خانهاخبار
نکاتی که قبل از اخذ ویزای استرالیا باید بدانید

نکاتی که قبل از اخذ ویزای استرالیا باید بدانید

فرایند درخواست ویزا معمولا دشواری‌های خاص خودش را دارد. به‌ویژه افرادی که متولد کشورهای جهان سوم هستند، با چالش‌های بیشتری روبه‌رو می‌شوند. الزاماتی که سفارت‌های این کشورها از افراد می‌خواهند، معمولا فرایند اخذ ویزا را برای آنها دشوارتر می‌کند.
۱۳۹۷/۱۲/۲۲
ویزای استرالیا

یکی از کشورهایی که در سال‌های اخیر از نظر استانداردهای بالای زندگی، طبیعت زیبا و فرصت‌های شغلی عالی توانسته است جایی در بین کشورهای رده بالای جهان دست‌وپا کند استرالیا است. اما استرالیا هم مانند کشورهای دیگر، برای انواع ویزا شرایط و ضوابط سختی به‌ویژه برای ما ایرانی‌ها دارد. بااین‌حال در این مطلب نکاتی را به شما ارائه خواهیم کرد که با رعایت آنها می‌توانید شانس پذیرش درخواست ویزای استرالیا را به حداکثر برسانید.

۱. مدارک دقیق، کامل و واقعی ارائه کنید

  • مدارک موردنیاز را حاضر کنید: ظاهرا بعضی افراد تصور می‌کنند اگر تعداد کمی از مدارک از قلم بیفتد اشکالی ندارد. اصلا این طور نیست. هرگز پیش نمی‌آید که افسر سفارت به شما بگوید: «بسیار خوب، حالا فقط برگردید و این و آن مدرک را هم برایمان بفرستید.» در برخی موارد ممکن است ویزای شما رد شود و مجبور شوید دوباره اقدام کنید یا درخواست‌تان به تاخیر بیافتد. بهتر است همه مدارک را یک بار و کامل ارسال کنید. بیهوده وقت و انرژی‌تان را هدر ندهید.
  • جزئیات را رعایت کنید. سفارت برای انواع ویزای استرالیا دستورالعمل‌های خاصی را قرار می‌دهند و شما باید کاملا به آنها توجه کنید. (برای مثال، ممکن است از شما بخواهند از نوع خاصی از پاکت‌نامه استفاده کنید یا برای پیوست‌کردن عکس‌تان به درخواست، از گیره استفاده کنید و عکس‌تان را نچسبانید.) این موارد ممکن است به‌نظر مسخره یا کسل‌کننده بیاید، اما شما باید آنها را انجام دهید. پشت گوش نیندازید و نافرمانی نکنید. همه دستورالعمل‌ها را که طبیعتا در وب‌سایت سفارت درج شده است با دقت بخوانید.
  • فقط مدارک معتبر را ارسال کنید. به‌هیچ‌وجه سعی نکنید مدارک جعلی یا دستکاری‌شده را ارسال کنید. با این کار حتما از درخواست ویزای استرالیا محروم‌ خواهید شد. 
  • تا جایی که می‌توانید شواهد ارائه کنید. اگر برای اثبات چیزی یک مدرک دارید کافی است، اما اگر می‌توانید مدارک بیشتری ارائه کنید حتما این کار را انجام دهید. این کار به سفارت استرالیا اطمینان بیشتری می‌دهد که شما سعی در اثبات صحت و اصل‌بودن مدارک‌تان دارید. در حقیقت، این کار هیچ اشکالی ندارد اما به شرطی که مدارکی که ارسال می‌کنید مرتبط باشند و چه بهتر اینکه مدارکی که ارائه می‌کنید نسخه اصلی باشند.
  • به آنها نشان دهید که مسافر خوبی هستید. این کار را می‌توانید با ارائه بلیت‌ها / رسیدهای رزرو بلیت یا تمبرهای گذرنامه‌تان انجام دهید. حتی اگر این یکی از شرایط ضروری نباشد، باز هم به شما کمک می‌کند تا به آنها نشان دهید قبلا به خارج از کشور سفر سفر کرده‌اید، همیشه به موقع برگشته‌اید و هرگز بیشتر از حد مجاز ویزا در آنجا اقامت نکرده‌اید.

