‌ای برای صدا دیده نمی‌شود و مهندسان هوآوی از تکنولوژی هدایت استخوانی استفاده کرده‌اند تا صدای مخاطب هنگام مکالمه به گوش کاربر منتقل شود. با کمک این تکنولوژی تمام صفحه‌نمایش ویبره می‌خورد تا صدا را منتقل کند و به همین سبب هوآوی صفحه‌نمایش P30 Pro را صفحه‌نمایش آکوستیک نامیده است. به سبب اینکه این تکنولوژی از هدایت استخوانی بهره می‌برد انتظار این را داریم که در محیط‌های شلوغ صدای مخاطب بهتر شنیده شود.

در قاب پشتی دستگاه مهم‌ترین ویژگی‌این گوشی را می‌بینیم که دوربین 4 گانه آن است که در بخش دوربین به آن می‌پردازیم.

جک 3.5 میلی‌متری هدفون هم از گوشی حذف شده و هوآوی درگاه سیم‌کارت‌ها را به بخش پایینی گوشی منتقل کرده است که کنار درگاه تایپ سی دستگاه دیده می‌شوند.

صفحه‌نمایش

اندازه صفحه‌نمایش پی 30 پرو 6.47 اینچ است و از نوع امولد. کیفیت این صفحه 2,340 x 1,080 پیکسل است که منجر به تراکم پیکسلی 399 پیکسل در هر اینچ شده است.

همان‌طور که گفتیم هوآوی ادعا می‌کند که قاب بالای صفحه‌نمایش حاشیه‌های بسیار کمی دارد و منتظر هستیم تا گوشی به دستمان برسد تا بتوانیم این موضوع را به همراه کیفیتش آزمایش کنیم.

image

باتری

برای پی 30 پرو از باتری‌ای با ظرفیت 4200 میلی‌آمپر ساعت استفاده شده که از تکنولوژی سوپر شارژ هوآوی که بیش از 40 وات است پشتیبانی می‌کند. هوآوی ادعا می‌کند باتری این گوشی می‌تواند در مدت زمان تنها 30 دقیقه تا 70 درصد شارژ شود و ماندگاری زیادی هم برای باتری باید انتظار داشته باشیم.

تکنولوژی شارژ بی سیم معکوس برای این گوشی هم استفاده شده است. درست مانند همان چیزی که در میت 20 پرو دیده بودیم. به کمک این تکنولوژی می‌توانید تمام دستگاه‌های خودتان را که از این پروتکل پشتیبانی می‌کنند با پی 30 پرو شارژ کنید.

اگرچه هنوز نمی‌توانیم در مورد عملکرد باتری نظری بدهیم و باید تا زمانی که گوشی به دستمان می‌رسد صبر کنیم اما با توجه به شناختی که از هوآوی داریم انتظار داریم که باتری هم در شارژ شدن و هم در ماندگاری عملکرد بسیار قابل قبولی داشته باشد.

نرم‌افزار

برای نرم‌افزار P30 Pro از اندروید نسخه 9 و رابط کاربری جدید هوآوی یعنی نسخه 9.1 اموشن یو آی استفاده شده است که لیاقت یک پرچم‌دار را داشته باشد. بررسی کامل بخش نرم‌افزار را به زمامی موکول می‌کنیم که با گوشی کار کرده باشیم و بتوانیم تجربه خودمان را از کار کردن با بخش نرم‌افزار گوشی در اختیار شما قرار دهیم.

image

سخت‌افزار

پردازنده پی 30 پرو دقیقا همان چیزی است که در خانواده میت 20 دیده بودیم. هوآوی از کایرین 980 برای این گوشی بهره برده که یک پردازنده 7 نانومتری است. انتظار زیادی از این پردازنده داریم همان‌طور که در میت 20 پرو عملکرد خوبی داشت باید در این گوشی هم عملکرد کاملا مطلوبی را از آن ببینیم.

این پردازنده به سیستم خنک کننده هم مجهز است و دو هسته آن با فرکانس 2.6 گیگاهرتزی قوی‌ترین هسته‌ها هستند و دو هسته دیگر با فرکانس 1.92 گیگاهرتزی قدرت متوسطی دارند و در نهایت 4 هست با فرکانس 1.8 گیگاهرتز ضعیف‌ترین هستند.

