خانهاخبار
یک راه درست برای پرسیدن این که آیا می‌توانم ذهن خود را انتخاب کنم؟

یک راه درست برای پرسیدن این که آیا می‌توانم ذهن خود را انتخاب کنم؟

اگر می‌دانید که چه می‌خواهید، مهربان باشید و آرامش را به آغوش بکشید.
۱۳۹۸/۱/۵

این درخواستی است که افراد با تجربه در هر صنعت دارند: «آیا می‌توانم برایت قهوه‌ای بخرم و ذهنت را در اختیار بگیرم؟» در حالی که برای اغلب مردم کارهای اجرایی همه چیز است، اما درخواست‌های ناخواسته برای مصاحبه‌های گاه به گاه و اطلاعات درست و غلط هستند که کیفیت مکالمه را تعیین می‌کنند. در جهت گیرنده، این حرفه می‌تواند دشوار و یا حتی در هنگام هماهنگی قرارهای ملاقات دشوارتر به نظر برسد که از افراد پرسش کنند.

نیوپورت، استاد علوم رایانه در دانشگاه جورج تاون و نویسنده کتاب مینیمالیسم دیجیتال می‌گوید: «انتخاب یک زندگی متمرکز در جهان پر سر و صدا می‌گوید که هر گونه درخواست، به کسی نیاز دارد تا وقت خود را بر روی تقویمش برایتان بگذارد. برای یک تماس، برای یک فنجان قهوه، برای متوقف کردن گفتگو با تیمی که با آنها کار می‌کنید، حتی ممکن است برای کسی که برنامه ریزی مدونی داشته باشد، این یک درخواست بزرگ محسوب شود.»

اگر حالا فکر می‌کنید که چگونه یک شخصیت معروف را به قهوه دعوت کنید، باید بتوانید بیاموزید که چگونه می‌توانید چنان تاثیری روی او بگذارید که برای شما وقت بگذارد. باید بیاموزید که چگونه این دانش را در مسیر حرفه‌ای خود اعمال کنید. در این قسمت تنها چگونگی انجام کار درست، مهم است.

image

 

نگرانی های خود را بشناسید

دوری کلارک، استاد راهنمای دانشکده بازرگانی فوکوا در دانشگاه دوک و نویسنده کتاب کارآفرینی شما، می‌گوید که انتخاب یک شخص به طرز مشخصی بی نظم پیش می‌رود. او ادامه می‌دهد: «انجام اشتباه یک کار قطعا پیام اشتباهی را ارسال می‌کند و این درخواست می‌تواند این طور به نظر برسد که شما به دنبال یک سری اطلاعات عمومی درباره افراد هستید.

او پیشنهاد می‌کند که زبان خود را از «آیا می‌توانم ذهنم را انتخاب کنم» به درخواست دوستانه‌تری مانند «من توصیه‌های شما را می‌خواهم» تغییر دهیم. بیشتر اوقات مردم به این عبارت پاسخ مثبت بهتری می‌دهند. زیرا این قصد را منتقل می‌کند که به دلایل بسیار خاصی به آنها نزدیک می‌شوید. در عین حال به انها حس خاص بودن می‌دهد.

همان طور که پیام خود را طراحی می‌کنید، بلافاصله هر گونه مشترکات و نکته برداری‌های شخصی خود را برجسته کنید. به طور مثال اشاره به اینکه هر دو در یک کالج حضور داشتید، خوب است. ذکر هر دو شما در واقع همان کانال مشترکی محسوب می‌شود که حالتان را بهتر می‌کند.

در مرحله بعد، بیان کنید که چرا فرد واجد شرایط متفاوتی است تا پاسخ سوالات شما را بدهد. دلیل روشن و قانع کننده‌ای برای شروع برقراری تماس با وی بیاورید. آسيب پذير باشيد و آگاه باشید در مقابل قلبی قرار دارید که به آن دسترسی ندارید.

ذهن خود را درک کنید

آدم گرانت می‌خواهد به افرادی که با او تماس می‌گیرند کمک کند. دکتر گرانت، که به روزنامه تایمز در این تحقیق کمک می‌کند، می‌گوید: «هیچ گونه تجدید نظری در مورد چگونگی حرکت جلسه به سمت و سوی اطلاعات مورد نظرتان نداشته باشید.» دکتر گرانت به یاد می‌آورد که چگونه یک گروه از دانش آموزان می‌خواستند از مشاوره خود سوال بپرسند. آنها گرد هم آمدند و او را به یک جلسه کوتاه در گوگل هنگ اوت دعوت کردند. دکتر گرانت به جای آنکه به 20 یا بیشتر از ایمیل‌های فردی دانش آموزان پاسخ دهد، زمانش را برای رسیدگی به تمام سوالات دانش آموزان صرف کرد. او گفت: «این برای من، بهترین مثال برای چگونگی استفاده از وقت کافی است.»