مصاحبه: مصاحبه شما می‌تواند روی مدارک ارسالی شما تأثیر بگذارد. اما مطمئنا اگر مدارک اصل را ارسال کرده باشید، نیازی نیست که عصبی باشید؛ زیرا پرسش‌ها همیشه سؤالات اساسی هستند: هدف شما از رفتن به استرالیا چیست، چه مدت تمایل دارید بمانید و نظایر آنها.  بهتر است هنگام درخواست برای ویزای استرالیا، صادق و دقیق باشید. کافی است خیلی ساده به آنچه می‌خواهند پاسخ دهید. هرگز با هیجان برایشان داستان تعریف نکنید. اصلا لزومی ندارد اطلاعاتی را به آنها بدهید که از شما نخواسته‌اند!

۲. داشتن هدف واقعی، قوی و منطقی برای ویزا

هدف اخذ ویزای استرالیا

هدف واقعی: هنگامی‌که برای ویزای استرالیا درخواست می‌دهید، ویزای مناسبی را متناسب با هدف‌تان انتخاب کنید. همه اطلاعات و فرایندهای درج‌شده در وب‌سایت سفارت را به‌منظور اطمینان از اینکه برای چه نوع ویزایی باید درخواست دهید مطالعه کنید. به‌عنوان مثال، الزامات ویزاهای مهاجرت از طریق کار متفاوت از الزاماتی است که برای ویزای دیدار با دوستان و خانواده باید برآورده کنید. اگر ندانید دقیقا باید برای کدام ویزا درخواست دهید، فقط وقت‌تان را برای تهیه مدارکی تلف خواهید کرد که ممکن است اصلا به کارتان نیاید.

بااین‌حال، اگر برای ویزای دیدار با دوستان یا خانواده در استرالیا درخواست می‌دهید، سفارت‌ها معمولا به دلایل قانع‌کننده‌ای نیاز دارند تا هدف شما از بازدید از استرالیا را توجیه کنند. اولین درخواست معمولا مشکلی ندارد زیرا دیدار با یک دوست یا عضوی از خانواده برای اولین بار ممکن است تا حدودی منطقی به‌نظر بیاید؛ اما برای دیدارهای بعدی، شما یا میزبان‌تان باید دلیل محکم‌تری داشته باشید که نشان دهد چرا می‌خواهید دوباره به استرالیا برگردید. همین امر ممکن است برای دومین مرتبه درخواست برای ویزای توریستی و نظایر آنها هم صدق کند.

شاید فکر کنید: «این دلایل محکم چه می‌توانند باشند؟»

دلایل زیادی وجود دارد اما احتمالا همه آنها می‌توانند برآمده از رویدادهای مهم یا قابل‌توجه باشند. به‌عنوان مثال برای ویزای توریستی، فرض کنیم شما قبلا از نیو ساوث ولز در استرالیا دیدن کرده‌اید، اما حالا می‌خواهید آدلاید یا جاهای دیدنی دیگر را ببینید یا مثلا یک فستیوال هست که نمی‌خواهید از دست بدهید. می‌توانید به آنها بلیت‌هایی را که خریداری کرده‌اید ارائه دهید و انگیزه‌‌تان را مطرح کنید (به‌عنوان مثال فلان فستیوال فقط یک بار در سال اتفاق می‌افتد). اگر یک وبلاگ گردشگری دارید، این هم می‌تواند انگیزه قوی دیگری باشد که شما می‌خواهید مناطق دیدنی استرالیا را با تجربیات خودتان و حتی با تصاویری که خودتان تهیه کرده‌اید ترویج کنید.

نکته: هنگام درخواست برای ویزای استرالیا هرگز غیرمستقیم اشاره نکنید که قصد دارید مدت بیشتری در استرالیا اقامت کنید زیرا مطابق چهارمین بخش از همین مقاله، خلاف قانون است. اگر برای ویزای تحصیلی درخواست می‌دهید، اعلام نکنید که پس از اتمام تحصیل برای کار در استرالیا برنامه‌ریزی کرده‌اید. البته این امر درباره همه کشورها صادق است؛ حتما باید اعلام کنید که تمایل دارید به کشور خودتان برگردید.

