خانهاخبار
بیل گیتس و ملیندا گیتس در نامه سالانه خود به ۹ مورد از بزرگترین شگفتی‌های ۲۰۱۸ اشاره کردند

بیل گیتس و ملیندا گیتس در نامه سالانه خود به ۹ مورد از بزرگترین شگفتی‌های ۲۰۱۸ اشاره کردند

بنیان گذار مایکروسافت و همسرش در نامه سالانه خود که برای سال ۲۰۱۹ نوشته شده است، به موارد جالبی اشاره کرده‌اند که در سال ۲۰۱۸ با آن روبرو شده‌اند و در پایان نیز از پل الن یاد کرده و درگذشت او را به منزله حفره بزرگی در قلب‌شان توصیف کردند.
۱۳۹۷/۱۱/۲۵

بیل گیتس، هم‌بنیان گذار مایکروسافت، به همراه همسرش ملیندا به تازگی نامه سالانه ۲۰۱۹ خود را منتشر کرده‌اند که در آن به شگفتی‌هایی پرداخته‌اند که در سال گذشته میلادی با آن‌ها مواجه شدند؛ موضوعاتی در زمینه‌های اجتماعی، اخلاقی، سیاسی، زیست محیطی، زنان، تحصیلات و ... که در نهایت با یادی از پل الن، از دیگر بنیان گذاران مایکروسافت، نامه خود را به پایان رساندند.

image

نامه با پرسشی آغاز می‌شود:

سال ۲۰۱۸ را چطور توصیف می‌کنید؟ آیا با آن چه انتظار داشتید مطابق بود؟ احتمالا ما می‌گوییم خیر. از بلایای طبیعی ویران کننده‌ تا تعداد زنانی که برای کار کمپین زدند؛ سال ۲۰۱۸ برای ما مجموعه‌ای از شگفتی‌ها به نظر می‌رسد.

احتمالا منظور این زوج این بوده است که در حالی که بعضی از رویدادهای سال گذشته ناخوشایند بودند، اما اتفاقات خوبی نیز در این سال رخ داده است. در ادامه با ۹ موردی که بیل و ملیندا گیتس را شگفت زده کرده است آشنا می‌شویم:

۱. آفریقا، جوان‌ترین قاره با میانگین سنی ۱۸ سال

بیل گیتس به این موضوع اشاره می‌کند که هر مکان دیگری در دنیا میانگین سنی بیشتری داشت و آفریقا جوان‌ترین جمعیت را دارد. او می‌گوید: 

این یا می‌تواند یک موهبت باشد و یا یک منبع ناپایداری. من و ملیندا باور داریم که سرمایه گذاری صحیح می‌تواند ظرفیت‌های عظیم این قاره را آشکار کند. آفریقایی‌های جوان نه تنها قادر خواهند بود آینده جوامع خود را شکل دهند، بلکه می‌توانند آینده جهان را نیز ترسیم کنند.

۲. تست‌های DNA خانگی می‌توانند به کشف قاتلین سریالی و همچنین تولد زودرس جلوگیری کنند

مدیر عامل سال‌های دور مایکروسافت به تشخیص قاتل گلدن استیت در سال ۲۰۱۸ و پس از ۳۳ سال از وقوع جرم اشاره کرده است. بازرسین یک مظنون را از طریق یکی از اقوام دورش که DNA خود را در وب‌سایت منبع باز به اشتراک گذاری DNA آپلود کرده بود، شناسایی و در نهایت قاتل را دستگیر کردند.

همچنین، او در نامه خود نوشته است که نمونه بزرگی که توسط کاربران 23andMe جمع آوری شده برای دانشمندان آشکار کرده است که چطور ژن‌ها می‌توانند باعث زایمان زودرس شود. هر دو مورد با استفاده از بانک اطلاعاتی تکمیل شده توسط کاربران معمولی و انجام تست‌های DNA توسط خود آن‌ها ممکن شده است.

۳. ما تا سال ۲۰۶۰ هر ماه یک شهر به وسعت نیویورک خواهیم ساخت!

گیتس درباره تشدید تغییرات آب و هوایی به دلیل پیشرفت سرسام آور جوامع بشری با استفاده از الکتریسیته، کارخانه‌ها و کشاورزی هشدار داده است و در ادامه راه‌کار پیشنهادی را سرمایه گذاری روی فناوری‌ها نو اعلام کرده:

واقع‌گرایانه نیست که فکر کنیم مردم به سادگی استفاده از کودهای شیمیایی، به راه انداختن کشتی‌های باری، ساخت و ساز و یا پرواز هواپیماها را متوقف می‌کنند. این نیز غیر منصفانه است که از کشورهای در حال توسعه بخواهیم به‌خاطر همه‌ دنیا از رشد خود دست بکشند.

بخشی از راه حل موجود این است که روی نوآوری‌ در هر ۵ قاره سرمایه گذاری کنیم تا بتوانیم این امور (موارد اشاره شده در بند بالا) را بدون آسیب زدن به شرایط آب و هوایی انجام دهیم.

۴. داده‌ها می‌توانند از تبعیض جنسیتی پیروی کنند

در این بخش بیل و ملیندا درباره داده‌هایی حوزه زنان که کمبود آن‌ها، به ویژه در کشورهای در حال توسعه مشهود است، ابزار نگرانی کردند. طبق آن‌چه خانم گیتس اظهار کرده است؛ این فقدان داده‌ها نه تنها یک نگرانی است، بلکه راه جمع‌آوری داده‌ها درباره زنان نیز می‌تواند به ضرر آن‌ها تمام شود.

