خانهاخبار
همه چیز درباره iOS 13؛ از قابلیت‌های احتمالی تا تاریخ عرضه

همه چیز درباره iOS 13؛ از قابلیت‌های احتمالی تا تاریخ عرضه

در این مطلب می‌خواهیم همه اطلاعاتی را که تاکنون درباره قابلیت‌های احتمالی iOS 13 می‌دانیم با شما در میان بگذاریم و تاریخ عرضه این سیستم عامل را به همراه دستگاه‌های تحت پشتیبانی آن به اطلاع شما برسانیم.
۱۳۹۷/۱۲/۲۹

آپدیت جدید سیستم عامل موبایلی اپل در راه است و به صورت رسمی در ماه ژوئن (خرداد) معرفی می‌شود. انتظار می‌رود iOS 13 تغییرات و ویژگی‌های قابل توجه‌ای داشته باشد. بخشی از این قابلیت‌ها قرار بود در iOS 12 معرفی شود، اما اپل تصمیم گرفت بیشتر روی آن‌ها کار کند تا تجربه کاربری مناسب‌تری به مشتریان خود ارائه دهد.

اگرچه هنوز مدت نسبتا زیادی تا معرفی این نسخه باقی مانده ولی همین حالا هم بخشی از قابلیت‌های این سیستم عامل مشخص شده و در این ادامه به شما خواهیم گفت که چه انتظاری از iOS 13 داریم و احتمال می‌دهیم که این سیستم عامل در چه تاریخی منتشر شود. پس با ما همراه باشید.

بهترین قابلیت‌های جدید iOS 13

Dark Mode

image

حالت تاریک یا Dark Mode تاکنون جذاب‌ترین ویژگی احتمالی iOS 13 بوده است. با توجه به فراگیری نمایشگرهای OLED، توسعه‌دهندگان بیشتری مایل‌اند نرم‌افزارهای خود را با ظاهری تیره بسازند. این مقوله در چند سال گذشته نه تنها توجه توسعه‌دهندگان اپلیکیشن بلکه توجه توسعه‌دهندگان سیستم عامل‌ها را هم به خودش جلب کرده است. گوگل، سامسونگ، شیائومی و سایر تولیدکنندگان موبایل شروع به ایجاد تم‌های تاریک کرده‌اند و اپل هم قرار است در iOS 13 دست معرفی این حالت بزند.

شایعات مربوط به Dark Mode در iOS 13 از پارسال شروع شد، اما همین چند وقت پیش بود که منبعی آگاه از عرضه این قابلیت در نسخه بتای iOS 13 خبر داد. با توجه به فعالیت رقبایی چون سامسونگ که با معرفی رابط کاربری One UI قابلیت سراسری حالت تیره را به نرم‌افزار دستگاه‌های خود اضافه کرده‌اند، گفته می‌شود که اپل نیز تحت فشار بیشتری قرار گرفته و سرعت را چاشنی کار خود کرده است.

کوپرتینویی‌ها سال گذشته Dark Mode را به macOS Mojave اضافه کردند و می‌توانیم مطمئن باشیم که این قابلیت در سال جاری به iOS هم اضافه می‌شود. اما امیدواریم در این سیستم عامل از حالتی با رنگ سیاه خالص استفاده شود و حالت تیره آن شبیه Mojave نباشد که ترکیبی از سیاه-خاکستری و طیف‌های آبی بود. آیفون‌های جدید (به جز آیفون XR) از نمایشگر OLED استفاده می‌کنند و اگر رنگ سیاه خالص در آن‌ها به کار گرفته نشود، این پتانسیل از دست می‌رود.

بازطراحی صفحه خانگی

image

صفحه خانگی iOS تقریبا از سال ۲۰۰۷ بدون تغییر باقی مانده است. رویکرد اپل که ۱۳ سال پابرجاست می‌گوید «اگر چیزی خراب نیست، آن را اصلاح نکن». ولی حالا به نظر می‌رسد که بالاخره قرار است شاهد تغییراتی در صفحه خانگی iOS باشیم.

مدتی است که شایعاتی درباره بازطراحی صفحه خانگی این سیستم عامل به گوش می‌رسد، ولی نمی‌دانیم که این تغییرات دقیقا شامل چه چیزی خواهد بود. بعضی از کاربران دوست دارند کشوی اپلیکیشن‌ها حالتی شبیه اندروید پیدا کند، اما بعید است که اپل دست به چنین کاری بزند. شاید آزادی بیشتر برای کار کردن در محیط و امکان ایجاد صفحات جدید به این بخش اضافه شود، ولی فعلا نمی‌توانیم انتظار تغییرات بزرگی را داشته باشیم.