۳. بودجه کافی و حمایت مالی

همة سفارت‌ها از شما می‌خواهند که آنها را متقاعد کنید که پول کافی برای حمایت مالی از خودتان دارید، زیرا اگر این‌طور نباشد نمی‌توانید در مدتی که در کشورشان اقامت دارید هزینه‌هایتان را تأمین کنید.

به‌عنوان یک قانون کلی، به روش‌های زیر باید تمکن مالی و میزان بودجه‌تان را اثبات کنید:

 

  • برای افراد شاغل استخدامی: برای این افراد این کار بسیار آسان است؛ زیرا وضعیت کاری شما توانایی پرداخت هزینه‌هایتان را تضمین می‌کند. به‌طورمعمول از شما می‌خواهند مدارکی نظیر گواهی اشتغال، فیش حقوقی و ... را ارائه کنید.
  • برای افراد خویش‌فرما: برای این افراد این کار کمی سخت‌تر است. درست است که کسب‌وکار خودتان را دارید، اما آنها باید بدانند که کسب‌وکارتان پایدار است. بنابراین برای مهاجرت از طریق سرمایه گذاری به‌غیر از موارد معمول ممکن است بخواهند مدارک رسمی ثبت شرکت، مدارک مالیاتی، گردش مالی و ... را نیز ارائه کنید.
  • برای دانش‌آموزان یا افراد نابالغ: بسته به اینکه والدین‌تان، مدرسه‌ای که در آن درس می‌خوانید یا هر دو حامی مالی شما هستند، باید مدارک مبنی بر اثبات حمایت مالی از طرف والدین ارائه کنید.

توجه: الزامات افراد شاغل استخدامی و خویش‌فرما برای فریلنسرها هم قابل‌اجراست؛ بسته به شرایط شما، باید علاوه بر ارائة مدرک دال بر استخدام، مدارک مربوط به ثبت کسب‌وکارتان را هم ارائه دهید.

به‌هیچ‌عنوان فقط به این فهرست تکیه نکنید؛ حتما دو بار فهرست الزاماتی را که سفارت اعلام کرده است بررسی کنید، زیرا ممکن است موارد خاصی وجود داشته باشند که در اینجا از قلم انداخته باشیم.

نکته: برای درخواست ویزایتان سعی کنید یک یا چند حامی مالی هم معرفی کنید، حتی اگر می‌توانید از نظر مالی خودتان را تأمین کنید. این به پذیرش ویزای شما بسیار کمک می‌کند. این حامیان مالی می‌توانند از دوستان، خانواده یا وابستگان شما باشند. البته این امر فقط روی کاغذ انجام می‌شود. یعنی واقعا به این معنا نیست که قرار است آنها در طول سفر هزینه‌هایتان را پرداخت کنند. البته به یاد داشته باشید که شما باید نسبت‌تان را با این حامیان مالی اثبات کنید و دلایل منطقی داشته باشید که چرا آنها می‌خواهند از شما حمایت کنند. البته باید واقعا ثابت کنید که بودجة شما برای سفرتان به استرالیا کافی است، چرا که افسر مهاجرت این امر را قبل از ورودِ واقعی شما به استرالیا بررسی می‌کند (آنها این حق را دارند که از شما مدرک دال بر داشتن پول نقد، کارت اعتباری، صورت‌حساب بانکی و نظایر آنها را درخواست کنند).

درهرحال، این هم جایی است که شما می‌توانید مدارکی بیشتر از آنچه خواسته شده است ارائه کنید؛ هر مدرکی که در این باره دارید اجازه دارید ارائه کنید!

«اما حداقل مبلغ پولی که باید در حساب بانکی‌تان داشته باشید چقدر است؟»

البته هر کشوری یک مبلغ حداقلی را با توجه به شرایط و نیز مدت زمان اقامت شما درنظر می‌گیرد و آن را اعلام می‌کند. بنابراین این مبلغ در هر کشور با دیگری متفاوت است. برای دانستن حداقل مبلغ می‌توانید با سفارت آن کشور تماس بگیرید یا وب‌سایت‌شان را بررسی کنید. دربارة استرالیا هم همین شرایط صادق است.

اما اگر قرار است در مدت اقامت نزد دوست، خانواده یا شریک‌عاطفی‌تان بمانید، سفارت ممکن است به جزئیات اطلاعات میزبان شما از جمله کارت هویت، مدارک اقامت و مدارک نشان‌دهندة نسبت شما با آنها نیاز داشته باشد. همة اینها را به‌راحتی می‌توانید تهیه کنید.

