خانهمقاله‌ها
چگونه مشکل تار شدن دوربین موبایل را برطرف کنیم؟

چگونه مشکل تار شدن دوربین موبایل را برطرف کنیم؟

گاهی اوقات وقتی اپلیکیشن دوربین را باز می‌کنید فوکوس تصویر به هم ریخته و هر کاری می‌کنید درست نمی‌شود. در این مطلب به شما روش ساده‌ای را برای حل این مشکل نشان می‌دهیم.
۱۳۹۸/۱/۲

اگر شروع به خواندن این مطلب کرده‌اید احتمالش زیاد است که دوربین شما دچار مشکل تاری تصاویر شده باشد. این مشکل می‌تواند برای دوربین عقب، جلو یا در بدترین حالت هر دو دوربین پیش بیاید. ولی نگران نباشید. راهکاری وجود دارد که به سادگی می‌توانید با آن مشکل خود را برطرف کنید.

بسیاری از کاربران گاه و بیگاه با مشکل تار شدن صفحه دوربین در دستگاه‌های مختلف روبرو می‌شوند. نکته جذاب ماجرا این است که این مشکل را با روشی آسان تقریبا به راحتی می‌توان برطرف کرد اما خیلی‌ها از این راهکار خبر ندارند.

پیش از شروع کار باید تاکید کنیم که اگر درباره مشکل فوکوس دوربین گلکسی اس ۱۰ شنیده‌اید باید بدانید که این مشکل مختص پرچمداران جدید سامسونگ نیست و پیش از این در دستگاه‌های زیادی از جمله آیفون ۶، هوآوی P10 و گلکسی اس ۸ نیز آن را دیده بودیم.

اگر درباره این مشکل جستجو کرده باشید، احتمالا با راهکارهایی مثل خاموش و روشن کردن دستگاه، بستن اپلیکیشن دوربین از حافظه، پاک کردن کش برنامه و غیره مواجه شده‌اید. ولی ما در این مطلب قصد نداریم به چنین روش‌هایی اشاره کنیم، چون احتمالا این‌ها را تاکنون امتحان کرده‌اید.

چگونه تاری دوربین تلفن‌های هوشمند را برطرف کنیم؟

image

دوربین‌ها می‌توانند با تغییر فاصله میان لنز و سنسور فوکوس خود را تغییر دهند. موبایل شما مجموعه‌ای از لنزهای کوچک دارد که عقب و جلو می‌روند و نقطه دریافت نور توسط سنسور را تغییر می‌دهند. این فرآیند باعث می‌شود بخش‌هایی از تصویر فوکوس داشته و سایر بخش‌ها فوکوس نداشته باشد. البته لازم نیست خیلی به جزئیات فنی این سازوکار توجه کنید. تنها چیزی که باید بدانید این است که قطعات ریزی در دستگاه شما وجود دارد که به حرکت در می‌آیند و گاهی اوقات این قطعات گیر می‌کنند.

وقتی همه راهکارهای ابتدایی مثل بستن اپلیکیشن دوربین از حافظه و خاموش و روشن کردن دستگاه را امتحان کردید و به نتیجه نرسیدید، یک راهکار دیگر پیش روی شما قرار می‌گیرد. اگر دوربین موبایل شما حالت دستی دارد، آن را فعال کرده و به دنبال گزینه تنظیم دستی فوکوس بگردید. حالا سعی کنید آن را تغییر دهید تا ببینید فوکوس صفحه تغییر می‌کند یا نه. این روش به احتمال زیاد جواب نخواهد داد ولی به هر حال می‌توانید آن را امتحان کنید.

اگر به نتیجه نرسیدید، دستگاه را برگردانید تا دوربین روبروی شما قرار بگیرد، سپس با انگشت چند ضربه محکم به دوربین بزنید. تعجب نکنید، این روش در بسیاری از مواقع باعث حل شدن مشکل می‌شود. اما اگر باز هم موفق نشدید، یک بار دستگاه را محکم تکان دهید.

علت این مشکل چیست؟ باید نگران باشیم؟

علت به‌هم‌ریختگی فوکوس دوربین می‌تواند چیزهای مختلف و متنوعی باشد. همان طور که قبلا گفتیم، شاید عاملی باعث گیر کردن آن لنزهای ریز درون دوربین شده باشد. شاید دستگاه شما آسیب فیزیکی دیده یا خیس شده باشد. اگر موبایل به تازگی از دستتان افتاده یا خیس شده (بسته به استاندارد IP)، شاید همین عامل باعث به وجود آمدن مشکل مذکور شده باشد.

اگر هیچ اتفاقی غیرمتداولی برای دستگاه‌تان رخ نداده، ممکن است مشکلی تصادفی باعث این اتفاق شده باشد. با این حال، اگر باز هم با این ایراد روبرو شدید، بهتر است آن را به شکلی جدی‌تر بررسی کنید.

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (47 نظر)

جواد

۱۴۰۱/۱۰/۱۴
سلام.واقعا ممنونم از راهنماییهای خیلی خوبتون.با اینکه واقعا خیلی سرم شلوغ ولی خدایی لازم بود آزمون تشکر کنم .لطفا از مزاحمتم منو ببخشید.لطفا

Ghazal

۱۴۰۰/۴/۱۱
صلام من گوشیم ‌A20s دوربین جلو گوشیم ناگهانی تار شده

نگین

۱۴۰۰/۲/۸
گوشی من ا۳۰ هست و همینجورشده دقیقا چیکارکنم

ahmadardekani

۱۳۹۹/۱۲/۲۹
سلام گوشیم ا30هست دوربینش تار شده باید چیکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنین

حسین

۱۳۹۹/۱۱/۲۶
گوشیم تار شده با ضربه زدن درست شد ولی متاسفانه بعد یه روز باز تار شد.چرا اینجوریه و راه حلش چیه؟؟؟