در حقیقت، مطابق شایعات جدید، بازطراحی صفحه خانگی iOS 13 بیش از هر چیز آیپدها را هدف قرار داده است. دیگر بر کسی پوشیده نیست که اپل رویاهای زیادی برای آیپد متصور است، از این رو گفته می‌شود که بسیاری از قابلیت‌های iOS به صورت اختصاصی برای تبلت محبوب این شرکت طراحی شده. از جمله این قابلیت‌ها می‌توانیم به مولتی تسکینگ به همراه نمایش چند پنجره کنار هم و مدیریت منعطف کلیپ‌بورد اشاره کنیم.

آیکن جدید کنترل صدا

image

مدت‌هاست که (برخی از) کاربران iOS نسبت به حجم بسیار بزرگ رابط کنترل صدای این سیستم عامل معترض‌اند؛ رابطی که پس از کم یا زیاد کردن صدا بر روی صفحه ظاهر می‌شود. اگر مشغول کار کردن باشید و صدا را کم یا زیاد کنید، حتما متوجه میزان آزاردهندگی این پنجره بزرگ می‌شوید.

اندروید سال‌هاست که از یک اسلایدر صدای باریک و کوچک استفاده می‌کند. حالا شاید اپل هم بالاخره تصمیم به تغییر گرفته باشد. طبق شایعات از این پس شاید به جای یک انیمیشن مربعی شاهد ظاهر شدن نواری عمودی باشیم که میزان صدا را نشان می‌دهد. هنوز مشخص نیست که در iOS 13 برای صدای زنگ، صدای سیستم و صدای نوتیفیکشن‌ها کنترل‌های جداگانه‌ای در نظر گرفته می‌شود یا خیر.

قابلیت‌های آیپد و بهینه‌سازی‌های iOS 13

image

اپل مدتی است که سرمایه‌گذاری بزرگی روی آیپد کرده و این دستگاه را به عنوان لپتاپی سبک و راحت در نظر گرفته است. حالا به نظر می‌رسد که این رویکرد قرار است نمود بیشتری در iOS 13 داشته باشد.

گفته می‌شود که این شرکت در حال کار روی قابلیت مولتی تسکینگ است تا کاربران بتوانند پنجره‌های مختلف را در کنار هم روی یک اپلیکیشن باز کنند. حالا که صحبت از مولتی تسکینگ شد باید بگوییم که قابلیت Split View که در iOS 9 معرفی شده بود قرار است به آیفون بیاید.

دیگر قابلیت مربوط به مولتی تسکینگ در آیپد همان بهبود کلیپ‌بورد سراسری این پلتفرم است. در حال حاضر اپلیکیشن‌های شخص ثالث زیادی وجود دارند که به بهبود قابلیت کپی و پیست در سیستم عامل iOS کمک می‌کنند، اما ظاهرا اپل مشغول کار روی راهکاری سراسری و پیش‌فرض برای خودش است. این ویژگی احتمالا با تمرکز بر کاربران آیپد معرفی می‌شود، ولی می‌توانیم انتظار داشته باشیم که بعدا با قابلیت‌های کمتر در اختیار کاربران آیفون هم قرار بگیرد.

در حال حاضر گفته می‌شود که بازطراحی صفحه خانگی در آیپد نسبت به آیفون تغییرات بیشتری خواهد داشت. فعلا نمی‌دانیم که این تغییرات شامل چه چیزهایی است اما کاربران آیپد احتمالا می‌توانند آزادی عمل بیشتری در این صفحه داشته باشند. علاوه بر این، قلم اپل نیز احتمالا ویژگی‌های کوچک و بزرگ جدیدی را تجربه خواهد کرد.

قابلیت‌های کراس پلتفرم macOS و iOS 13

image

شایعات چند وقت اخیر حاکی از آن است که اپل می‌خواهد iOS و macOS را بیش از پیش با یکدیگر ادغام کند. البته این اتفاق کمی عجیب به نظر می‌رسد، چون تیم کوک پارسال گفته بود که ادغام سیستم عامل موبایل و دسکتاپ اپل رخ نخواهد داد.

