خانهاخبار
سرنوشت اپلیکیشن‌های غیرفعال‌ شده‌ی iOS ایرانی در مصاحبه با پویا خوشبخت، مدیرعامل سیب‌اپ

سرنوشت اپلیکیشن‌های غیرفعال‌ شده‌ی iOS ایرانی در مصاحبه با پویا خوشبخت، مدیرعامل سیب‌اپ

از حدودا دو هفته‌ی پیش اپل هشدار محدودسازی اپلیکیشن‌هایی که از گواهی Enterprise Developer Certificates به صورت غیرمجاز استفاده کرده بودند را داده بود و حالا به نظر می‌رسد این مشکل از روز گذشته گریبان‌گیر اپلیکیشن‌های فارسی iOS شده و از روز گذشته بخش اعظمی از اپلیکیشن‌های فارسی از کار افتاده‌اند. ما امروز مصاحبه‌ای با پویا خوشبخت، مدیرعامل سیب‌اپ داشته‌ایم تا از سرنوشت اپلیکیشن‌های فارسی آی او اس با ما صحبت کند.
۱۳۹۷/۱۲/۹

اگر بخواهیم به پیش‌ درآمد این پرونده بپردازیم باید بگوییم که داستان از جایی شروع شد که اپل به دلیل تحریم‌های وارد بر کشورمان، اپلیکیشن‌های ایرانی سیستم‌عامل iOS را از اپ استور حذف کرد و اپلیکیشن‌های فارسی به ناچار سراغ روش بعدی یعنی استفاده از گواهی Enterprise Developer Certificates رفتند. گواهی که سیب‌اپ نیز از آن استفاده می‌کرد و به سایر اپلیکیشن‌های فارسی اجازه می‌داد از سیب‌اپ به عنوان یک فروشگاه نرم‌افزاری استفاده و با تایید همان گواهی در گوشی شما، بتوانید از سایر اپلیکیشن‌های دانلود از سیب‌اپ نیز استفاده کنید.

image

 

در این بین بعضی از اپلیکیشن‌های بانکی، اپراتورها و ... نیز از گواهی مجزای خود استفاده می‌کردند که آن‌ها نیز به دلیل محدودیت‌های جدید اپل از کار افتاده اند. باید تاکید کرد که این مشکل جدید بر خلاف مشکل قبلی، مختص ایران نبوده و اپل تمامی کشور‌ها و اپلیکیشن‌هایی که به صورت غیر مجاز از گواهی Enterprise استفاده کرده‌اند را غیرفعال کرده است.

به همین دلیل مصاحبه‌ای با پویا خوشبخت، مدیرعامل سیب‌اپ ترتیب داده‌ایم تا از آینده‌ی اپلیکیشن‌های ایرانی و سیب اپ با توجه به وضعیت موجود باخبر شویم.

image

 

سلام پویا جان، متاسفانه از ساعتی پیش گواهی بسیاری از اپلیکیشن‌های ایرانی آی آو اس از جمله سیب‌اپ که مهم‌ترین فروشگاه‌ نرم‌افزارهای آی او اس در ایران محسوب می‌شود باطل شده، برای ما می‌گویید که دلیل این اتفاق چیست؟

- من هم سلام عرض می‌کنم خدمت شما، دلیل این اتفاق صد در صد مشخص نیست ولی چند هفته‌ی پیش اپل اعلامیه‌هایی داده بود درباره اکانت‌های Enterprise که به صورت غیرقانونی از این اکانت‌ها استفاده می‌کنند اقدام جدی خواهد کرد که این موج به ایران هم رسید و سیب‌اپ یکی از اپلیکیشن‌هایی بود که پروفایل Enterpriseش قطع دسترسی شد و در نتیجه آن تمام اپلیکیشن‌هایی که کاربران از سیب‌اپ دانلود کرده بودند نیز از کار افتاد. 

آیا این اتفاق پیش آمده راه حلی داره؟ 

راهی که الان وجود داره اینه که اپلیکیشن‌ها یا باید داخل اپ استور باشند که برای ایرانی‌ها متاسفانه چنین امکانی وجود نداره و یا اینکه باید از راه‌‌حل‌های جایگزین Enterprise استفاده کنند که پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. استفاده از وب اپلیکیشن‌ هم به نظر من شدنی است ولی جایگزین دائمی نیست. 

آیا وب اپلیکیشن‌ها را جایگزینی مناسب برای اپلیکیشن‌های فارسی می‌دانید؟ می‌دانیم که وب اپلیکیشن‌ها یک سری محدودیت دارند که اپلیکیشن‌ها ندارند، درباره این محدودیت‌ها هم به خوانندگان ما توضیح می‌دهید؟

وب‌اپلکیشن‌ها ساختار خوبی دارند و برای کسانی که نخواهند از اپلیکیشن‌ استفاده کنند راه ‌حل خوبی است اما مسلما کیفیت و دسترسی اپلیکیشن‌ها را ندارد. برای مثال وب‌اپلیکیشن‌ها به دفترچه تلفن شما، دوربین و به عکس‌های روی گوشی کاربر به راحتی دسترسی ندارند. قابلیت ارسال نوتیفیکیشن ندارند و سرعت و کیفیت اینترنت روی عملکردشون تاثیر مستقیم دارد. این راه‌حل موقت خوبی است اما راه‌حلی نیست که جایگزین دائمی اپلیکیشن‌ها شود. 

