خانهاخبار
انتقاد از اپل و گوگل به خاطر میزبانی از اپلیکیشن‌های نظارت بر زنان

انتقاد از اپل و گوگل به خاطر میزبانی از اپلیکیشن‌های نظارت بر زنان

اخیرا گروه‌های فعال حقوق زنان زبان به انتقاد از اپلیکیشن‌هایی گشوده‌اند که به مردان عربستانی کمک می‌کند بر فعالیت زنان نظارت داشته باشند. اپل و گوگل به خاطر میزبانی از این اپلیکیشن‌ها در مرکز انتقادات قرار دارند.
۱۳۹۷/۱۱/۲۶

فناوری و سیاست معمولا در ترکیب با یکدیگر عمل می‌کنند ولی این ترکیب همیشه برآیند خوبی ندارد. تفکیک این دو حوزه از یکدیگر دشوار است و بعید می‌دانیم که اصلا چنین چیزی ممکن باشد. این دو حوزه شبیه نیروهایی هستند که ظاهرا بدون حضور یکدیگر امکان حیات ندارند. برخی می‌گویند شرکت‌هایی مثل اپل و گوگل باید تا چه اندازه‌ای اطلاعات را ارزیابی یا فیلتر کنند. عده دیگری عقیده دارند که اگر اطلاعات چیزی است که به مردم آسیب می‌زند، باید آن را زیر سوال برد، تحلیل و تجزیه کرد، و در صورت نیاز حذف نمود.

اخیرا در خبری به اطلاع شما رساندیم که اینستاگرام می‌خواهد قابلیتی به سرویس خود اضافه کند تا محتواهای آسیب‌زا را فیلتر کرده و آن‌ها را به کاربر نمایش ندهد. در این طرح قرار است همه تصاویری که با موضوع خودکشی ارتباط دارند حذف شوند. البته این اقدام تصمیم خوبی است و اگر به درستی اجرا شود بقیه شبکه‌های اجتماعی هم می‌توانند از این رویکرد بهره‌مند شوند.

حالا در جدیدترین خبر، اپل و گوگل به خاطر به این که به بعضی اپلیکیشن‌ها اجازه داده‌اند دولت عربستان سعودی چگونگی مسافرت زنان را مشاهده کند، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. یکی از این اپلیکیشن که طراحی شده تا از خروج غیرقانونی زنان از کشور جلوگیری حالا توسط منتقدان به عنوان ابزاری برای آپارتاید جنسیتی توصیف می‌شود.

سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند این اپلیکیشن‌ها به تشدید بی‌عدالتی‌های موجود کمک می‌کند. یکی از این اپلیکیشن‌ها که نامش Absher است به مردان اجازه می‌دهد مسافرت زنان را کنترل و مسیر حرکت آن‌ها را ردیابی کنند.

اکنون گروه‌های فعال حقوق زنان اظهار دارند که گوگل و اپل باید میزبانی از این اپلیکیشن‌ها را متوقف کنند، چون این کار به نقض حقوق بشر و تبعیض علیه زنان کمک می‌کند. تاکنون بیانیه‌ای به صورت رسمی از طرف این دو شرکت منتشر نشده است.

image

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)