انتظارات خود را تنظیم کنید

افرادی که حجم زیادی از این نوع درخواست‌های اجتماعی را دریافت می‌کنند، معمولا یک پروسه غربال گری دارند. برای خانم کلارک، تکالیف برای ارزیابی استحکام شغلی مفید هستند. اگر شخصی مایل است از چند مرحله عبور کند، دلایل بسیاری دارد که بخواهد از گفنگو با خانم کلارک بهره‌مند شود. گاهی اوقات خواسته‌های خانم کلارک  به حدی ساده است که از مراجعان می‌خواهد درباره آنچه موضوع صحبت است، جستجو کنند.

چند بار می‌شنوید که: «آیا می‌توانید با ما درباره برخی امور برای 30 دقیقه صحبت کنید؟» خانم کلارک می‌گوید که این پرسش اغلب مفید است اما معنی کلامتان است که باعث می‌شود حرفه‌ای‌ها را به تمرکز بر روی سوالات شما وادار می‌کند.»

در موارد دیگر پاسخ سوالات در مقالات داده می‌شود و اگر فردی سوالات پی در پی داشته باشد، فرد را دعوت به گپ زدن می‌کنند. این عمل باعث می‌شود تا اطمینان حاصل شود که مکالمه زیر سطحی نیست. دکتر گرانت، با توجه به تعداد ارجاعات، از مردمی که سوالاتی همچون «اگر شما بیش از حد مشغول هستید، کسی دیگری وجود دارد که بتوانید توصیه کنید؟» می‌پرسند، قدردانی می‌کند.

image

 

قرار ملاقات

جولی کر، متخصص گزارش دهی و میزبان مستندهای درخواستی عمومی، پیشنهاد می‌کند که ملاقات را مانند یک مصاحبه شغلی برگزار کنید. وی می‌گوید: «ارائه یک لیست آماده از سوالات هدفمند و متفکرانه، یک راه بسیار خوب برای از جلوگیری از تلف کردن زمان است و بدین وسیله شما اطمینان حاصل می‌کنید که همه چیز را در این جلسه به دست خواهید آورد.» خانم کلارک حتی پیشنهاد می‌کند قبل از اینکه شما ملاقات کنید، مسواک بزنید! وی می‌گوید: «اگر سخنرانی‌های افراد را در اینترنت دریافت کرده‌اید، یا آن فرد کتابی نوشته است، شما باید به احترام آن شخص قبل از گفتگو خود را با این مطالب آشنا کنید.»

این مطلب نیز بسیار مهم است که از زمان جلسات مطلع شوید. سی دقیقه تا 60 دقیقه معمولا باید مناسب باشد. در صورتی که امکان دارد از ساعت استفاده کنید، بنابراین مجبور نیستید گوشی خود را برای بررسی زمان چک کنید. خانم کلارک پیشنهاد می‌کند که مصاحبه شونده را به عنوان حسن نیت از محدودیت زمانی وی مطلع سازید. آقای نیوپورت نیز توصیه می‌کند سؤالاتی را مطرح کنید که بینش عمیق‌تری را به پیشینه فرد می‌دهند. وی می‌گوید: «اگر می‌خواهید از کسی چیزی را یاد بگیرید، یاد آوری نکنید، به او توصیه نکنید، بلکه برای کامل کردن سناریوی خود بپرسید. سعی کنید از آنچه که گذشته است جدا شوید، این تفاوت را ایجاد می‌کند.»

کارشناسان معتقدند شما باید برای نوشیدنی یا غذا، پیشنهاد دهید. در صورت لزوم یادداشت کنید، تلفن خود را پایین بیاورید و روی بحث تمرکز کنید.

پایان جلسه

در پایان جلسه، از فرد برای گرفتن وقت و همکاری تشکر کنید. خانم کر میگوید: « این اهمیت دارد که حتی با یک ایمیل و یا تلفن از در اختیار گذاشتن وقت توسط آنان تشکر کنید. من از اینکه اغلب مردم به خاطر این مسائل تشکر نمی‌کنند تعجب می‌کنم.»

اگر شخص به شما می‌گوید که مطلبی را خود به روز نگه دارید، این کار را انجام دهید! در ادامه گفتگو اگر او کتاب، پادکست یا فیلمی را پیشنهاد می‌کند، این محتواها کمک می‌کند تا درک خود را از موضوع مورد نظر گسترش دهید. هر گونه توصیه لازم را ارائه دهید و وی را مطلع کنید که چگونه از مشورت با وی استفاده خواهید کرد.

در عقب نشینی‌ها، قدردانی‌ها و تطبیق دادن‌ها، احتمال دارد که مصاحبه شونده بتواند زمان را برای ملاقات با دیگران بگذارد. به یاد داشته باشید که هنگامی که در حرفه خود به اوج برسید خودتان را در مقام اقتدار قرار دهید، میبایست برای کمک به نسل بعدی نیز آماده باشید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)