ما علاقه‌مندیم به داده‌ها به چشم ابزار بی‌طرف بنگریم، اما پاسخ‌هایی که دریافت می‌کنیم اغلب توسط خود پرسش‌هایمان شکل می‌گیرند. زمانی که سوالات تبعیض آمیز باشد، پاسخ‌ها نیز این‌چنین خواهد بود.

۵. می‌توانیم از پسران نوجوان درباره خشم خود چیزهای زیادی بیاموزیم

زوج نیکو کار با توجه به ملاقاتی که مدتی قبل با پسران دبیرستانی داشتند و در آن راه‌کار مقابله با خشم توسط آن‌ها راشنیده‌اند، اعلام کردند که پسران  در این رده سنی راه‌حل‌های جالبی برای کنترل خشم ارائه می‌دهند. آقای گیتس درباره این موضوع گفت:

 از تماشای پسرانی -که بعضی از آن‌ها تراژدی‌هایی را پشت سر گذاشته‌اند- راه‌کارهای زیادی برای کنترل خشم آموخته‌ام.

۶. ناسیونالیسمِ جهانی شدن

در بخش سیاسی این نامه درباره‌ ناسیونالیسم بحث شده است که لزوما از تعامل با جامعه بین المللی جدا نیست. ملیندا در این بخش نوشته است:

هیچ موردی درباره اولویت دادن به کشور شما وجود ندارد که بخاطر آن به جهان پشت کنید. اگر هست، خلاف آن صحیح است.

احتمالا اطلاع دارید که بیل گیتس در بحث درمان بیماری‌های مختلف تمایل دارد با جامعه بین المللی تعامل داشته باشد.

۷. توالت‌ها برای یک قرن است که تغییری نداشته‌اند

یکی از مشکلات بزرگ عصر حاضر، تغییرات اقلیمی و در نتیجه بحران آب و مشکلات زیست محیطی دیگر است. به همین دلیل گیتس و همسرش، نمایشگاه توالت که سال گذشته در پکن برگزار کردند را اینطور توصیف می‌کنند که به دنبال طراحی جدیدی برای کنار گذاشتن شکل فعلی توالت‌ها بوده است. بیل درباره این مورد این‌طور نوشته است:

کمپانی‌های بسیاری برای این کار آماده‌اند. سرمایه گذاری آن‌ها تقریبا همه چیز را دربرمی‌گیرد: آن‌ها پاتوژن‌ها (عوامل بیماری‌زا) را می‌کشند؛ نیاز مناطق شهری دارای رشد سریع را برآورده می‌کنند و به زیرساخت فاضلاب، منابع آب خارجی و یا انرزی برق مداوم برای فعالیت نیاز ندارند.

او در ادامه تنها مشکل حال حاضر این محصولات را قیمت بالای آن‌ها می‌داند که به همین دلیل بنیاد گیتس قصد دارد تا روی برنامه‌های تحقیق و توسعه آن سرمایه گذاری کند.

۸. کتاب‌ چاپی در حال منسوخ شدن است

گیتس گفته است چیزی که کتاب‌های چاپی را از دور خارج می‌کند، بسیار مشابه همان فناوری است که به او کمک کرد آینده‌اش را بسازد؛ یعنی همان نرم افزار.

هنگامی که در نامه‌های قبلی به این نوع از نرم افزار اشاره کردم، غالبا یک پیش بینی بود. اما اکنون می‌توانم گزارش بدهم که این ابزارها در هزاران کلاس درس در ایالات متحده -از مهد کودک تا دبیرستان- پذیرفته شده‌اند. Zearn, i-Ready و LearnZillion مثال‌هایی از تحصیلات دیجیتال هستند که توسط دانش آموزان و معلمان در آمریکا استفاده می‌شوند.

۹. گوشی‌های تلفن همراه، قدرتمندترین‌ها در دستان ضعیف‌ترین زنان

ملیندا گیتس در این بخش از مزیت استفاده از تلفن‌ همراه توسط زنان، حتی ضعیف‌ترین اقشار آن، نوشت:

برای اکثر زنان به حاشیه رانده شده دنیا، یک تلفن همراه تنها زندگی قدیمی آن‌ها را مناسب‌تر نمی‌کند؛ بلکه می‌تواند به آن‌ها در ساخت یک زندگی کاملا جدید کمک کند.

در پایان بیل و ملیندا نامه امسال خود را به پل الن، هم‌بنیان گذار مایکروسافت تقدیم کردند که در اکتبر سال گذشته و در سن ۶۵ سالگی درگذشت. آن‌ها این‌گونه از الن یاد کرده‌اند:

پل یک مرد درخشان بود، با ذهنی بزرگ و استعدادی خاص در شرح پیچیده‌ترین موضوعات از راهی ساده. او عاشق به اشتراک گذاری علاقه خود در موسیقی، علم، هنر، ورزش، نوع دوستی و بسیاری چیزهای دیگر بود.

او از پناه‌گاه بی‌خانمان‌ها، تحقیقات درباره مغز و تحصیل هنر حمایت کرد. به ما کمک کرد تا ببینیم نوآوری‌های خوب می‌تواند چقدر در دنیا موثر باشد. او لایق زمان بیشتری در زندگی بود و درگذشتش حفره‌ بزرگی در قلب ما ایجاد کرد. ما هر زمان که جیمی هندریکس را می‌شنویم به الن فکر می‌کنیم.

(پل الن به دلیل علاقه به این ستاره راک، موزه‌ای را ساخت و وقف جیمی هندریکس کرد.)

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)