خانهاخبار
سیستم اعتبار اجتماعی چین در سال 2018 مانع از خرید بلیت توسط میلیون‌ها نفر شده است

سیستم اعتبار اجتماعی چین در سال 2018 مانع از خرید بلیت توسط میلیون‌ها نفر شده است

بر اساس جدیدترین گزارشات، در سال 2018 میلیون نفر از شهروندان چینی از خرید بلیت هواپیما و قطار منع شده‌اند چون اعتبار اجتماعی آن‌ها برای انجام این کار پایین بوده است.
۱۳۹۷/۱۲/۱۲

به نقل از خبرگزاری اسوشیتد پرس از روی گزارشات دولت چین، این کشور در سال گذشته به خاطر پایین بودن بیش از حد اعتبار اجتماعی افراد، ۲۳ میلیون بار مردم را از خرید بلیت هواپیما یا قطار منع کرده است.

بر اساس گزارش مرکز اطلاعات اعتباری بانک مردم چین که هفته گذشته منتشر شده، مردم ۱۷.۴ میلیون بار از خرید بلیت هواپیما و ۵.۵ میلیون بار از خرید بلیت قطارهای سریع السیر منع شده‌اند. این افراد به خاطر جرایم رفتاری نامشخص فاقد اعتبار شناخته شده‌اند. طبق گزارش دیوان عالی چین، در سال ۲۰۱۷ حدود ۶.۱۵ میلیون شهروند این کشور موفق به خرید بلیت نشده بودند، اما حالا این رقم افزایش یافته است.

دولت چین در بخشی از این سیستم از افرادی که در دادگاه مجرم شناخته شده‌اند فهرست سیاهی می‌سازد تا با کمک آن توانایی خرید بلیت هواپیما و قطار را برای آن‌ها محدود کند.

علاوه بر این، امتیاز اعتبار اجتماعی می‌خواهد به پیش‌گیری از رفتارهای آزاردهنده در وسائل نقلیه عمومی جلوگیری کند. چند وقت پیش ویدیوی شخصی منتشر شده بود که روی صندلی یک مسافر دیگر نشسته بود و از آن‌جا بلند نمی‌شد. این ویدیو واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت، و شماری از کاربران چینی خواستار این بودند که تنبیه بیشتری برای این دسته از رفتارها در نظر گرفته شود.

اعتبار اجتماعی افراد در صورت پرداخت نکردن مالیات، کلاهبرداری، ساخت تبلیغات دروغین یا حتی گرفتن صندلی بقیه در وسائل نقلیه عمومی می‌تواند توسط دولت کاهش پیدا کند. در حال حاضر هر گاه شخصی از یک ایست بازرسی عبور می‌کند (مثلا وارد شهر دیگری می‌شود یا می‌خواهد به چین ورود و خروج داشته باشد) از او خواسته می‌شود تا اثر انگشت و اطلاعات هویتی خود را به اثبات برساند.

دولت با این روش می‌خواهد امکان پیدا کردن افراد از روی اثر انگشت یا سایر مشخصات بیومتری را داشته باشد. چین به دنبال این است که تا سال ۲۰۲۰ برای همه شهروندان این کشور پرونده‌ای الکترونیکی شامل اطلاعاتی مثل وضعیت رفتاری آن‌ها داشته باشد.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)