خانهاخبار
امکان انتخاب مرورگر و موتور جستجوی جایگزین به‌زودی به اندروید اضافه می‌شود

امکان انتخاب مرورگر و موتور جستجوی جایگزین به‌زودی به اندروید اضافه می‌شود

با توجه به مجادله‌ای که از سال 2018 میان گوگل و اتحادیه اروپا شکل گرفته بود، این غول بزرگ دنیای تکنولوژی مجبور شد تغییراتی را در سیاست‌های کاری خود اتخاذ کند. یکی از این‌ها افزودن امکان انتخاب مرورگر و موتور جستجوی جایگزین است.
۱۳۹۸/۱/۱

گوگل همواره به ماهیت باز اندروید افتخار کرده و باور دارد که این ویژگی موجبات رقابت سالم میان تولیدکنندگان دستگاه‌های مختلف و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها را فراهم می‌کند. با این حال کمیسیون اروپا تاکنون چند بار این شرکت را به استفاده از سازوکارهای محدودکننده در زمینه انتخاب موتور جستجو، مرورگر و غیره متهم کرده است.

پس از اعمال جریمه سنگین ۵ میلیارد دلاری بابت آن‌چه که روش‌های غیرقانونی برای تقویت سیطره موتور جستجوی این غول بزرگ تکنولوژی خوانده می‌شد، شاخه حقوقی اتحادیه اروپا به گوگل هشدار داد که قوانین مبهم خود را فورا اصلاح کند در غیر این صورت با جریمه‌های بیشتر مواجه خواهد شد. وکلای گوگل در پاسخ درخواست فرجام‌خواهی کردند، اما در عین حال اقداماتی برا خاتمه دادن بر مسائلی که از نظر اتحادیه اروپا مشکل تلقی می‌شد صورت گرفت.

مرورگر و موتور جستجو

سرانجام چیزی بیشتر از آن ۹۰ روز ضرب‌الجعل کمیسیون اروپا که در ژوئیه ۲۰۱۸ معین شده بود طول کشید تا بستر انتخاب و رقابت در سیاست‌های این شرکت تغییر کند، اما سرانجام قرار است تغییرات مهمی اتفاق بیفتد. بر اساس گزارشات، مالکان دستگاه‌های اندرویدی موجود و جدید به زودی، ظرف چند ماه آینده، می‌توانند امکان انتخاب مرورگر و موتور جستجوی مورد علاقه خود را داشته باشند.

image

متاسفانه مشخص نیست که این امکان، خصوصا برای کاربران دستگاه‌های فعلی اندروید، چطور در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. اگر قرار باشد به یک پیام نوتیفیکیشن اکتفا شود به احتمال زیاد نظر کمیسیون اروپا جلب نخواهد شد. از آن سو اگر چنین پیغامی به کرات به کاربران نشان داده شود، این عمل مطمئنا اعتراضات زیادی به دنبال خواهد داشت.

از دید کلی، گوگل می‌خواهد همان کاری را انجام دهد که مایکروسافت قبلا در سال ۲۰۱۰ انجام داده بود. اتحادیه اروپا در آن سال‌ها سازنده ویندوز و اینترنت اکسپلورر را به سوء استفاده از جایگاه مستحکم این شرکت در بازار PC برای تبلیغ مرورگر خود متهم کرده بود.

گوگل چه کار می‌کند؟

وقتی اتحادیه اروپا در تابستان سال گذشته از آن جریمه سنگین خبر داد، گوگل به نقض سه قانون ضد قیومیت متهم شده بود. این شرکت برای اصلاح اوضاع ابتدا بخشی از اصول و قواعد کاری خود را تغییر داد و اعلام کرد که شرکای اندروید می‌توانند در منطقه اقتصادی اروپا تلفن‌های هوشمند و تبلت‌هایی خارج از نظارت گوگل بسازند.

image

این اقدامات اصلاحی با هدف برطرف‌سازی دو مورد از سه مشکل اصلی گوگل صورت گرفت. آن‌ها لایسنس‌های خود را برای پلی استور، مرورگر کروم و اپلیکیشن Search جدا کردند تا تولیدکنندگان لازم به تبعیت از هر سه لایسنس مذکور نباشند. علاوه بر این، به شرکت‌ها اجازه داده شد تا موبایل‌ها و تبلت‌هایی بسازند که قابلیت اجرای نسخه‌ای از اندروید را داشته باشند که توسط گوگل تایید نشده است.

حالا تغییرات امروز می‌تواند به سومین و آخرین مجادله میان گوگل و اتحادیه اروپا پایان دهد، اما تا زمانی که این تغییرات در محصولات گوگل اعمال نشود، نمی‌توانیم مطمئن باشیم که این شرکت از جریمه‌های جدید در امان خواهد بود یا نه.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)