خانهاخبار
گزارش امنیتی گوگل پلی از سال 2018 امیدوارکننده است

گزارش امنیتی گوگل پلی از سال 2018 امیدوارکننده است

فروشگاه اپلیکیشن‌های گوگل همواره میزبان بسیاری از بدافزارها و اپلیکیشن‌هایی بوده که ناقض قوانین این پلتفرم هستند. حالا در گزارش امنیتی گوگل پلی برای سال 2018 شاهد آمار امیدوارکننده‌ای هستیم.
۱۳۹۷/۱۱/۲۶

اگرچه اپ استور اپل در چند وقت اخیر خبرهای امنیتی کوچک و بزرگی به پا کرده، ولی همچنان وضعیت آن نسبت به فروشگاه اپلیکیشن‌های گوگل خیلی بهتر است. با توجه به این که گوگل پلی از مجموعه متفاوتی از استانداردها و سازوکارهای اجرایی استفاده می‌کند، این پلتفرم تقریبا هر هفته به سرخط خبرها آمده و تعداد زیادی بدافزار روی آن شناسایی می‌شود. حالا گوگل در گزارش سال ۲۰۱۸ نشان داده که وضعیت این اکوسیستم در سال گذشته چقدر بهبود یافته است. و اگر منصفانه نگاه کنیم شاید حق با آن‌ها باشد، هرچند این میزان هنوز با استانداردهای قابل قبول فاصله زیادی دارد.

بر اساس گزارش گوگل، این غول بزرگ دنیای تکنولوژی توانسته میزان ممانعت از ثبت اپلیکیشن‌هایی که ناقض قوانین گوگل پلی بوده‌اند را تا ۵۵ درصد و مسدودسازی آن‌ها را تا ۶۶ درصد افزایش دهد. با این حال، هنوز جریان پیوسته گزارش‌های امنیتی از بدافزارهای این فروشگاه ادامه دارد.

سیاست جدید گوگل برای مقابله با این مسئله تبیین مقرراتی برای محدودسازی میزان آسیب‌های ناشی از اپلیکیشن‌های مخرب بوده است. گوگل می‌گوید حالا قادر است با کمک سیستم Play Protect حدود ۵۰ میلیارد اپلیکیشن را اسکن کند. این خبر حالا از طرفی باعث نگرانی حامیان حریم خصوصی شده است.

image

بخش عمده سازوکار سیستم حفاظتی گوگل که به مبارزه با اپلیکیشن‌های احتمالا خطرناک (PHA) می‌رود بر اساس اتوماسیون و هوش مصنوعی انجام می‌گیرد. این سازوکار در عین حال که نقطه قوت پلی استور به حساب می‌آید، به نوعی نقطه ضعف این فروشگاه است. این کار از طرفی به کارمندان گوگل کمک می‌کند تا درگیر پروسه سخت و پراسترس بررسی اپ‌ها نشوند، که این خود به بی‌طرفی و عدالت سیستم کمک می‌کند. اما از طرف دیگر، بارها ثابت شده است که این روش گاها می‌تواند بی‌فایده باشد، خصوصا اگر به آمار اپلیکیشن‌های مخربی دقت کنیم که از سد این سامانه محافظتی عبور کرده‌اند.

اگرچه بازرسان انسانی و سیستم‌های یادگیری ماشینی را می‌توان به گونه‌ای آموزش داد تا رفتارهای PHA را شناسایی کنند، ولی هکرها هم بیکار ننشسته‌اند و روزبه‌روز از راهکارها و ترفندهای پیشرفته‌تری استفاده می‌کنند. خوشبختانه گوگل می‌داند که سیستمش هنوز تا رسیدن به یک نقطه قابل قبول فاصله زیادی دارد، در نتیجه وعده داده که همچنان با قدرت به محافظت از کاربران این سیستم عامل در برابر اپلیکیشن‌های مخرب ادامه خواهد داد. فقط امیدواریم این اتفاق باعث نشود اندروید هم به یک اکوسیستم پرمحدودیت و بسته تبدیل شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)