خانهاخبار
آماده‌سازی روسیه برای قطع آزمایشی اینترنت

آماده‌سازی روسیه برای قطع آزمایشی اینترنت

مقامات روسی به دنبال اجرای آزمایشی طرحی برای قطع ارتباط با اینترنت هستند تا از طریق این کار نسبت به استقلال کامل اینترنت ملی خود اطمینان حاصل کنند. این آزمایش تا اول آوریل اجرا می‌شود.
۱۳۹۷/۱۱/۲۳

به گزارش خبرگزاری RBK، مقامات و شرکت‌های بزرگ سرویس‌دهنده اینترنت روسیه قصد دارند به عنوان بخشی از یک برنامه آزمایشی ارتباط این کشور را با اینترنت قطع کنند.

علت این آزمایش گردآوری اطلاعات، کسب بازخورد و اصلاح طرحی قانونی است که در ماه دسامبر ۲۰۱۸ در پارلمان روسیه مطرح شده بود.

پیش‌نویس این قانون از سرویس‌دهندگان اینترنت روسیه می‌خواهد در صورت تهاجم خارجی برای قطع ارتباط این کشور از اینترنت جهانی از استقلال اینترنت روسیه (Runet) اطمینان یابند.

به‌علاوه، شرکت‌های تلکام روسیه باید تدابیر فنی خاصی را به کار بگیرند تا مسیرهای ارتباطی اینترنت روسیه را به نقطه‌های مبادله مورد تایید یا تحت کنترل Roskomnazor تغییر دهند. Roskomnazor سازمان نظارت بر ارتباطات روسیه است.

Roskomnazor ترافیک اینترنت را بررسی می‌کند تا اطلاعات ممنوع را مسدود ساخته و مطمئن شود که محتوای ارسالی میان کاربران روسی در داخل خاک این کشور باقی می‌ماند، و بیهوده به خارج از روسیه فرستاده نمی‌شود تا مورد شنود قرار بگیرد.

تاریخ اجرای این آزمایش هنوز اعلام نشده است، اما گفته می‌شود تا پیش از اول آوریل که ضرب‌الاجل اعلام متمم‌های قانون مذکور است باید اجرایی شود. این قانون با نام «برنامه ملی اقتصاد دیجیتال» شناخته می‌شود.

بحث درباره آزمایش قطع اینترنت اولین بار در انتهای ماه ژانویه ۲۰۱۹ در کارگروه امنیت اطلاعات روسیه مطرح شد. ناتالیا کسپراسکای، مدیر شرکت امنیت سایبری InfoWatch و هم‌موسس Kaspersky Lab، عهده‌دار این کارگروه است که از شرکت‌های دیگری مثل MegaFon, Beeline, MTS, RosTelecom و چند شرکت دیگر تشکیل شده است.

image

به گزارش RBK، همه سرویس‌دهندگان اینترنت با هدف این قانون موافقت کرده‌اند، ولی مخالف شیوه فنی اجرای آن هستند، چون معتقدند این کار اختلالات شدیدی در ترافیک اینترنت روسیه ایجاد می‌کند. آزمایش قطع اینترنت به سرویس‌دهندگان اینترنت نشان می‌دهد که شبکه‌های آن‌ها در صورت وقوع این شرایط چه واکنشی خواهد داشت.

به گفته خبرگزاری Finanz.ru، دو سرویس‌دهنده محلی Mail.ru و Yandex.ru نیز با این آزمایش موافقت کرده‌اند.

دولت روسیه سال‌هاست که روی این پروژه کار می‌کند. مقامات روسی در سال ۲۰۱۷ اعلام کردند که می‌خواهند تا سال ۲۰۲۰ حدود ۹۵ درصد از ترافیک اینترنت این کشور را به صورت محلی درآورند.

در این کشور حتی یک پشتیبان محلی از سیستم نام دامنه (DNS) وجود دارد که یک بار در سال ۲۰۱۴ و برای بار دوم در سال ۲۰۱۸ مورد آزمایش قرار گرفت. این سیستم نقش مهمی در Runet ایفا می‌کند و قرار است در آزمایش قطع اینترنت هم سهم بزرگی داشته باشد.

این آزمایش در پاسخ به تهدیداتی انجام می‌شود که به طور مکرر از سوی کشورهای عضو ناتو علیه روسیه صورت گرفته است. آن‌ها در قبال اتهاماتی که مبنی بر حملات سایبری روسیه وجود دارد، خواستار برخورد شدیدتر با این کشور هستند.

این قانون اکنون به طور کامل تحت حمایت رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، قرار دارد. انتظار می‌رود بحث‌های بعدی برای یافتن روش‌های فنی مناسب به منظور قطع ارتباط روسیه از اینترنت جهانی به زیرساخت این کشور کمک کند تا زمان ازکارافتادگی شبکه برای مردم و ارگان‌ها به حداقل برسد.

دولت روسیه با اجرای این لایحه موافقت کرده و پذیرفته تا هزینه‌های مربوط به اصلاح زیرساخت‌ها و سرورهای مورد تایید Roskomnazor را پرداخت کند. هدف نهایی مقامات روسی پیاده‌سازی سیستمی برای فیلترینگ ترافیک وب مثل فایروال بزرگ چین است، ولی آن‌ها می‌خواهند در صورت قطع اینترنت کشورشان، بتوانند در سطح گسترده همچنان از اینترانت بومی خود استفاده کنند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

مرتضی

۱۳۹۸/۸/۲۸
مگه الان تو همون شرایط نیستیم

مشدی

۱۳۹۷/۱۱/۲۴
ما هم به این سرنوشت دچارنشیم صلوات