آینده سیب‌اپ و اپلیکیشن‌های روی آن چه خواهد بود؟

برنامه‌ی سیب‌اپ با توجه به مشکل پیش آمده در سه مرحله خواهد بود. مرحله‌ی اول این است که کل کسب‌ و کارهای مهم و پرطرفدار مثل اپلیکیشن‌های بانکی و حمل‌ و نقل بر روی یک لندینگ پیج قرار خواهند گرفت که کاملا برای همه قابل دسترس خواهد بود و نیازی به نصب سیب‌اپ نخواهد بود و فایل‌های هر اپلیکیشن بر روی آن صفحه قرار خواهد گرفت تا کاربران بتوانند در شرایط فعلی آن را دانلود کنند و بتوانند استفاده کنند. هفته‌ی آینده ما نسخه‌ی دیگر از سیب‌اپ می‌دهیم که امنیت آن بسیار بیشتر شده و یک سری ویژگی جدید خواهد داشت اما زیاد امید به حل مشکل پروفایل‌ها در این نسخه نیز نداریم اما تلاشمان را خواهیم کرد. در نهایت راه‌حل سومی داریم که استفاده از روش Ad-Hoc است. 

پویا جان، روش لندینگ پیج هم طبق گفته‌ی شما دانلود مستقیم IPA یا همان فایل اجرایی اپلیکیشن توسط کاربر است، بنابراین باز هم نیاز به یک گواهی و تایید آن است این مشکل را چگونه حل می‌کنید؟ آیا نیاز به جیل‌بریک است؟

نه نیازی به جیل‌بریک نیست، ما تعدادی پروفایل Enterprise در حال حاضر داریم که هنوز باطل نشده و تصمیم داریم در شرایط فعلی به صورت اضطراری و برای این چند روز برای اپلیکیشن‌های محبوب از آن‌ استفاده کنیم.

درباره راه‌حل Ad-Hoc که راه حل تضمینی شما است توضیح می‌دهید؟

راه حل سوم ما همانطور که خدمتتون عرض کردم، راه‌حل Ad-Hoc خواهد بود. اما نیاز به ۳ تا ۶ هفته زمان برای آن داریم. این راه‌حل به این گونه‌ است که از اکانت عادی دولوپر‌ی اپل استفاده خواهد کرد که هزینه‌ی هر اکانت ۱۰۰ دلار است که هر ۱۰۰ آیفون در یک اکانت جای می‌گیرند و سیستم اتوماتیک آن مدت‌ها پیش توسط سیب اپ تهیه و توسعه داده شود و در این ۳ تا ۶ هفته ما تعداد بالایی اکانت دولوپری اپل تهیه خواهیم کرد و فرآیندهای تایید اپلیکیشن‌ها و قرار گرفتن روی سیستم جدید را شروع خواهیم کرد. این راه‌حل برای اپلیکیشن‌هایی که کاربر خارجی دارند نیز کاملا قابل استفاده است و دیگر قابل بسته شده توسط اپل نخواهد بود. 

باید دید با توجه به وضعیت فعلی و محدودیت‌های پیش آمده، اپلیکیشن‌های ایرانی این بار چگونه این بحران را رد خواهند کرد. 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (12 نظر)

mohammad

۱۳۹۷/۱۲/۱۱
از یه طرف تحریم هستیم از یه طرف هم دولت میگه کالا و خدمات امریکای ممنوع هست و از یه طرف میخوایم و حتما از کالا و خدمات امریکای استفاده کنیم.پس چجوری باید مشکل حل بشه.بنده خدا مردم ایران.
اگه این وضع ادامه داره جالب اینکه مجوز ورود ایفون روهم میدن

HakhamaneshS

۱۳۹۷/۱۲/۱۱
خودم کردم ک لعنت بر خودم باد.
چرا آخه با ید آیفون آمریکایی خرید، در حالی ک آمریکا همه جا ما رو تحریم کرده؟!
در وبسایت AMD و وبسایت بازی ها مانند GTA برای ساخت اکانت حتا نام کشور ایران نیست!

علی

۱۳۹۷/۱۲/۱۰
با این وضع ایران امریکا بهتره سیب اپ از مدار خارج بشه به کار خودش پایان بده راحل فراموش کنید دسترسی باید به سیب اپ اپ استور قطع بشه
ایپی که از ایران وصل باشه اصلا نتش باید قطع بشه
در باره تموم شدن بنزین مطلببزنید خودروهای برقی ممنون از سایت خوبتون

پویا

۱۳۹۷/۱۲/۱۰
آیفون کاربرهای زیادی داره که به دلایل مختلف حاضر به مهاجرت گجت های اندرویدی رو ندارن
امیدوارم هر چه سریع تر این مشکل رو متخصصین سیب اپ برطرف کنن

سامان

۱۳۹۷/۱۲/۱۰
سلام.ما ایرانی ها چرا باید محصولات کشوری رو خرید و استفاده کنیم که مارو قبول نداره وتحریممون میکنه؟؟؟آیا این درسته؟ خواری و ذلت بسه .