۴. ترک استرالیا پس از سپری‌شدن مدت اقامت

اعتبار ویزای استرالیا

این گزینه‌ای است که سفارت بیشترین تأکید را روی آن دارد. آنها واقعا می‌خواهند بدانند که شما با کشورتان پیوندهای عاطفی دارید و این پیوندها آن‌قدر قوی هستند که شما را متقاعد کنند پس از اتمام مدت اقامت‌تان به کشورتان برگردید. آنها مشخصا نمی‌خواهند شما به‌دنبال راه‌هایی برای اقامت طولانی‌تر در استرالیا (البته اقامت غیرقانونی) باشید. همچنین آنها دوست ندارند هنگامی‌که ویزای استرالیا را دریافت کردید، در آن کشور برای مهاجرت به استرالیا اقدام کنید. آنها می‌خواهند پس از اتمام مهلت ویزا برگردید و اگر قصد مهاجرت به استرالیا را دارید، فرایند این کار را از طریق کشور خودتان انجام دهید.

اما نمونه‌های پیوندهای وابستگی محکم چه هستند؟ این پیوندها از هر کشور به کشور دیگر متفاوت‌اند. این مورد بر اساس شرایط شما، برنامه‌های سفر، منابع مالی و وابستگی‌هایی که اطمینان می‌دهند پس از اتمام دوره اقامت، استرالیا را ترک می‌کنید درنظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال افراد شاغل باید گواه یمرخصی یا گواهی استخدام‌شان در کشور مبدا را ارائه کنند. یا ارائه گواهی ثبت کسب‌وکار و مدارک مالکیت دارایی شخصی و واقعی برای افراد خویش‌فرما توصیه می‌شود.  

توجه: این موارد حتمی نیستند، احتمال دارد فقط یک مدرک کافی باشد؛ البته در بعضی موارد هر چه مدرک بیشتری داشته باشید بهتر است. می‌توانید از سفارت استرالیا در کشورتان بپرسید که دقیقا چه نوع مدارکی لازم دارید تا وضعیت‌تان را اثبات کنید یا از یک موسسه مهاجرتی معتبر در این زمینه نظیر مهاجرت پلاس کمک بگیرید.

البته گاهی در روند درخواست اخذ ویزای استرالیا ممکن است به ارائه بلیت رفت‌وبرگشت هم نیاز باشد. این هم می‌تواند اثباتی برای این باشد که شما بیشتر از حد مجاز در استرالیا نخواهید ماند. بااین‌حال بهتر است شواهد و مدارک بیشتری را ارائه کنید زیرا بلیت‌ها شواهد اساسی هستند.

 

از یک وکیل رسمی مهاجرتی کمک بگیرید

اگر در انتخاب ویزای متناسب با هدف واقعی‌تان مشکل دارید، می‌توانید به یک وکیل مهاجرت استرالیا مراجعه کنید. دکتر دانیال شبرخ ؛ وکیل رسمی امور مهاجرتی و وکیل پایه یک دادگستری استرالیا، می‌توانند در تمامی مراحل اخذ ویزا، سفر به استرالیا و پس از آن شما را همراهی کنند. دفتر رسمی مجموعه ایشان در استرالیا، در تمامی امور حقوقی، مالی و مالیاتی به شما کمک می‌کنند. به این ترتیب نیازی نیست با پیچیدگی‌های قانونی استرالیا سر و کله بزنید و خیال‌تان از این بابت راحت خواهد بود. برای اشنایی با دانیال شبرخ و مجموعه ایشان مهاجرت پلاس، روی لینک زیر کلیک کنید.

وکیل مهاجرت استرالیا

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

erfan

۱۳۹۷/۱۲/۲۶
لطفا مردم رو به سفرهایی که ارز رو از مملکت خارج میکنه تشویق نکنید
به اندازه کافی مشکلات داریم.

REZA

۱۳۹۷/۱۲/۲۲
داداش این همه داستان قانون "حیاط خلوت انگلیسو" تعریف کردی که اخرش بیای رفیقتو تبلیغ کنی؟ عجباااا