با این حال، انتظار می‌رود که iOS 13 قابلیت‌های کراس پلتفرم بیشتری داشته باشد و به توسعه‌دهندگان اجازه دهد که تجربه پایدارتری را میان این دو سیستم عامل ایجاد کنند. این به معنی امکان اجرای اپلیکیشن‌های macOS بر روی آیفون و آیپد نیست، اما می‌توانیم منتظر خلق اپلیکیشن‌هایی باشیم که روی هر دو سیستم عامل ظاهر و عملکردی مشابه داشته باشند. البته طبیعی است که ما به عنوان کاربر مصرف‌کننده چندان متوجه این تغییرات نخواهیم شد، ولی توسعه‌دهندگان به خوبی آن را درک خواهند کرد.

تاریخ عرضه iOS 13

image

سال ۲۰۱۹ دهمین سالگرد کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل موسوم به WWDC است. این کنفرانس امسال از تاریخ ۱۳ تا ۱۷ خرداد در سن خوزه کالیفرنیا برگزار می‌شود و آن‌جا می‌توانیم برای اولین بار نگاهی به iOS 13 داشته باشیم.

مطابق معمول در کنفرانس توسعه‌دهندگان نسخه بتای iOS در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد و تا پایان ماه ژوئن نیز نسخه عمومی بتا برای همه کاربران عرضه می‌شود تا بتوانند این سیستم عامل را امتحان کنند. نسخه نهایی iOS 13 در نهایت در ماه سپتامبر، همزمان با معرفی آیفون‌ها، منتشر می‌شود.

چه دستگاه‌هایی می‌توانند از iOS 13 استفاده کنند؟

image

هر سال بزرگ‌ترین سوالی که در ذهن طرفداران و کاربران اپل نقش می‌بندد این است که کدام آیفون‌ها و آیپدها قادر به اجرای جدیدترین نسخه iOS خواهند بود. اپل در دو نسخه قبلی سیستم عامل خود طول مدت پشتیبانی از دستگاه‌ها را بسیار زیاد کرده است. البته در حال حاضر اطلاعات موثقی در دست نداریم، اما انتظار می‌رود که iOS 13 برای شماری از دستگاه‌های مجهز به iOS 11 و iOS 12 منتشر نشود. در ابتدای سال ۲۰۱۹ گزارشی منتشر شد که مدعی بود پشتیبانی از iOS 13 از آیفون ۷ شروع می‌شود و همه دستگاه‌های قبل از آیفون ۷ از پشتیبانی اپل خارج خواهند شد. اگر این اطلاعات صحیح باشد آیفون ۵، آیفون SE، آیفون ۶، آیفون ۶ پلاس، آیفون ۶ اس و آیفون ۶ اس پلاس از رده خارج می‌شوند. در میان آیپدها نیز آیپد مینی ۲، آیپد مینی ۳، آیپد مینی ۴، آیپد ایر و آیپد ایر ۲ امکان پیشروی از iOS 12 را نخواهند داشت.

با توجه به سابقه خوب اپل در ارائه آپدیت‌های نرم‌افزاری این خبر می‌تواند بسیاری از کاربران این شرکت را نگران کند، اما از آن سو می‌توانیم امیدوار باشیم که جاه‌طلبی‌های اپل برای iOS 13 آن قدر بزرگ بوده که از حد توان سخت‌افزارهای قدیمی فراتر رفته است.

در ادامه می‌توانید فهرست دستگاه‌هایی را ببینید که سال گذشته موفق به دریافت آپدیت iOS 12 شدند:

image

آیفون

آیفون XS، آیفون XS مکس، آیفون XR، آیفون X، آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس، آیفون ۷، آیفون ۷ پلاس، آیفون ۶ اس، آیفون ۶ اس پلاس، آیفون ۶، آیفون ۶ پلاس، آیفون SE، آیفون 5s

آیپد

نسل سوم آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی، نسل دوم آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی، نسل اول آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی، آیپد پرو ۱۱ اینچی، آیپد پرو ۱۰.۵ اینچی، آیپد پرو ۹.۷ اینچی، نسل ششم آیپد، نسل پنجم آیپد، آیپد ایر ۲، آیپد ایر، آیپد مینی ۴، آیپد مینی ۴، آیپد مینی ۲

آیپاد

نسل ششم آیپاد تاچ

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

sajad

۱۳۹۷/۱۲/۲۹
دارک مودش خوبه ولی بقیه اش نه