خانهاخبار
اسپیس ایکس موفق به پرتاب Crew Dragon شد؛ گامی مهم برای ارسال انسان به فضا

اسپیس ایکس موفق به پرتاب Crew Dragon شد؛ گامی مهم برای ارسال انسان به فضا

شرکت اسپیس ایکس صبح شنبه کپسولی به نام Crew Dragon را به فضا ارسال کرد تا در ماموریتی حدودا یک هفته‌ای به ایستگاه فضایی بین‌المللی وصل شده و سپس به زمین بازگردد.
۱۳۹۷/۱۲/۱۲

شرکت SpaceX بامداد روز شنبه موفق شد کپسول کرو دراگون (Crew Dragon) را از فلوریدای آمریکا به مدار زمین ارسال کند. این ماموریت نخستین دستاورد مهم برای ارسال مسافران زمینی به سفرهای فضایی خواهد بود.

کپسول کرو دراگون ساعت ۱۱:۱۹ صبح امروز با قرار گرفتن بر روی فالکون ۹ از زمین پرتاب شد و ۱۱ دقیقه بعد در مدار قرار گرفت. فالکون ۹ پس از جدا شدن این کپسول به عنوان سی و پنجمین فرود موفق تاریخ در یکی از پایگاه‌های این شرکت روی زمین نشست. این کپسول حالا در مدار زمین قرار گرفته و صبح فردا برای وصل شدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) اقدام می‌کند. این ماموریت یکی از آزمایشات نهایی برای بررسی چگونگی فرآیند ارسال فضانوردان یا حتی مسافران فضایی به این آزمایشگاه مدارگرد بین‌المللی است.

کرو دراگون یکی از بخش‌های اصلی برنامه کرو کامرشال ناسا است که می‌خواهد بستر استفاده از فضاپیماهای خصوصی برای ارسال افراد به ایستگاه فضایی بین‌المللی و بازگرداندن آن‌ها به زمین را مهیا کند. در این برنامه، دو شرکت بزرگ اسپیس ایکس و بوئینگ مشغول تولید کپسول‌هایی هستند که می‌تواند فضانوردان ناسا را به فضا برده و آن‌ها را به زمین برگرداند. ولی ناسا می‌خواهد پیش از ارسال انسان با این کپسول‌ها از عملکرد صحیح این وسایل مطمئن شود.

به همین خاطر در این ماموریت سرنشین زنده وجود ندارد. اما یک آدمک هوشمند به نام ریپلی در آن قرار داده شده که سنسورهای مختلفی به آن وصل است که می‌تواند اطلاعات مربوط به نحوه تاثیرگذاری این سفر بر بدن انسان را گردآوری کند.

image

این کپسول فردا صبح به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد رفت و روی آن به دنبال درگاهی برای اتصال، موسوم به آداپتور اتصال بین‌المللی، می‌گردد. این آداپتور در سال ۲۰۱۶ نصب شده و هدف آن ایجاد فضایی اتصال کپسول‌های اسپیس ایکس و بوئینگ است. کرو دراگون به کمک لیزرها و نرم‌افزارهای خود می‌تواند این آداپتور را پیدا کرده و بدون نیاز به دخالت سرنشینان به ایستگاه وصل شود.

نسخه قبلی کرو دراگون که کپسول دراگون نام داشت از روش متفاوتی برای انجام این کار استفاده می‌کرد. آن کسپول در کنار ISS پهلو می‌گرفت تا کارکنان ایستگاه محموله آن را به کمک بازوی رباتیک ISS دریافت کرده و آن را به سمت درگاه بیاورند. ولی کرو دراگون به هیچ عملی از سوی کارکنان ایستگاه فضایی نیاز ندارد.

پس از اتصال موفق کپسول به ایستگاه فضایی بین‌المللی، اعضای ISS وارد کپسول شده و محموله حدودا ۱۸۰ کیلویی آن را دریافت می‌کنند. علاوه بر این، آن‌ها باید آزمایشات متنوعی را روی کرو دراگون انجام بدهند تا شرایط این کپسول را در فضا ارزیابی کنند.

با این همه، کرو دراگون مدت زیادی در کنار ISS باقی نمی‌ماند. این کپسول پس از انجام بررسی‌های لازم، صبح جمعه محموله‌ای از طرف ایستگاه دریافت کرده و به زمین باز می‌گردد. کرو دراگون در نهایت در نزدیکی فلوریدا، در اقیانوس اطلس، فرود می‌آید. تیم بازیابی اسپیس ایکس آن جا حضور خواهد داشت تا کرو دراگون را به ساحل برگرداند.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)