سنسور اثرانگشت در P30 Pro روی بدنه گوشی نیست و هوآوی از تجربه میت 20 به خوبی بهره برده و این سنسور را زیر صفحه‌نمایش به کار گرفته است. با توجه به اینکه در میت 20 سنسور اثرانگشت زیر صفحه‌نمایش عملکرد بسیار قابل قبولی داشت در این گوشی هم انتظار زیادی از این بخش داریم که با رسیدن گوشی به دستمان و انجام تست‌های خودمان روی آن حتما در مورد آن و عملکردش بیشتر صحبت می‌کنیم.

image

دوربین

به مهم‌ترین بخش این گوشی می‌رسیم. سال گذشته پی 20 پرو با ارائه 3 لنز در قاب پشتی به رهبری برای گوشی‌های هوشمند در بخش دوربین مبدل شد و اکنون جانشین آن یعنی پی 30 پرو با ارائه 4 لنز در قاب پشتی خودش این رهبری را ادامه می‌دهد. سه لنز در قابی جدا از قاب پشتی قرار دارند که طراحی زیر هم برایشان در نظر گرفته شده است. به ترتیب از بالا به پایین لنز اولی یک لنز زاویه دید فوق عریض 20 مگاپیکسلی است؛ لنز بعدی، که به‌عنوان لنز اصلی شناخته می‌شود، لنز زاویه دید عریض 40 مگاپیکسلی است و در نهایت لنز آخر یک لنز 8 مگاپیکسلی تلفوتو است.

هر دو لنز 40 و 8 مگاپیکسلی به OIS مجهز شده‌اند و برای اولین بار است که در یک گوشی هوشمند این ویژگی را می‌بینیم. به لطف حضور این لنزها می‌توانید با پی 30 پرو از 5 برابر زوم اپتیکال، 10 برابر زوم هیبرید و در نهایت 50 برابر زوم دیجیتال لذت ببرید. اگرچه نمی‌توانیم در مورد عملکرد دوربین در این بخش نظر قطعی بدهیم اما هوآوی در مراسم معرفی گوشی نمونه تصاویری را نشان داد که در کنار رقبایی مانند گلکسی اس 10 و آیفون 10 قرار گرفته بودند و نشان می‌داد که زوم 50 برابر این گوشی بسیار شگفت‌آور است.

چهارمین لنز دوربین TOF است که خارج از قاب و کنار 3 لنز دیگر و پایین فلش دوتایی در نظر گرفته شده.

image

هوآوی در مراسم معرفی اعلام کرد که برای لنز اصلی از فیلتر رنگی جدیدی بهره برده است. این فیلتر جدید RYYB نام دارد که در حقیقت متشکل از رنگ‌های قرمز – زرد – زرد – آبی است. این فیلتر در حقیقت جایگزینی برای فیلتر RGGB است که تا امروز در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شده. هوآوی می‌گوید استفاده از فیلتر زرد سبب می‌شود که تا 40 درصد نور بیشتری توسط دوربین دریافت شود. علاوه بر این اندازه سنسورهایی که برای دوربین پی 30 پرو به کار گرفته شده بزرگ‌ترین سنسورهایی است که روی گوشی‌های هوشمند دیده‌ایم و اندازه‌ای 1.7/1 اینچی دارند. از نظر اندازه دهانه دیافراگم هم تحولی را در این گوشی نسبت به نسل قبل می‌بینیم و هوآوی از دیافراگمی با اندازه دهانه f/1.6 بهره برده است. حساسیت به نور هم در دوربین این گوشی عددی دارد که برق از سر می‌پراند. در حالی که عدد ISO برای نسل قبل برابر 102400 بود برای P30 Pro عدد ISO برابر 409600 است که حتی از عدد ایزوی دوربینی Canon 5D mark IV هم بیشتر است.

تمام این ویژگی‌های جذاب سبب می‌شود که عملکرد دوربین در نور کم متحول شود و در نمونه عکس‌هایی که هوآوی در مراسم معرفی این گوشی نشان داد به خوبی تفاوت عملکرد دوربین در نور کم با رقبایی مانند Galaxy S10 Plus و iPhone XS Max قابل مشاهده بود.

image

با کمک لنز زاویه دید فوق عریض همانند میت 20 پرو می‌توانید عکس‌های ماکروی زیبایی تهیه کنید. به لطف حضور این لنز می‌توانید از سوژه‌ها از فاصله بسیار نزدیک 2.5 سانتی‌متری عکس‌هایی جذاب بگیرید.

AI HDR+ ویژگی‌ای دیگر در دوربین گوشی است که به کاربر اجازه می‌دهد تا در شرایط نوری خاص مانند زمان غروب بتواند با گوشی عکس‌هایی بسیار روشن و شفاف تهیه کند.

دوربین TOF هم مانند آن چیزی که در گوشی Honor View 20 دیده بودیم عمل می‌کند و برای تهیه نقشه از محیط اطراف سوژه به کار می‌رود که در تهیه عکس‌های بوکه می‌تواند به خوبی به کمک دوربین اصلی بیاید.

در بخش فیلم‌برداری هم تحولاتی را مشاهده می‌کنیم. اولین نکته قابل ذکر در این بخش این است که به کمک OIS دو تایی و AIS هوآوی می‌توانید ویدیوهایی بسیار با ثبات و بدون لرزش با پی 30 پرو تهیه کنید.

نکته دوم در این بخش توانایی گوشی در ضبط ویدیوی دوتایی است که هوآوی آن را ویدئوی دوتایی می‌نامد. با کمک این ویژگی می‌توانید با پی 30 پرو ویدیویی تهیه کنید که در آن هم سوژه در حالت زاویه دید زیاد است و هم در حالت نمای نزدیک.

با نمونه تصاویری که از پی 30 پرو در مراسم معرفی دیدیم برای استفاده و آزمایش دوربین این گوشی هیجان زیادی داریم و با رسیدن گوشی به دستمان تست‌های متنوعی را در این بخش روی آن انجام می‌دهیم و به شما می‌گوییم که آیا عملکرد دوربین مانند همان چیزی که در مراسم معرفی دیدیم هست یا خیر.

ویژگی‌های دیگر

با کمک پی 30 پرو می‌توانید سوییچ ماشین خودتان را کنار بگذارید و از این گوشی به‌عنوان سوییچی هوشمند برای خودرو بهره ببرید. در حال حاضر این ویژگی در بیش از 20 کشور جهان برای برخی خودروها از جمله برخی مدل‌های آئودی در دسترس است.

Huawei Share OneHop ویژگی‌ای دوست‌داشتنی است که به کاربر امکان می‌دهد عکس، ویدیو و اسناد خودش را تنها با قرار دادن گوشی P30 Pro روی لپ‌تاپ‌های هوآوی بین دو دستگاه منتقل کند بدون اینکه نیاز به کار اضافه‌ای باشد.

نظر اولیه

با مشاهده مراسم معرفی P30 Pro متوجه شدیم که شعار امسال هوآوی برای خانواده سری پی یعنی شعار "قواعد را از نو بنویس" به خوبی محقق شده است. در این مراسم تست‌هایی از دوربین را به خصوص در نور بسیار کم دیدیم که انتظارمان را از دوربین گوشی بسیار بالا برد. در کنار دوربین شگفت‌آور برای این گوشی در بخش‌های دیگر هم شاهد استفاده از ویژگی‌هایی در حد و اندازه یک پرچم‌دار بودیم که به نظر می‌رسد پی 30 پرو بتواند در سال 2019 لقب یک گوشی مناسب برای خرید را از آن خودش کند. برای اینکه بتوانیم در مورد گوشی نظری قطعی بدهیم تا زمانی که به دستمان برسد و تست‌های خودمان را رویش انجام بدهیم صبر می‌کنیم و به شما توصیه می‌کنیم بررسی این گوشی تیزبین را زمانی که به دفتر جی اس ام رسید از دست ندهید.

 

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (125 نظر)

saeed

۱۳۹۸/۲/۹
خیلی داغونی علیرضا خیلی

saeed

۱۳۹۸/۲/۹
با منبع حرفی نمیمونه دمت گرم

saeed

۱۳۹۸/۲/۹
واقعا

saeed

۱۳۹۸/۲/۹
خخخخخخخخخخخ نمونه بارز کم آوردن رو مشاهده میکنین محم جان بیخیال این جماعت طرفدار هواوی بشو نرود میخ آهنی بر سنگ بذار با همین جنس های آشغال و بیکیفیت خوش باشن به اینا جنس خوب نیومده بهتره گوشی ای داشته باشن که بعد چند ماه صفحه نمایشش سبز بشه یا شروع کنه به هنگ کردن یا از نیم متری از دستشون بیوفته بشکنه

محمد

۱۳۹۸/۲/۸
آخ که چقدر این حبابی فن ها مخصوصا سلیم کوچولو و علیرضا از گفتن واقعیت ها با مدرک زورشون اومده دارن آتیش میگیرن بسوزین بدبختا حقتونه مثال کسایی که از حبابی دفاع میکنن مثال افرادیه که خودرو چینی گرفتن میخوان ثابت کنن خوبه تو بحث موبایل و تکنولوژی که بدجوری جلو ماها کم آوردین زدین جاده خاکی و مغلطه میکنین قبل نظر دادن اطلاعاتتون رو ببرین بالا که حداقل یک صدم ماها بفهمین بعد بیاین کل کل نه اینکه هنوز دوران دبستانو تموم نکردین بحث میکنین برین به درسو مشقتون برسین بچه ها